Ski-Doo Freeride 146" 2012

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
det var det jag ville höra! fler som klarar sig utan rivare på freerides? Input från fjolårsägare av 154" kanske?

Och som det är nu så behöver jag inga rivare alls. Utan endast en skoterdolly, för nu är så gott som all snö borta.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Som sagt, jag hade inga problem med kylningen på min Friirajd innan jag kapade stänklappen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Som jag skrev tidigare i tråden fick jag byta slides på 50mila servicen. Efter det åkte isrivarna på. Oftast klarar man sig kanske utan men påskmorgnar och liknande är det rätt skönt att kunna fälla ned rivarna.

Och jag dansar snödansen för dig, Kenth!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Rivare ska sitta på en lössnöare tycker jag, punkt.
Att hålla på och krångla och åka bredvid spåret för att kyla slides och motor är ingen höjdare alltid...
Dom gör nytta, som nån skrev tidigare, det kastar in rejält med snö i boggin...

Och ja, man får problem på hårda spår med 57-matta...

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Då får det bli montering av rivare. Jag vill ju kapa stänkarn så man slipper bli galen när den tuggar in i mattan när man backar i lössnön(vilken lössnö?)

Last edited:

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
det var det jag ville höra! fler som klarar sig utan rivare på freerides? Input från fjolårsägare av 154" kanske?

Och som det är nu så behöver jag inga rivare alls. Utan endast en skoterdolly, för nu är så gott som all snö borta.
kan meddela att min 154'' freeride överlevde 210 mil förra säsongen utan isrivare men som det ser ut för den här vintern så kan isrivare vara bra! :D

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
kan meddela att min 154'' freeride överlevde 210 mil förra säsongen utan isrivare men som det ser ut för den här vintern så kan isrivare vara bra! :D

Ja, som det ser ut den här vintern så kommer det spruta gnistor från rivarna. Helt bart nu:(

W

Wettainen

Ni som har kört med den, är ni nöjda? inte samma rem slitage som förra årets modell?
Har nämligen tänkt på en sådan maskin tills nästa säsong! antingen denna eller 137".

Ontopic.

Sjukt snyggt gjort kenth, snyggaste freeridern jag har skådat :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har kört 35mil nu och dom sista 5 var i ca 50cm snö i ricktigt stygg skogs åkning och branta backar och remmen ser ut som ny än så länge =)
Övrigt är jag sjukt nöjd med den. är lite tyngre att bryta ikull när jag är van vid min gammla summit. Både på gott och ont. Är kanske lite vane sak också. Men när jag väl brytit ikull den känns det som jag har bättre balans än med rev summiten.
Ska kolla om det går att släppa lite på balatan och sjustera lite på dämparna så går det kanske att få ikull den lättare =)

Köp 146 om du ska köra mycket lös snö och 137 om du inte kör så mycket löst. jag har en 146 och en kompis en 137 men han upplever att skidorna sitter lite väl klistrade i marken ibland medans det inte är något problem på 146 som har lössnö boggi som inte 137 har.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag har kört 35mil nu och dom sista 5 var i ca 50cm snö i ricktigt stygg skogs åkning och branta backar och remmen ser ut som ny än så länge =)
Övrigt är jag sjukt nöjd med den. är lite tyngre att bryta ikull när jag är van vid min gammla summit. Både på gott och ont. Är kanske lite vane sak också. Men när jag väl brytit ikull den känns det som jag har bättre balans än med rev summiten.
Ska kolla om det går att släppa lite på balatan och sjustera lite på dämparna så går det kanske att få ikull den lättare =)

Köp 146 om du ska köra mycket lös snö och 137 om du inte kör så mycket löst. jag har en 146 och en kompis en 137 men han upplever att skidorna sitter lite väl klistrade i marken ibland medans det inte är något problem på 146 som har lössnö boggi som inte 137 har.
Du kan ju fibbla och flytta skidorna, samt plocka bort krängningshämmaren - labbade lite med det i helgen och livet utanför leden blev mycket enklare utan krängningshämmaren.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Mycket snygg skoter Kenth!

Själv hämtade jag min i Torsdags och undrar om den verkligen ska se ut så här efter 10 mil i fjällen?

I övrigt tycker jag det verkar vara en KANONMASKIN bara man får in lite Burandt-moves också...

I facket i dynan var det lite tjollijox, bland annat en svart plastbit med 2 kattstrypare... vad är den ämnad till riktigt?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du kan ju fibbla och flytta skidorna, samt plocka bort krängningshämmaren - labbade lite med det i helgen och livet utanför leden blev mycket enklare utan krängningshämmaren.
Skidorna i smalaste läge. skidor slp pp. kränghemarn borta sedan första turen =) Men känns som jag vill få upp skidorna lite lättare när jag ska ta mej runt i skoget eller måste få upp den på skrå i väldigt trång teräng men som sagt är van vid summit framvagn med skidorna i smalaste läget så jag borde inte äns gämföra mot den =)

Kan tillägga att inte styret håller för att köra in i träd med =) Men hadde jag lättare kunnat slita ikull skotern hadde inte trädet stått i vägen hehe

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Det är samma bredd på BCX(som jag hade förra året) och Freeride så jag är van med den. Ska bli intressant med quickrelease på krängaren då jag alltid kört med den på innan. Alla säger ju att det blir så mycket bättre. Ska upp till Lofsdalen tor-sön så då blir det den riktiga premiarturen. Ska bli kul att få känna på maskinen ordentligt!

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kan bara intyga att det blir mycket bättre utan krängningshämmaren.. Tror aldrig jag kommer montera den igen faktiskt.. haha!

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan bara intyga att det blir mycket bättre utan krängningshämmaren.. Tror aldrig jag kommer montera den igen faktiskt.. haha!

Det låter bra det. Är det någon som kan berätta ingående vad den stora skilnaden blir.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kränghemmaren tar en viss del av fjäder kraften från andra sidan för att hålla emot så inte skotern ska tippa så lätt så skillnaden utan är att den blir vingligare. vilket är bra utanför leden och mindre önskvärt på leden. där av snabbfäste så man kan välja själv =)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu tror jag den kommer bli lättare att skråa/burka med.
Fanns ett steg till jag kunde slaka på balataremen.
Har monterat högre styrhöjjare (Ja det behövs om man är över 190 lång) så jag kunnat vikla bak styret lite igen istället för att ha höjjaren spikrak uppåt.

Tror det kan göra en hel del att sjustera på dämparena också.

Så till helgen får vi se =)

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tänk även på att köra förspänningen bak på läge 1 vid lössnö åkning och mjuk inställning på skiddämparna.
Vad kör du för inställning på främre boggidämparen vid lössnö?