Ski-doo 2015

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nja arcticen gick i princip lika billigt vid lugn körning. Men man pumpgasar ju mycket så då tar de ju. Vilken olja är godkänd för etec? Tänkte så man har kvar garantier
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vilken olja är godkänd för etec? Tänkte så man har kvar garantier
Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.

Så här ligger det till, enda oljan som BRP garanterar på rak arm är XPS helsyntet av den enkla anledningen att den testats på etec motorn tusentals timmar i bänk.
Men kör man en annan olja och får ett motorrelaterat fel som skall åtgärdas på garantin så kommer BRP att skicka ca 1dl av den oljan och 1dl av XPS helsyntet till Norska Invicta för oberoende analys, är din olja lika bra eller bättre än XPS gäller forfarande garantin, om inte är det oljeleverantören som sålt oljan som han godkännt för etec som får ta kostnaden för åtgärden enligt EU-lag.
Varken BRP eller Rotax har garanterat någon annan olja än XPS:en för etec så detta är något den andra oljeförsäljaren garanterar i så fall, låt mig gissa: Payback!!!

Detta är Jans egna ord så det får man väl skriva i sten!!!
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.

Så här ligger det till, enda oljan som BRP garanterar på rak arm är XPS helsyntet av den enkla anledningen att den testats på etec motorn tusentals timmar i bänk.
Men kör man en annan olja och får ett motorrelaterat fel som skall åtgärdas på garantin så kommer BRP att skicka ca 1dl av den oljan och 1dl av XPS helsyntet till Norska Invicta för oberoende analys, är din olja lika bra eller bättre än XPS gäller forfarande garantin, om inte är det oljeleverantören som sålt oljan som han godkännt för etec som får ta kostnaden för åtgärden enligt EU-lag.
Varken BRP eller Rotax har garanterat någon annan olja än XPS:en för etec så detta är något den andra oljeförsäljaren garanterar i så fall, låt mig gissa: Payback!!!

Detta är Jans egna ord så det får man väl skriva i sten!!!
De är ganska roliga de där på brp? Ena dagen säger det att den svarta dunken duger gott till 800 etec sen nästa säsong gäller bara den gula dunken. Mycket svammel kring brp en säsong gäller de och nästa de. Klart som fasiken de inte vill man ska köra på annan olja än deras för då får de inte sälja sin dubbelt så dyra olja. Fastän de finns minst lika bra oljor om inte bättre.

både payback, statoil , okq8 & lakapää säljer etec godkänd olja från och med denna säsong!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.

Så här ligger det till, enda oljan som BRP garanterar på rak arm är XPS helsyntet av den enkla anledningen att den testats på etec motorn tusentals timmar i bänk.
Men kör man en annan olja och får ett motorrelaterat fel som skall åtgärdas på garantin så kommer BRP att skicka ca 1dl av den oljan och 1dl av XPS helsyntet till Norska Invicta för oberoende analys, är din olja lika bra eller bättre än XPS gäller forfarande garantin, om inte är det oljeleverantören som sålt oljan som han godkännt för etec som får ta kostnaden för åtgärden enligt EU-lag.
Varken BRP eller Rotax har garanterat någon annan olja än XPS:en för etec så detta är något den andra oljeförsäljaren garanterar i så fall, låt mig gissa: Payback!!!

Detta är Jans egna ord så det får man väl skriva i sten!!!
Någon med lite käft skulle ha krämat in lite founding från varje oljeleverantör, och få alla aktuella oljor testade hos ex. detta Norska Invicta.
Inte alls för att hitta någon testvinnare, utan enbart för att få ett utlåtande huruvida den är bättre eller sämre än XPS-oljan.
Så kan vi spara lite på internetutrymme.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
både payback, statoil , okq8 & lakapää säljer etec godkänd olja från och med denna säsong!
etec godkänd av vem, inte BRP eller Rotax iafa, vilket betyder att du inte har motorgaranti om inte du är 100% säker på att oljan är lika bra eller bättre. Klart de finns bättre olja men gäller att veta vilken för jag skulle då inte lita på oljeleverantörens ord!

