Skidoo 2012

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Det känns som att vikthysterin börjar gå för långt nu, ihåliga kammar. Misstänker att kammarna kommer att flyga efter en träff med några stubbar. Det ska ju finnas någon slags hållbarhet och kvalitet i grejerna också. Tillverkarna verkar ha glömt bort det. Jag är skeptisk, men blir gärna glatt överraskad.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ihåliga kammar kan man göra lättare och styvare, det är ingen hållbarhetsfråga att ha "dött" gummi inuti kammen. Lättare kammar innebär mindre påfrestningar och man kan ha bredare infästning vid varje kam istället.

Bra tänkt och det kan vara så att detta revolutionerar mattillverkningen framöver. Väsentligt lägre vikt i mattan förbättrar prestanda i mycket hög grad.
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Ihåliga kammar kan man göra lättare och styvare, det är ingen hållbarhetsfråga att ha "dött" gummi inuti kammen. Lättare kammar innebär mindre påfrestningar och man kan ha bredare infästning vid varje kam istället.

Bra tänkt och det kan vara så att detta revolutionerar mattillverkningen framöver. Väsentligt lägre vikt i mattan förbättrar prestanda i mycket hög grad.
Är det inte så att styvare kammar lättare flyger efter en träff med t ex en sten eller stubbe? Har för mig att jag läst eller hört det någonstans, att mjukare kammar gärna eftersträvas pga hållbarheten.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, man kan ju göra dem mjukare om man vill ändå, allt handlar om materialval och -design. Poängen är att man KAN göra dem styvare i botten och sedan mjukare toppar - om man vill och på så sätt skaffa sig en större kontroll över mattans egenskaper. Och kapa mattans vikt, som är den överlägset största tröghetsskapande delen på hela skotern.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har man en tjock men ihålig bas på kammen då blir kammen stark i botten (utan att bli tung) och man kan utforma den så att den blir smal och lättböjd längre upp. Jag tror det kommer funka. Bra att de prova på nya sätt att skapa mattor som driver utvecklingen framåt.

Edit: Hjulboggi han före..
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Det är säkert pga etec? De har väl garanti på sina stift om jag inte minns fel.. Dessutom kan man inte byta stift på en etec ute på fjället i en handvändning.
Det där med att man inte kan byta stift själv var väl bara en myt i början när 600 e-tecen kom. Bytte då stift på min 09a och de var inge problem att göra det enligt min återförsäljare.

Verkar vara en intressant line-up till 2012, vet nån vilka modeller som kommer tas in i Sverige?
 
R

RevMan

är det nått fel på vevlagren? Det fixade man ju inför produktionen för denna sesong.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Dom har fixat variatorerna...ett snabbfäste dom gör att du lätt kan dela sekundären...skitlätt att trä på en ny rem... ;)
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
är det nått fel på vevlagren? Det fixade man ju inför produktionen för denna sesong.
Det har man ju hört varje år hur många gånger som helst nu...Vad har man fixat? Är det inte samma skitkonstruktion som det varit sen serie 3?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
De RevMan menar är väl att dom kommit med bättre packboxar som inte SKA kunna lossna/hoppa från sitt läge... Å eftersom fettet inte får fötter å springer därifrån själv så kan man ju på ett vis se problemet som löst... De allra säkraste sättet är väl dock att vänta några år å se vad som händer, om de funkar lika bra i praktiken som i teorin... Eller så köper man ändå å hoppas på de bästa :p
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Köper och hoppas på det bästa har ju konsumenterna gjort nu i tio år, men samma problem kvarstår. Jag kan inte tolka det annat än att konsumenterna inte förväntar sig att en produkt skall hålla.