Bikemans siffror skulle jag inte ta som en absolut sanning....... och inte någon annan Amerikansk pipmakares heller för den delen.
Hela den branschen lider av vad jag kallar "hets-siffror". Första muppen som bromsar en motor slänger ut vad som sen för evig framtid räknas som baseline oavsett hur fel det var. Vi kan ta E-tec 800 som exempel. Den bromsades ju till 163 kusar av någon halvmupp over there, den motorn har aldrig någonsin haft någonting ens i närheten av de siffrorna standard!
Problemet då för en annan pipmakare, som gjort en kanske alldeles förträfflig pipa till motorn, och ska visa bromssiffror inte kan komma dragande med ett bromsdiagram som visar på att motorn endast gav 150 kusar standard, (vilket nog är betydligt närmare sanningen även om det antagligen är tillräckligt högt det också), och 158 kusar med pipa.
Gör dom det så kommer genomsnittsamerikanen att komma fram till att denna pipa ger en effektförlust på fem kusar för att den har fem färre än den fastslagna nivån på 163... Så hur gärna pipmakaren än vill så kan han inte vara ärlig och han blir tvungen att utgå från den fantastiskt uppblåsta 163-kusars grundnivån annars så får han inte sälja en pinal. Så siffrorna "hetsas" uppåt hela tiden.
Jajja, jag tror, som jag kanske har skrivit tidigare, att Doo kommer lusgranska varenda pinal på ev motorras på Turomaskinerna och är det någon gång dom kommer vara kinkiga så är det kring dessa. Jag är fortfarande mäkta förvånad att dom ens släppte en 2T-turbo med tanke på hur känsligt ett sådant system är, och dessutom med möjlighet till 4 års garanti!