Ska man oroa sig för vinande ljud i DD/Variatorn?

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Hello
Hade tidigare ett lätt vinande ljud från DD:n i min CF 7 -06, har förstått att det inte är allt för ovanligt.
Bytte igår till M7-drevning och ljudet tilltog en del, nu låter det ganska mycket,
den går som den ska i övrigt, inga ryck eller andra oljud.
Passade givetvis på att byta olja, även om jag tyckte det var väldigt lite olja som skulle i, inte ens en deciliter.

Men ska man vara orolig över detta ljud, vill ju inte slita ut de nya dreven på en gång.
Någon som vet vad de beror på, låter ju precis som om man har rakskurna drev i Diamond driven, vilket inte är fallet.

B

Biosteel

det där vinande ljudet är fullt normalt för mig så följde vinandet med gaspådragen lät nästan som man hade en turbo när man stog bredvid när nån körde haha =)

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
kolla så inte remmen är förspännd?

Nej, det har jag inte,kan det ge upphov till detta ljud?

Biosteel skrev:
det där vinande ljudet är fullt normalt för mig så följde vinandet med gaspådragen lät nästan som man hade en turbo när man stog bredvid när nån körde haha =)
Jo,följer ju gaspådraget, men känns ju inte fullt normalt att det låter så :)
Men om inget går sönder av det så gör det ju inget, kanske tom nån tror att man har en turbo under huven :laugh:

B

Biosteel

jo men det är jättemånga som har haft samma "problem" och jag körde över 500 mil med min skoter och inte ett enda problem.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
vissa diamond drive låter mer än andra. min gamla lät rätt ordentligt. cf 7 -06
kan ha med drevning att göra. min nya på cf 1000 låter inget alls.

den på 700 rasade för övrigt vid ca 400 mil. lagerhaveri på det övre drevet som såg till att resten också blev skrot.

dd är en skitlösning!!! :stupid:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Själv så gillar jag DDn mer än kedjehus. Vet inte varför men :D Finns det änns slirdrev till DDn ?

Min F6a me M7 drevning viner lite grann men ja hör de bara då jag ligger på älven.

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Ok, verkar alltså inte vara allt för mycket att fundera över alltså, utan gasa på.

En till fundering, finns det några problem med att plocka bort de klossar som hindrar skotern från att resa sig vid gaspådrag som sitter på CF?
Tänkte om man kan slå sönder nått om man t.ex. hoppar, för de sitter väl där av en anledning? :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ok, verkar alltså inte vara allt för mycket att fundera över alltså, utan gasa på.

En till fundering, finns det några problem med att plocka bort de klossar som hindrar skotern från att resa sig vid gaspådrag som sitter på CF?
Tänkte om man kan slå sönder nått om man t.ex. hoppar, för de sitter väl där av en anledning? :)
Du sliter med på balata remmarna och sen tror jag det nöter mer på dämparna.

En kompis körde av båda balata remmarna på sin F7 -03 då han tog bort klossarna.

B

Biosteel

Du sliter med på balata remmarna och sen tror jag det nöter mer på dämparna.

En kompis körde av båda balata remmarna på sin F7 -03 då han tog bort klossarna.
balataremmar vad är det :eek:går det att äta :rolleyes:

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
sådär mycket som i filmen, ska det då definitivt inte låta! aldrig hört förr!

Min viner litegrann, man kan höra det ibland när man kör, men inte sådär på långa vägar!

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Nja, vet ej.. Ingen drivning och pall matta blev de då iaf..
Den är inne på rep nu, tur att de var garanti kvar.. : )
Ok, alltid skönt med garanti :)

Dock så är DD:n inte så jobbig att byta, dock så kan jag tänka mig att en ny DD inte är så billig med tanke på vad de två dreven kostade.

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
sådär mycket som i filmen, ska det då definitivt inte låta! aldrig hört förr!

Min viner litegrann, man kan höra det ibland när man kör, men inte sådär på långa vägar!

Iofs så är det svårt att avgöra på en film, men tycker nog inte att min låter så där mycket, men betydligt mer nu efter drevbytet än innan,
lite det som oroar mig.