Ski-doo eller Lynx ?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
440 varvar mycket?.... vet ja väl inte.dem varvar inte mer än någon annan...sätt i ett par tyngre vikter och dreva upp den 2kugg så är maskinen som en std maskin typ att köra..

sen. 20% åkning 80% körning?..har du ägt en 440 nångång?..
har själv ägt två stycken..skruvad inte en skruv i min senaste.och den före de bytte ja matta på.
skruvade mer i min phazer FX FYRTAKTARE än i mina 440 tsm...
såå ja vet inte..kanske har haft tur.och alla andra mina polare har haft de oxå?..eller så är de rent bullshit..
håller man efter en 440 motor..genom att ge den rätt mängd olja i tanken osv så går dem på som vanligt...
visst dem kräver ombestyckningar.men de kostar 1500kr så är de löst, på med dialajet så ställer du om den på några sekunder..eller ännubättre. HOLTZMAN ATACC..självjusterande.

men min åsikt är att en 440 inte är optimal för en tjej som aldrig kört destomer förr då den kräver lite motorkunnande..typ att man ej kan ligga å linda över en lång sjö. samt att den vill ha lite pumpgas då nålen är lite tjockare på ett ställe för att man ska komma förbi "mellanregistret" snabbt.
mitt råd.en 550 KORT..då lär hon sig köra.samt får in tekniken då de krävs lite mer teknik i lössnö med en kort för att ta sig fram.samt att hon får träna kroppen lite när hon kört fast;).
men man kan ju inte hålla på och sätta i tyngre vikter, då orkar ju inte 440 in, sen kolvbyten var och varannan månad, de är inte heller så kul.
visst nog finns det 440 is som har gått bra men verkar som tt dom flesta verkar skära/nypa.

och till trådskaparen, satsa på en 5/600, går betydligt mjukare om man kan säga så
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Vill inte påstå att min Enduro 500 käns "tjejig" när man trycker till med tummen men vikten kan ju spela in beroende på hur mycket styrka man har. Generellt har tjejer mindre muskelmassa och vikt att parera med och då är en lätt maskin kanske att föredra framför t.ex. en trippel. Fast bara för det så behöver ju inte hästkrafterna bli alltför lidande ;-)
 
Last edited:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
440 varvar mycket?.... vet ja väl inte.dem varvar inte mer än någon annan...sätt i ett par tyngre vikter och dreva upp den 2kugg så är maskinen som en std maskin typ att köra..

sen. 20% åkning 80% körning?..har du ägt en 440 nångång?..
har själv ägt två stycken..skruvad inte en skruv i min senaste.och den före de bytte ja matta på.
skruvade mer i min phazer FX FYRTAKTARE än i mina 440 tsm...
såå ja vet inte..kanske har haft tur.och alla andra mina polare har haft de oxå?..eller så är de rent bullshit..
håller man efter en 440 motor..genom att ge den rätt mängd olja i tanken osv så går dem på som vanligt...
visst dem kräver ombestyckningar.men de kostar 1500kr så är de löst, på med dialajet så ställer du om den på några sekunder..eller ännubättre. HOLTZMAN ATACC..självjusterande.

men min åsikt är att en 440 inte är optimal för en tjej som aldrig kört destomer förr då den kräver lite motorkunnande..typ att man ej kan ligga å linda över en lång sjö. samt att den vill ha lite pumpgas då nålen är lite tjockare på ett ställe för att man ska komma förbi "mellanregistret" snabbt.
mitt råd.en 550 KORT..då lär hon sig köra.samt får in tekniken då de krävs lite mer teknik i lössnö med en kort för att ta sig fram.samt att hon får träna kroppen lite när hon kört fast;).
+1. som i dom flesta andra fall så är det folk som inte har haft 440:is som pratar illa om dom, tyvär. och även så går snacket i denna tråd!
ang lynx eller skidoo, lynx! boggi dämpare bland annat något som väger inte mitt val, men sen är ju lynx lynx;) har en till salu pm:a om det är intressant?