Ett exempel. På Paybacks dunkar står det: "godkänd för alla etec motorer enligt Rotax 253" vilket i mina ögon är ett PR trick, då detta inte är en oljeklassning utan ett oljetest utfört av Svensk Maskinprovning 2002 och då fanns mig veterligen ingen etec motor och testet utfördes på just en fläktkyld rotax 253 motor så den texten på dunken är ren bullshit och payback själva har inga som helst argument hur oljan står sig emot XPS:en mer än att nån kört oljan i sin racemaskin i skotercross vilket inte heller är en etec motor!

Här har ni Rotax 253 testet som alltså Payback menar skall godkänna deras olja för etec motorn. :
http://www.smp.nu/Documents/Doc/SMP-provning_av_2-taktsoljor.pdf

Payback skulle väl istället skicka upp sin olja och XPS:en till exempelvis SMP så kan dom få ett test utfört på en 800 etec motor istället!!!

Ett till exempel: Liqui Moly skriver: "Snowmobil Motoroil 2T Synthetic är en helsyntetisk tvåtaktsolja som uppfyller API-standarden TC, vilket är ett krav för E-Tec-motorer."
http://www.biloverkstad.se/2013/10/31/liqui-moly-lanserar-ny-motorolja-for-snoskotrar/

Vem säger att TC är minimikrav för etec, inte BRP eller Rotax iafa.
Vart har dom fått detta ifrån?
XPS:en har ingen API klassning så den kan dom inte heller kollat på för att konstatera detta!
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nackdelen med xps helsyntet eller all helsyntet för den delen är att den har sämre rostskydd så man kan inte längre slava med motorkonserveringen när man ställer bort skotern.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Detta är BRPs sätt att "tvinga" sina kunder att köra XPS. Enligt lagstiftning får de inte ha som krav att kunderna kör på denna olja för att garantin ska gälla, så detta är alltså ett kryphål som de utnyttjar. Genom att inte testa XPS enligt iso eller jaso så blir det omöjligt för konsumenterna att veta vilka andra oljor som är likvärdiga.

Sen det där svamlet om att vid en ev. grantidikussion låta ett oberoende labb jämföra oljorna. Garantin gäller om "din" olja är minst lika bra som XPS. Då undrar jag, minst lika bra på vad? Oljorna har flera tiotals parametrar som kan jämföras, räcker det att XPS är bättre på en enda punkt för att garantiansvaraet skall upphöra?

Tex oljans flampunkt, om "din" olja har lägre frampunkt så kan BRP påstå att den är sämre än XPS vid hård körning. Eller om flampunkten visar sig vara högre på "din" olja så kan BRP hävda att den är sämre än XPS vid lugnare körning. Båda dessa påståenden är sanna, i alla fall om man ser till oljans förmåga att förbrännas/smörja.

Jag hävdar alltså att snacket om att låta ett labb jämföra oljorna är kvalificerat skitsnack. Tills BRP väljer att klassa sin olja enligt iso/jaso så kommer vi aldrig få ett säkert svar vilka andra oljor som kan anses vara likvärdiga med XPS.

Att vissa oljetillverkare ändå har valt att ange att deras olja är godkänd för etec med hänvisning till Rotax 253 tycker jag är ett oseriöst säljtrick. Antingen är de helt okunniga eller helt enkelt oseriösa, oavsett så skulle jag låtit bli att köpa deras oljor.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Att vissa oljetillverkare ändå har valt att ange att deras olja är godkänd för etec med hänvisning till Rotax 253 tycker jag är ett oseriöst säljtrick. Antingen är de helt okunniga eller helt enkelt oseriösa, oavsett så skulle jag låtit bli att köpa deras oljor.
Håller med fruktansvärt fult PR trick!

Dock säger ju Jan att man måste inte köra XPS men man måste försäkra sig om att oljan inte är sämre!!!

