skidoo xp 600sdi köptips?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag är inte lika övertygad längre men jag känner mig fortfarande lite skeptisk.

Whats the catch?
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
haken är att dem där motorerna kommer skära när som helst eftersom 2-t andvänder bränslet till kylning ....och drar du ner bränsleförbrukningen så drar du även ner kylningen och för lite kylning till motorn=värmenypning...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
800r drar verkligen inte mkt soppa. har kört fars summit 800 xp åtskilliga mil och största bränsleförbrukningen jag varit med om är 1.88 liter/mil, som minst har den dragit 1.59. Den är verkligen SJUKT bränslesnål! Då har det både varit branta klättringar och härligt pudersurfande!
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Och vad drömde du senare..?
Var inte jag som sa det.
Det var en kille som jag träffade i överkalix och han ägde en Renegade 800 -08 och han sa att den hade tagit mellan 1,3-1,4 liter milen när han spårade efter nån led där uppe.

Fattar inte varför han skulle ljuga om hur mycket (lite) bensin hans skoter tar?
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Ett råd köp den inte, måste vara det största skrotet på marknaden. Går ju skitbra när dom går, men opålitligare motor får du leta. Skulle inte våga fara fem mil hemmifrån ensam med den.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Ett råd köp den inte, måste vara det största skrotet på marknaden. Går ju skitbra när dom går, men opålitligare motor får du leta. Skulle inte våga fara fem mil hemmifrån ensam med den.
måste bara fråga direkt.
jag har en 600sdi och har polare som kör xp 600sdi och ingen har haft ett enda problem med sina maskiner. vad är det du menar som inte fungerar?

visst 600sdi -04 hade sina småfel men allt över -05 är hur bra mototer som helst. startar när du vill och inte som vissa andra maskiner som har också kräver batteri. nämner inga märken men dom startar inte över -25 vilket 600 sdi gör utan problem.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
måste bara fråga direkt.
jag har en 600sdi och har polare som kör xp 600sdi och ingen har haft ett enda problem med sina maskiner. vad är det du menar som inte fungerar?

visst 600sdi -04 hade sina småfel men allt över -05 är hur bra mototer som helst. startar när du vill och inte som vissa andra maskiner som har också kräver batteri. nämner inga märken men dom startar inte över -25 vilket 600 sdi gör utan problem.
Kontrollboxar, tändhattar, kabelstammar.. Elfel med andra ord..Kan ju iof ha blivit drabbad av måndagsex som finns bland alla märken. Men jag är då skrämd för all framtid.....
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Jag har en xp-600 sdi som dummade sig precis nu i helgen. Hoppas att det inte är för stora fel för det är en underbar maskin annars. När den *****des så behövde jag bara stanna och stänga av den och sen starta igen och den gick som den ska. Får se vad åf gör åt den. Nu så får dom gärna hålla på över sommaren med den då jag inte har nå snö inom normalt bilavstånd.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Kontrollboxar, tändhattar, kabelstammar.. Elfel med andra ord..Kan ju iof ha blivit drabbad av måndagsex som finns bland alla märken. Men jag är då skrämd för all framtid.....
Så för att en tändhatt är trasig gör det automatiskt hela motorn HELT värdelös?
 
E

ejwbegysv

Har en 800r och den drar ca 2 liter milen vid normal lekkörning... 800r är en mycket bra motor....
 
E

ejwbegysv

bra och bra motor som skär ihop efter, ja vad var det 270 mil?
Nej den skar efter 140 mil.. Pgå av fel tolleranser på lagerbanorna för vevaxellagret...

Årsmodell -08 har en helt ny underdel på motorn...

Min har nu rullat 350 mil..