Ska man oroa sig för vinande ljud i DD/Variatorn?

B

Biosteel

Iofs så är det svårt att avgöra på en film, men tycker nog inte att min låter så där mycket, men betydligt mer nu efter drevbytet än innan,
lite det som oroar mig.
jaha hur gick det nu för dig då ?:ciao:

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
jaha hur gick det nu för dig då ?:ciao:
Har faktiskt precis kommit tillbaka från första riktiga provturen sedan bytet,
och är nog absolut ingen fara, låter inte alls lika mycket som jag tyckte att det gjorde vid första korta svängen.
Berodde nog på att det enda man lyssnade efter då var oljud i DD:n.

Och sen så har alla vi tre som bytte till Black Diamond Xtreme-drev fått ett lite högre vinande i DD:n,
så förmodligen har de en annan, lite rakare, vinkel på dreven eller nått som ger upphov till lite mer vinande.

Tycker då att den går bra mycket bättre med dessa drev också, mycket bättre bottendrag.
Får se om man kan sluta där, eller om det blir att fortsätta med vikter och pipa osv, man vill ju alltid ha mer :hmmmm:

B

Biosteel

jo mycket vill ha mer men vad bra att tråden fick ett bra avslut som kan hjälpa många andra :)

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Jag äger m6an i filmen, och den har haft detta kraftigt vinande ljud sen den var helt ny. Den höll ca 230mil innan det blev stopp. DD huset sprack pga värme så det blev ett ordentligt DD ras. Nu sitter det en helt ny DD och den viner inget alls, själva DD:n gick på ca 15,000kr.

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
fick ett ökande vinande ljud i min dd och öppnade nu idag och kollade och då var det dom 4 små dreven som det hade farit bort bitar ifrån

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
fick ett ökande vinande ljud i min dd och öppnade nu idag och kollade och då var det dom 4 små dreven som det hade farit bort bitar ifrån
Inte för att min viner något, vad jag hört iaf :hmmmm: så börjar man ju bli lite orolig nu när man hör allt de här. Kanske är bäst att öppna och kikar.
Kan man bara öppna locket utan att någon ramlar loss?

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Jag äger m6an i filmen, och den har haft detta kraftigt vinande ljud sen den var helt ny. Den höll ca 230mil innan det blev stopp. DD huset sprack pga värme så det blev ett ordentligt DD ras. Nu sitter det en helt ny DD och den viner inget alls, själva DD:n gick på ca 15,000kr.

Det kändes onödigt dyrt, måste ju gå att få tag på beggade hus ganska billigt,
dreven, förutom planetväxeln, kostar ju typ 3000:-.

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Inte för att min viner något, vad jag hört iaf :hmmmm: så börjar man ju bli lite orolig nu när man hör allt de här. Kanske är bäst att öppna och kikar.
Kan man bara öppna locket utan att någon ramlar loss?

Är väl egentligen onödigt att plocka isär om du inte har några oljud, och som sagt ett vinande ljud verkar inte ha något större sammanhang med fel/ras.
Pratade med en Artic-handlare idag, och en del nya maskin viner och en del inte.

Men om man andå ska isär med DD:n så är det väl lika bra att ta loss hela klumpen, lättare att hålla på med då och inte så mkt krångligare.

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
är ju bara lönt att ta upp om du hör att vinandet ändrar karaktar, typ börjar låta högre och högre eller något

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Det kändes onödigt dyrt, måste ju gå att få tag på beggade hus ganska billigt,
dreven, förutom planetväxeln, kostar ju typ 3000:-.

Det gjordes ju på garanti = nya orginal delar. Jag betalade således inget alls för den.