Vad de gäller flampunkt, så finns ju den utskriven på xps på nätet och den är typ hälften så hög som payback!!!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om något skulle hända så är det väl bara att tömma tanken och fylla på med xps. Ska dom ha en hel deciliter lär dom få krångla en del för att få den ur slangarna.
Förstorat problem i mina ögon.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Om något skulle hända så är det väl bara att tömma tanken och fylla på med xps. Ska dom ha en hel deciliter lär dom få krångla en del för att få den ur slangarna.
Förstorat problem i mina ögon.
Jo så är det ju, dom har ju sänkt priset en hel del så man kan ju köpa 3dunkar för en tusing så jag kör xps. Har man råd med ny maskin har man råd med olja å även om de är överpris
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Dock säger ju Jan att man måste inte köra XPS men man måste försäkra sig om att oljan inte är sämre!!!

Vad de gäller flampunkt, så finns ju den utskriven på xps på nätet och den är typ hälften så hög som payback!!!
Det jag menar är att det säkerligen går att hitta minst en egenskap som är sämre oavsett vilken annan olja man jämför XPS med. Jag utgår dessutom från att BRP kommer anse sig ha tolkningsföreträde i en sådan tvist. Så jag anser fortfarande att detta är ett sätt för BRP att "skrämma/utpressa" sina kunder till att köra XPS.

Länka gärna till datablad eller info om vilken flampunkt XPS har, jag har inte lyckats hitta denna uppgift trots att jag sökt en del.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Tycker det här med brps oljesnack luktar rent bullshit lång väg, frågan är vem det är som är oseriös å bara vill tjäna pengar? Fast det vill väl alla företag....

Om det ett år säger att de går bra hälla svart dunk i min 800 e-tec, dvs den olja som nu brp valt att skippa helt i sitt sortiment. Sen nästa år till exakt samma motor nä du måste ha den gula dunken i din maskin.
Från samma folk man frågat?

Ringer man å frågar paybacks granne som säljer brp maskiner så säger det att de är ok köra med payback olja för den är etec godkänd och garantin gäller om de skulle vara nått, och de är ändå en brp återförsäljare och varit så i många många år...

Brp vägrar lämna ut produktblad på deras olja eller säga nån klassificering eftersom de själva vill sälja deras olja.

Om man låt säga har en ny bil typ Audi Q3 eller Bmw X5 för en halv miljon inte bryr sig återförsäljaren om det står Castrol, Statoil eller Mobil1 på dunken när man byter olja så länge den uppfyller rätt klassificering.
T.ex vw 507.00 eller likande som bilen kräver.

Nä köp Etec godkänd olja och bara kör! Funkar lika bra, körde hela förra säsongen med laakapääs olja för 50 kr litern och inte var avgasportarna nå mer igen kleggade för det nu när jag gjorde den årliga servicen. Mekanikern såg ingen skillnad mot Xps oljan.
Den rykte heller inget mer eller luktade annars vid körning.

Kan meddela att om nått händer vad som så lär brp motstrida sig att de är ett garanti ärende ovasett.

Hade en Lynx 600 E-tec kort maskin med REX chassit en 2009a som jag köpt ny.
ca 30 mil efter andra säsongen så small balken i tunneln som håller bakre dämparinfästningen av och pga av det så for ju dämparen. De hela kostade ca 7000 att laga, arbete & delar.
Inte gällde garantin för det inte, fick strida hela säsongen mot brp för att få igenom det på garantin...Företagen gör allt för att undkomma kostnader & tjäna pengar de är det de hela går ut på.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Mja, det där säkerhetsdatabladet har jag oxå hittat, men jag undrar om den där flampunkten som beskrivs under kapitel 5 verkligen är relevant. Det handlar om brandsläckning snarare än oljans egenskaper i en förbränningsmotor. Men jag kan ha fel, dock tvivlar jag på att XPS skulle ha så låg flampunkt som 65 grader.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har man råd med ny maskin har man råd med olja å även om de är överpris
Säger inte emot, men hur länge kan det där resonemanget leva?
Verkar gälla det mesta
bränsle..
ledkort..
kläder..
kameror..
skoterfilmer..
försäkring..
bilar..
släpvagnar..
osv

Allt man ska ha råd med bara för att skotern va ny blir fan jävligt dyrt i slutändan.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
ja alltså nu vill jag gärna höra vad ni tycker om eran nya maskin! :) Jag köpte själv en summit t3 163" och helvetes vad fin maskin! Är helt lyrisk över hur lätt den är att hantera i olika situationer samt över effekten den levererar! Grymt nöjd än så länge. Var däremot här under julhelgen och körde en 10 mil på ett snörikt ställe med ca 1-1,5m puder vilket resulterade i en förbrukning på 8L milen men som det stod i tidigare inlägg har man råd med en ny maskin har man råd att tanka! ;) MEN till den tråkigare delen, första remmen bokstavligen exploderade efter 11 mil.. Någon annan som råkat ut för samma sak eller hade jag en dålig rem levererad med maskinen?

