Ski-doo blizzard 5500

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
har köpt mig en ski-doo blizzard 5500 -81 och jag vill höra lite för och nackdelar som ni har upplevt med den, eller bara vad ni har hört om den och vad ni själva tycker
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har ägt min -79:a ett år och jag tycker dom ser rätt fräck ut för åldern.
* Dom har den pålitliga Rotax 503 motorn.
* I svänghjulet mitt var det en spole som small pga en dålig lödning bara.
* Synd att framvagn är tung.
* Ganska rappa och snabba för att vara från runt -80.
* Min körde slut på 3 tändspolar förra vintern, vet ej varför. Kan vara en slump.
* Burkar du så tippar skidspetsen neråt så det ser ut som att skidan inte lyfter nånting men det kanske bara är på min :)

Försök få tag i trimpipor, en här på forumet tipsade mig om nån "Svaneby"-pipa. Har du en eller två extra bladfjädrar så är jag gärna intressread av att köpa :)
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
okej. har ej hunnit testa den än. fatta att jag är sugen. de ända jag väntar på nu är snön och den verkar juh komma till veckan så de blir nog fin fint. och nej jag har inga bladfjädrar att sälja,
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo i år ska jag hejda mig lite, skall vara kräsen nu när man har satt på ny matta. å du...har du breda drevet så kostar mattan bara 2500 på Stenmarks maskin...jag har det smala så mattan gick på 2995...eller om du hellre vill det kan du inhandla en matta med 19 mm kammar men då går dom på 5000 och jag tycker inte det är värt att lägga på 2500-2000 bara för att få 6mm högre kammar.
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
okej. har ingen aning om vad jag har för drev faktiskt har inte kollat upp de. men tack för tipset. vad är det för årsmodell på den du har ?!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
-79:a. Mät drivhjulen med skjutmått....är dom bredare är ca 21 mm har du nog det breda drevet. Förra mattan jag hade på var för breda drevet och matthålen var minst 1/3 större än dessa så jag tror mattan kommer sitta bättre nu mellan drivhjulen.