Ski-doo X rs xp 800r -10 vs. Lynx Rave RE 800 -10

R

Robin

Om du var me påläst så skulle du se att -10orna har mycket värre dämpare framåtlutad körställning, rs styrstång, förstärkt chassi, smalare och högre dyna osv. Detta är alltså på ski-doon inte lynxen.

Lynxen är i princip samma 09 och 10.
Ja det är ju Lynxen jag menar, Skidoon är jag inte alls intresserad utav så varför läsa på om den när det finns bättre?

Vist Ski-doon är säkert en bra maskin, men jag anser fortfarande att Lynxen är bättre. Men det är ju mina tankar och du verkar ju redan ha bestämt dig för XPn så varför ens ha denna disskution?

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Ja det är ju Lynxen jag menar, Skidoon är jag inte alls intresserad utav så varför läsa på om den när det finns bättre?

Vist Ski-doon är säkert en bra maskin, men jag anser fortfarande att Lynxen är bättre. Men det är ju mina tankar och du verkar ju redan ha bestämt dig för XPn så varför ens ha denna disskution?
Vadå ja det är ju lynxen jag menar? det är SKI-DOON som har alla de grejerna

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Han menar att han är påläst om Lynxen, inte Ski-doon för den är inte intressant då han(och jag;))tycker att Lynxen är en bättre skoter.
Okej tack förera svar, men vill gärna höra från någon som vet något om båda skotrarna också;)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du var me påläst så skulle du se att -10orna har mycket värre dämpare framåtlutad körställning, rs styrstång, förstärkt chassi, smalare och högre dyna osv. Detta är alltså på ski-doon inte lynxen.

Lynxen är i princip samma 09 och 10.
Lynxen har i princip samma grejor '09 som Ski-Doo har '10, alltså?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Boggien som skiljer, och chassiet lite, det enda som är helt lika är motorn
Min poäng är att Lynxen har övertag.
PPS-boggie är, bland fabriksalteranativ, oslagbart.

Btw, de ändringar för i år som du radade upp, gäller de X-RS och då inte bara RS?

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Min poäng är att Lynxen har övertag.
PPS-boggie är, bland fabriksalteranativ, oslagbart.

Btw, de ändringar för i år som du radade upp, gäller de X-RS och då inte bara RS?
De gäller x-rs också.

BTW, fick jag en rejäl vändning nu när jag såg att x-rs har 119cm(!!) i spårvidd, 09 och 08 har 108 och lynx har 108 både 09 och 10.

Tror ni man skulle märka av detta?

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå

Han menar att han är påläst om Lynxen, inte Ski-doon för den är inte intressant då han(och jag;))tycker att Lynxen är en bättre skoter.
Frågan är ju hur ni kan svara vilken som är en bättre skoter när ni inte är pålästa om aktuell årsmodell?
Ski-doon har kanske sämre boggie men det finns ju ganska mycket annat att titta på. Fotstegen släpper igenom 10ggr mer snö på ski-doon än på lynxen, dämparna runt om på ski-doon är värre med fler inställningsmöjligheter, ski-doon är snyggare (om man nu bryr sig om sånt) och PPS boggien väger bly så man får vikt på helt fel ställe.

Föresten såg jag på http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=5377 att skidbredden är 107 cm på x-rs och 119 på 09:an

MVH Grovestream

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Frågan är ju hur ni kan svara vilken som är en bättre skoter när ni inte är pålästa om aktuell årsmodell?
Ski-doon har kanske sämre boggie men det finns ju ganska mycket annat att titta på. Fotstegen släpper igenom 10ggr mer snö på ski-doon än på lynxen, dämparna runt om på ski-doon är värre med fler inställningsmöjligheter, ski-doon är snyggare (om man nu bryr sig om sånt) och PPS boggien väger bly så man får vikt på helt fel ställe.

