Ski-doo Formula 3 dör och startar inte mer när den är varm

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Mycke att göra på märkesverkstad så jag fick iaf låna en felsökingbok av dom till min skoter.

Har mätt en massa värden som står i boken.
Det enda som inte stämmer är triggercoil.
Enligt boken ska det vara 190 - 270 ohm.
Jag får ut 0 ohm ur den, kan detta vara felet?
Har triggern något att göra med statorn?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kopierat från annan tråd:

"Sedan har du en triggerspole som ofta sitter utanför svänghjulet och reagerar när en liten magnet på svänghjulet passerar varje varv. Då skickar den signal till CDI'n som frigör drygt 100 Volt till tändspolen som i sin tur transformerar upp spänningen till kanske 10-20K volt(?) till tändstiften. "

Alltså är svaret på din fråga "Ja"!
 
N

N_w

Har en ski-doo formula 3 600 som går att starta och köra en stund men när den börjar bli varm finns ingen tomgång och skotern dör och startar inte mer.
Det finns gnista men vet inte om den är tillräcklig.
Stiftena är rätt torra... NÅGON SOM HAR NÅGE TIPS PÅ ÅTGÄRDER.??
när tändspolen är sönder brukar detta uppstå! dålig kontakt tändhatt/tändkabel annars vet jag inte:)
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
När jag drar i startsnöret och skotern startar/tänder ej så lyser det inte bak eller fram lampan. Men dom få gånger den tänder så lyser lamporna till. Vad tyder detta på? Triggerspolen som står även för ström till lysen och så?

Ska idag åka ner och beställa en triggerspole men orolig att fler saker måste bytas när man är ändå upp med allt.
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Ska nu till och försöka komma åt triggerspolen men då det är första gångnen jag mekar med en skoter undrar vad jag ska göra för att komma in till triggerspole, svänghjul m.m?
Ta bort ljuddämpare och sedan dragsnörspaktet sen är man vid svänghjul? Dragsnörs grejen är det enda stort paket som man tar bort i ett enda stycke?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ska nu till och försöka komma åt triggerspolen men då det är första gångnen jag mekar med en skoter undrar vad jag ska göra för att komma in till triggerspole, svänghjul m.m?
Ta bort ljuddämpare och sedan dragsnörspaktet sen är man vid svänghjul? Dragsnörs grejen är det enda stort paket som man tar bort i ett enda stycke?
Japp, den så kallade magnapullen är i ett stycke.
Vet inte var triggern sitter på din, men det kanske du kan kolla i sprängskisserna i Ski-Doo-delen här på forumet? Om den syns där...
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Har nu fått bort triggerspolen, är det någon som vet om man kan få den omlindad? eller måste man köpa en ny..
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Nu har jag rivit bort triggerspole och stator.
Konstatera nu att det är bra värden på båda.
Men funderar på att linda om statorn ändå när jag har allt uppe, måste prova något nu.

Var ganska skitigt och oljigt vid statorn, inga mängder men en del. Kan detta kanske vara en orsak?

Är det värt att linda om statorn även fast värderna är bra?

Skotern gick ju som sagt vid kall motor förut men nu går det inte alls längre, startar ej.
Dålig gnista eller ingen alls.
Har inga mätvärden vid varmmotor då den inte startar.
 

The Archangel

Ny medlem
4 jan 2010
2
0
1
Nu har jag rivit bort triggerspole och stator.
Konstatera nu att det är bra värden på båda.
Men funderar på att linda om statorn ändå när jag har allt uppe, måste prova något nu.

Är det värt att linda om statorn även fast värderna är bra?
Skotern gick ju som sagt vid kall motor förut men nu går det inte alls längre, startar ej.
Dålig gnista eller ingen alls.
hej
jag hade i princip ett identiskt fel på min Formula 3, 600, nu vid jul, efter mycket letande fick jag tag i Pontus på http://www.stormlyktan.com/ ,
ringde honom och förklarade felet, "citat", jasså den, den brukar gå sönder skicka upp statorn så lindar jag om den åt dej"

sagt och gjort nu startar den på 2:a rycket varje ggn...

ring lr maila honom, snabb och bra service.

//
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Lägg dom i ugnen på 75 grader i 20 minuter, sen mäter du.

Körde nu statorn i ungen, fick bra värden denna gång med.
Då kanske man kan utesluta statorn?

Kan man göra samma sak med trigger och är det någon idé?

Om det inte är statorn eller trigger är det cdi boxen nästa man ska felsöka då?
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
När fungerar skotern igen!
Cdi-boxen var det som strula.

Fukt var det som ställde till det. Cdi-boxen plockades lös och torkades i pannrummet.

Nu blir det ut å gasa igen!=)
Tack för alla hjälp här.