Ski - doo 2014

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu När Freeride har fått xm chassit med t-motion och flex matta. så kan man ju slänga på ett s36 kitt så kanske man har en ganska brutal summit. Istället för att byta dämpare mm på summiten.
Undrar hur stor skillnad det igentligen är mellan en summit och en FR med s36?

Borde ju bli ganska samma skoter bara att man får tusen gånger bättre dämpare å lite förstärkningar och elstart. eller är det någon som har koll om det är annan boggi geometri mm?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nu När Freeride har fått xm chassit med t-motion och flex matta. så kan man ju slänga på ett s36 kitt så kanske man har en ganska brutal summit. Istället för att byta dämpare mm på summiten.
Undrar hur stor skillnad det igentligen är mellan en summit och en FR med s36?

Borde ju bli ganska samma skoter bara att man får tusen gånger bättre dämpare å lite förstärkningar och elstart. eller är det någon som har koll om det är annan boggi geometri mm?
Den största upplevda skillnaden blir nog de bredare fotbrädorna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Trodde bara det var nått infall de fick '12, visste inte att dom gröna hade det också.
Men då får man väl ta för givet att '14 också har det.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Varför vill ni ha elstart? Tycker själv att det är skönt, men skulle hellre vara utan då man jagar gram!
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Ski - doo 2014

Varför vill ni ha elstart? Tycker själv att det är skönt, men skulle hellre vara utan då man jagar gram!
Tror inte man märker skillnad på de få kg och då är det skönt med elstart. Om man jagar gram är det väl bättre att köpa en summit till att börja med?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Den största upplevda skillnaden blir nog de bredare fotbrädorna?
Summitarna har väl också dom fullbreda fotstegen nu?

Såg på någon test dom sa FR var 10 kg tyngre än summiten och elstarten väger ca 10 kg så det borde vara elstart på 14 också.

Håller med att det är skönt men förstår inte varför dom har det på en sådan skoter std. skulle ju lika järna kunna vara std på korta xrs likaväl.
 

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Tycker det är jäkligt skönt med elstart. Visst väger lite mer, men ska man börja jaga vikt så kan man lika gärna köra med halvfull tank, går ner ett par kilo och kanske skippa frukosten innan Körning.

Ganska skoj med t-motion på -14 freeride iaf, funderar på att slänga på det på min -13 till sommaren. Synd bara att flex edge mattan är så jävla dyr...

/Baner
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Elstart är det bästa som finns, efter en dags brytning är det riktigt skönt att bara trycka på knappen när dom andra står och drar i snöret.

Och inte tala om kallstart..
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Elstart är det bästa som finns, efter en dags brytning är det riktigt skönt att bara trycka på knappen när dom andra står och drar i snöret.

Och inte tala om kallstart..
Det är sant, mina två senaste maskiner har haft elstart. Vette tusan om jag vill ha en maskin utan nu :p
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enda gången elstart skulle kännas bra är när skotern står och lutar så man knappt kommer åt startsnöret...

Alla andra gånger ser jag det som icke-problem.
Rycker gärna i snöret om skotern väger 10-15 kg mindre...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det är sant, mina två senaste maskiner har haft elstart. Vette tusan om jag vill ha en maskin utan nu :p
Håller med dig till fullo där. Det är ju trots allt 2013. Man vevar ju inte igång bilar nu för tiden. Men nog vägde dom mindre dom med. ;)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Elstart kan väl omöligtvis väga 10 kilo..
2-3 kilo startmotor, 2 kilo batteri, obetydande vikt så som startrelä och kabel säg 1kg, högt räknat 6 kilo, sen minus vikten som magnakåpan med snöre och det där skulle väga så är det obetydlig vikt, men smaken är ju som den delen man skiter med.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Enda gången elstart skulle kännas bra är när skotern står och lutar så man knappt kommer åt startsnöret...

Alla andra gånger ser jag det som icke-problem.
Rycker gärna i snöret om skotern väger 10-15 kg mindre...
Exakt!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Elstart kan väl omöligtvis väga 10 kilo..
2-3 kilo startmotor, 2 kilo batteri, obetydande vikt så som startrelä och kabel säg 1kg, högt räknat 6 kilo, sen minus vikten som magnakåpan med snöre och det där skulle väga så är det obetydlig vikt, men smaken är ju som den delen man skiter med.
Jag har läst nånstans att man lättar ungefär 12kg på att ta bort startmotor och batteri.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
en startsats har vägt 11kg ungefär förr i tiden, nu räknas ju inte startkrans eftersom den ingår i skotern redan. Måste nog väga ett batteri bara för att kolla.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ingen som sett några priser än? Min ÅF hade fått prislistan men glömt den hemma.. Men någon annan borde ju ha sett den tycker jag..