Föresten såg jag på http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=5377 att skidbredden är 107 cm på x-rs och 119 på 09:an

MVH Grovestream
Tack för svaret, jag känner mig mer inne på ski-doo för närvarande, men är osäker på det är med skidinställning, snowmobile skriver 119,5cm på x-rs och hemsidan säger 107,7 :hmmmm:

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Förstår faktiskt inte riktigt varför du ens ställer frågan när du visar ganska tydligt att du redan bestämt dig.
Jag har bara kört en -09 re 800 med 44 matta pp skidor, och oj vilken skoter :D absolut det roligaste skoter jag testat. efter som att jag inte testat ski-doon så så kan jag ju inte utala mig om en sån. Men tror absolut inte det är någon sämre skoter och båda verkar ju ta lika mycket rem oxå. Jag hade valt lynxen pqa pps boggien som är absolut det bästa jag testat + att jag tycker att lynxen är snyggare.

R

Robin

MVH Grovestream
Kan på samma sätt redan nu säga att du inte kört en Lynx..

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har kört både re800 och xrs 800 och i mitt tycke är de likadana MEN på en riktigt knölig led så är lynxen lite vassare att svälja de värsta guppen men jag kände då ingen större skillnad på dom, det är en smaksak på de kosmetiska helt enkelt. vilken du än väljer kommer du bli helnöjd tror jag

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå
Kan på samma sätt redan nu säga att du inte kört en Lynx..
Och vad grundar du det på? Du verkar inte kunna ta att nån har en annan åsikt än dig. Och ja jag har kört diverse lynxar och trivs vissa stunder bättre på dom och vissa stunder bättre på ski-doo.

Till trådskaparen, såg nu att ski-doo 800 gått upp 11(!) kilo sen ifjol så nu väger den 2 kilo mer än lynxen. Undrar vars dom kilona finns gömda.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Nej egentligen inte.
Men av de vänner jag hört med runt om innan köpet av min RS (Stod i valet mellan XPrs, Snopro och LynxRS) och det man läst sig till så har lynxen ett stabilare chassie än XPn, PPSen är ju erkännt bland de bästa boggi system på std maskiner.

Bla därav ser jag ingen anledning att välja en "Likadan" maskin med sämmre fjädring och chassie bara för att det är en Ski-doo.

Och jag kan hitills säga att jag inte är det minsta missnöjd med mitt val.

haha, av dom vänner jag har hört med och dom tidningar jag har läst haha.

köp en ski doo.
är ju lika bra att köpa en 09a och lägga ut någon tusenlapp på annan dämpare.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
alltså PPSen är ju grymt fin... om inte den bästa på markanden idag... men som nån sa tidigare.. ja tror inte du blir besviken än vilken du köper.. dock så går min röst nu fanimej till Lynx =)

R

Robin

haha, av dom vänner jag har hört med och dom tidningar jag har läst haha.

köp en ski doo.
är ju lika bra att köpa en 09a och lägga ut någon tusenlapp på annan dämpare.
Vadå tidningar? Snacka om att läsa mellan raderna.

Det jag menar är att jag är något sånär påläst om skidoon gämtemot lynxen då jag själv stått i valet mellan Lynx RS oxh SD RS.

Grovestream:
Bla där du påstår att vikten på lynxen omplacerats på fel ställen gämtemot SDon. Vart i hela friden har du fått för dig att Lynxen är obalanserad? (Vilket måste vara det du menar då du skriver att den har vikten på fel ställe) För är det något Lynxen OCH XPn är så är det ju balansera.

Vist skidoon har värre framdämpare än lynxen? So what?
Räcker det för att överväga till dess fördel?
Så att Lynxen har erkännt bättre boggisystem än SDon spelar ingen roll?
Eller att den har ett stabilare chassie en SDn?
Eller att den faktist, till och med är utvecklad för våra körförhållanden vi har här i Sverige?

Fast vad vet jag.. sånt spelar kanske ingen roll:stupid:
Jag vet då att jag har gjort mitt val och det föll på Lynxen, hade säkert varit lika nöjd med SDon också men varför välja en sämre maskin?

Undrar hur det kommer sig att alla som sagt tvärt om är just XP ägare?.. Just wondering.
(Tro inte att jag väljer Lynx bara för att jag äger en själv, Rotax går i andrahand för mig, Polaris färgad som jag är!)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag hade chansat på lynexen! den e snyggare och känns mer robust! som lynx gjort i flera år.. men ski-doo människa som man e........:rolleyes:;)