Skalkläder

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena

Sitter och funderar vad jag ska ha på mig för kläder i vinter när jag är ute och kör

Kommer nog att både köra och sitta still framför elden en del och jag hoppas att slippa slita mig svettig pga nån skoter kört fast ,brorsan har sålt articen ; )

Så jag funderar vad är bäst att välja är det fodrade kläder man ska välja eller är skalkläder med rätt kläder under precis lika bra när tempen går ner mot -20

Vad har ni för erfarenheter av skalkläder och vad har ni i sånna fall under dom för att hålla er varma?

J

JagLuktarGott

jag kör med en Coldwave racing pullover, funkar perfa, men sen så har jag en coldwave fodrad racing jacka med, så jag kör lite båda delarna :)

4

426H

Skalkläder är helt överlägset, men för att det skall funka måste du ju variera vad du har under jackan beroende på temperatur och typ av åkning. Du behöver ett tunt och ett tjockt underställ i ull eller syntet, samt en tunn och en tjock fleecetröja. Det är också viktigt att skaljackan ventilerar bra. Dyrt men absolut bäst är Gore-tex XCR. Bumull under skaljackan är tabu. Det blir blött och du blir kall.