Jag vill inte höra några kommentarer om att remmen var dåligt inkörd eller att jag höll stumt det första jag gjorde när jag skulle påbörja min skoterdag. För remmen var väl inkörd och maskinen i sett var väl varmkörd innan den riktiga körningen.

kompisen min kör en 174" med samma grejer i maskinen och hans rem ser ut som ny med samma mil på maskinen bör väl tilläggas.

Tack för mig och ha en riktigt grym försäsongskörning! :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Väl inkörd efter 11 mil med en körning som tar 8 liter milen....???

Jag fattar att du inte kört 11 mil med ny rem på fullgas, men jag gissar att remmen inte small vid första fullgasrepan i djupsnön heller. För du satte väl på ny rem då och jag antar att du inte drog på för kung och fosterland och 8 liter/mil direkt då?
Men det är klart, du kan ju ha fått in lite snö på remmen som då megaslirat och sedan fått bra fäste igen och då inte orkat med belastningen..?

Alla har olika uppfattning om hur en inkörning av rem görs bäst.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
får väl redigera mitt tidigare inlägg en aning, remmen var inkörd 5-6 mil, hann 2,5 mil i fjällen sen sa remmen stopp och utifrån den körningen så var de 8L milen, sen så har jag inte riktigt koll då det inte kändes så relevant då jag for i panik och körde in den nya remmen 5-6 mil den med för körningen dagen efter, blev väl en 3 mil då med samma snittförbrukning och än så länge en hel rem! Har precis fått hem ett set med frogskinz att sätta i nosen tror föga att det hjälper då jag inte upplevde något remslir under hela den dagen med körning, men om inte annat så hjälper ventilationen till för att pipan ska hålla rätt temp och inte bli kyld av snön som spolas in genom nosen på xm:arna :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Mja, det där säkerhetsdatabladet har jag oxå hittat, men jag undrar om den där flampunkten som beskrivs under kapitel 5 verkligen är relevant. Det handlar om brandsläckning snarare än oljans egenskaper i en förbränningsmotor. Men jag kan ha fel, dock tvivlar jag på att XPS skulle ha så låg flampunkt som 65 grader.
Säkerhetsdatablad / produktdatablad har du väl alltid rätt att få ut av försäljare av oljor? Så var det iaf när jag jobbade med sånt.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
ja alltså nu vill jag gärna höra vad ni tycker om eran nya maskin! :) Jag köpte själv en summit t3 163" och helvetes vad fin maskin! Är helt lyrisk över hur lätt den är att hantera i olika situationer samt över effekten den levererar! Grymt nöjd än så länge. Var däremot här under julhelgen och körde en 10 mil på ett snörikt ställe med ca 1-1,5m puder vilket resulterade i en förbrukning på 8L milen men som det stod i tidigare inlägg har man råd med en ny maskin har man råd att tanka! ;) MEN till den tråkigare delen, första remmen bokstavligen exploderade efter 11 mil.. Någon annan som råkat ut för samma sak eller hade jag en dålig rem levererad med maskinen?

Jag vill inte höra några kommentarer om att remmen var dåligt inkörd eller att jag höll stumt det första jag gjorde när jag skulle påbörja min skoterdag. För remmen var väl inkörd och maskinen i sett var väl varmkörd innan den riktiga körningen.

kompisen min kör en 174" med samma grejer i maskinen och hans rem ser ut som ny med samma mil på maskinen bör väl tilläggas.

Tack för mig och ha en riktigt grym försäsongskörning! :)
Min första rem på freeride 2014 137a jag tog ut höll 15 mil sen exploderade den också.
Bara dit med en ny rem och den har hållit mycket bättre, mätaren visar nu 120 mil och samma rem fortfarande.