Skidoo formula mx mysko problem

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
tjena alla glada..

har som sagt en skidoo formula mx av 92as valör som uppför sig lite konstigt:hmmmm2:
har nyligen bytt kolvar i den å satt ihop den glad i hågen att man äntligen skulle få ut å köra lite, nu har den gått ungefär 8 problem fria mil. men så till problemet: nu i fredags skulle jag ut på en tur startade den som vanligt lät den gå varm på tomgång börja köra kom kanske 2 - 4 km tvärdog,(lamporna slocknade å den kom nåt suspekt "tjutade" ljud från motorn) den tände till en gång efter att den hade dött när jag försökte starta den, sen inte ett liv. drog hem den tog nån timme.. väl hemma på gården startar den som inget hade hänt?!?!? :argh: körde då oxå inga problem, idag skulle jag å en polare ut samma sak körde 2 - 4km samma tjut dog på samma sätt.

*stifen är nya
*den får soppa och olja
*tror inte den värmenyper heller för den går att dra utan problem direkt efter att den har stannat.

nån som har någon idé?
 

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
så nu har jag gjort ett överslagstest som attest sa det är som det ska vad kan det vara då tändspolen som håller på att ge upp när den blir varm? eller nått vingel med förgasarna? den är oxå väldigt svår att få igång nu mer, är man två kan man tvinga igång den med en massa gas å många många ryck. :confused:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det låter som om den nypit!

Kolla komp men jag tror tyvärr att det skitit sig för dig.

Om den nyper så brukar den rätt ofta gå att dra runt direkt efter.
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
så nu har jag gjort ett överslagstest som attest sa det är som det ska vad kan det vara då tändspolen som håller på att ge upp när den blir varm? eller nått vingel med förgasarna? den är oxå väldigt svår att få igång nu mer, är man två kan man tvinga igång den med en massa gas å många många ryck. :confused:
Tändspolen är också ok om skotern klarar överslagstest.

Bara att leta vidare....
 

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
OMG skurit!? hur har den skurit om det går att dra runt motorn? och på vilket sätt påverkas motorn av ett skuret lager om den går att starta? hade 10,5 på ena och 8 på den andra!? när jag gjorde komptestet (hade 10,5 på båda förut) :(
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
typiskt för ramlager är ett gnisslande ljud innan motorn stannar
det påverkar inte kompressionen nämvärt
varför har du bytt kolvar?
om du har haft lagerhaveri och kört ett tag brukar kolven på den sidan skära
 

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
ok.. ville vara seriös med grejerna därför rev jag motorn å gick igenom den det enda jag såg då va att cylinderfotspackningen hade lägt lite, tänkte bara byta kolvringar men det hade dom ju inte i lager så då fick det bli två nya kolvar.. hur kan man köra med ett lagerhaveri? jag antar att du inte menar "haveri" i bokstavlig bemärkelse då? antar att det är kört :( bara å riva allt igen.