Har nu varit ute och testat de nya Blade DS+ skidorna lite mer och måste säga att jag så här långt är väldigt nöjd.
Pilot DS3 upplevde jag som väldigt oberäkneliga och instabila. Nästan omöjligt att köra rakt fram med i lössnö utan de skar ner både till höger och vänster utan egentlig förvarning. Väldigt nervösa rent allmänt när man kör lite snabbare i lössnö, kunde ge upphov till oväntade kast. Rent utav farliga i vissa lägen, har flugit över styret några gånger när de skurit ner helt oväntat. Alla dessa tendenser har blivit avsevärt bättre nu med Blade DS+, mycket tryggare och mer förutsägbara. Går rakt fram i lössnön om jag vill det, skär ner åt något håll när jag vill det och lättare att hålla skotern på kant utan att den tippar över för mycket eller för lite. Mycket, mycket stabilare när man hoppat lite och skidorna slår ner i snön. Med Pilot DS3 så var risken alltid stor att skotern skar iväg åt något håll just vid landningen, inte så med Blade DS+, skotern håller sig rak och går i samma riktning/vinkel som den pekade i luften även när den landar i snön igen. Känns mycket tryggare med körningen nu. Föret som rådde nu var att det var puder utan botten, så jag kan inte uttala mig om andra fören än det ännu.
Sen så är det säkert så som många skriver att själva grunden till problemen med Pilot DS3 inte ligger i själva skidan, utan i geometri i framvagnen, spindlar etc. Men jag åtminstone tycker att Blade DS+, så här långt och med de inställningar på fjädring, dämpare, balatarem etc. som jag vill köra med, avsevärt förbättrar situationen. Säkert så går det att med hjälp av olika justeringar av fjädring, dämpare, balatarem få det att bli mycket bättre, utan att byta skidor. Men då jag hittat inställningar som jag trivs med så vill jag ogärna gå bort från dem så då är det, för mig, perfekt att Blade DS+ gör skotern tryggare och mer stabil utan behov av de justeringarna. Som sagt, detta gäller puder utan botten. Det ska bli intressant att se hur Blade DS+ beter sig längre fram under säsongen när det blivit mer botten i snön och ännu senare även när det är inslag av skare etc. Får återkomma med fler omdömen längre fram.