^suddis^ skrev:ta bort stegrings skyddet som sitter i boggin
Vart sitter den? Kollade igår men såg inget..^suddis^ skrev:nee det är bara kapa bort den..
Har gjort som du sa o visst blev det skillnad men jag han tyvärr inte köra så mycket idag.renegade 1000 skrev:Renegade 800.Har du borrat om boggien nått eller har du den i orginal utförande??du måste sänka boggien fram på din maskin.Om du tar ner boggien o tittar på insidan av fästet fram så ser du var du ska borra.har du INTE GJORT det så har du förmodligen väldiga problem med fästet.prova att borra om den o du KOMMER O MÄRKA en GRYM skillnad.(Jag lovar dig att du får en helt ny skoter).
Kan de hända nått om man spänner balataremen för hårt ?Fredrikkoraudi skrev:Sitter å skrattar åt alla här... ingen verkar kunna nått
Såhär fungerar det...
Alla skotrar har en sk "Balatarem" eller "Stopprem" i boggien... den/dom sitter nästan längst fram i boggien å ser ut som ett läderbälte.. INGET snöre.. denna går att ställa in som man vill ha det.. ju MERA spänd den är, ju mindre res blir det o ju mera man släpper på den ju mera reser skotern sig...
Skidoo å Polaris vet jag att om man vrider med en 17s nyckel på en mutter så ser man att en plåtbit flyttar sig uppåt och att remmen blir slakare...
man ska _INTE_ observera _INTE_ kapa remmen... då kan 2 saker hända..
1. Matta o kylarna kommer att flyga igenom dynan
2. Dämparna kommer att slitas isär, inte tryckas ihop utan SLITAS isär o de är ju billigt o bra, eller hur?
Sedan så ska man ha så LÅGT skidtryck som möjligt.. det ställer man in genom att sätta den FRÄMRE boggiedämparen (Oftast en jättefet dämpare) så HÅRT som möjligt.. Gör följande:
1. Höj upp skotern så mattan inte rör i marken
2. Lokalisera den/dom dämparna som sitter LÄNGST fram i boggien.. o ställ in dom på hårdaste
Sådär, nu har du så lite skidtryck o släpp balatarem, NU ska det kännas skillnad!
Observera att biverkningarna av detta kommer betyda att skotern kommer att bli svårare att gasa sig ur en kurva med!
/F
Min tur att skratta lite då eller... är det nu dämparen eller fjädern killen ska spänna för att få lägre skidtryck? Och varför ska han ha så lågt skidtryck som möjligt, blir ju livsfarligt i kurvorna.Fredrikkoraudi skrev:Skidoo å Polaris vet jag att om man vrider med en 17s nyckel på en mutter så ser man att en plåtbit flyttar sig uppåt och att remmen blir slakare...
man ska _INTE_ observera _INTE_ kapa remmen... då kan 2 saker hända..
1. Matta o kylarna kommer att flyga igenom dynan
2. Dämparna kommer att slitas isär, inte tryckas ihop utan SLITAS isär o de är ju billigt o bra, eller hur?
Sedan så ska man ha så LÅGT skidtryck som möjligt.. det ställer man in genom att sätta den FRÄMRE boggiedämparen (Oftast en jättefet dämpare) så HÅRT som möjligt.. Gör följande:
1. Höj upp skotern så mattan inte rör i marken
2. Lokalisera den/dom dämparna som sitter LÄNGST fram i boggien.. o ställ in dom på hårdaste
/F
Skratta på du, det jag sa var ju helt fakta, påpeka gärna vad som är fel?lars skrev:Min tur att skratta lite då eller... är det nu dämparen eller fjädern killen ska spänna för att få lägre skidtryck? Och varför ska han ha så lågt skidtryck som möjligt, blir ju livsfarligt i kurvorna.
Sen har ju den här skotern, Renegade, en kopplad boggie som skrevs ovan. Det sitter alltså stag i bakre saxen som motverkar att endast bakre delen av boggin trycks ner, vilket normalt händer när man får "skidlyft" eller åker på rullen. Vad som händer är alltså att den främre saxen också kopplas in, varpå framänden av skotern trycks ner. Dessa stag går att modifiera för lite mer skidlyft, eller tas bort för att få en helt okörbar maskin.