Ski - doo 2014

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Värsta lyx mätaren på 2014, ska kolla senare om den även går att använda på äldre årsmodeller.
Det är nog ingen risk att dessa blir nån hyllvärmare på skoter skrotarna.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Mulle: Hur går man tillväga för att få in allt detta i mätaren, pris? Är det någon som vet hur man får mätaren att visa % av inkörningen? Hos ÅF sa dom att det stod då dom startade skotern första gången men för mig står det bara "uppvärmning" varje gång jag startar den. Har läst boken men inte hittat nåt...
Freeride -14
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag tror, att jag aldrig skrivit om nå business på denna sida sedan år 2000 men teknik delar jag gärna.
Denna mätare skickade en ski-doo handlare i kartong så jag har inte i skrivande stund kunnat testa den i verkligheten. Men det är nog bara nån vecka bort. Den här visade "brake in 99%" när jag koppla på strömmen.
Avgastemp med max minne, Digital vattentemp, Tune c grader, Knock, Lambda.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det ska tydligen finnas en ny programvara till 2014 års modeller då vissa av dem inte visar hur långt kvar det är på inkörningen. Ska läggas in av handlaren innan leverans.

Rykten visserligen men ändå...
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Med lite flyt, med alla manicker i instrumenteringen, kanske de även lyckats få en soppamätare som faktiskt funkar. Min gissning ligger på att den tyvärr kommer funka precis lika bedrövligt som den typ alltid gjort.

Tur att det är e-tec så det ska mycket till att köra slut på en tank på en dag så det kvittar...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Min freeride 146 kommer nog i sin låda nästa vecka.
Det skulle komma in ett gäng med freeride 137 och 146 då.
Har preliminärbokat leverans av min den 2:dec idag och gjort klart allt så nu är det bara att vänta.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vill uppmana alla som beställt en freeride med t-motion eller har en summit x med t-motion och dämpare med grövre kolvstång att kontrollera om er bakre dämpare tar i.
Flera på andra sidan pölen har upptäckt detta vid full utfjädring enligt bild:



Bara för att klargöra så måste du lyfta upp bakänden för full utfjädring.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vill uppmana alla som beställt en freeride med t-motion eller har en summit x med t-motion och dämpare med grövre kolvstång att kontrollera om er bakre dämpare tar i.
Flera på andra sidan pölen har upptäckt detta vid full utfjädring enligt bild:
Jaha.. Är det här din?
Vad säger BRP om det här då?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
"summit x guys with 12.5mm (1/2") rod wont be affected, they have the clearance needed."

Byter man dämpare med grövre kolvstång så får man passa sig.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Citat:
A little more info on this.
The"claw" limits the travel.
To get maximum travel and stroke
It was designed to get very close with in .000".s of the arm.
Lengthening the front limiter strap accentuates the issue, shortening it improves the clearance.
Extremely small production tolerances in welding etc. can allow some to make contact.
Even though contact is made it is only when unloaded in the air.
Even a slight dimple or mark in the rod will not cause seal leakage.
The reason being the actual oil seal is approximately 25-30 mm down into the seal carrier.
The nicked area of the rod will go into the ice scraper but never into the actual oil seal.
That is why no one has had an issue with leaking or bending..
A solution is being finalized now,
Probably a simple bolt on spacer to limit the extended up travel a few mm.
Keep in touch with your dealer if yours makes contact.