RE: Skillnader i boggie: SX-R och X
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Aug-03 kl 02:55 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Aug-03 kl 02:55 PM (CET)]Om vi jämför boggien på en -97 500XTC med en -00 500SX/R så ser det ut så här:
XTC
Fjädringsväg: 292mm
Dämpare: Aluminium
Främre fjäder: 1,2kg/mm
Bakre fjäder: 2,7-5,0kg/mm
Övre/nedre plastbrickor i controlrodsen: 7,5mm / 2,5mm
SX/R
Fjädringsväg: 292mm
Dämpare: Aluminium
Främre fjäder: 1,5-2,5kg/mm
Bakre fjäder: 2,8-4,8kg/mm
Övre/nedre plastbrickor i controlrodsen: 10mm / 10mm
Sen skiljer ju shimsningen också. Man kan säga att XTC har mera touringstuk på boggin medan SX/R är mycket fastare, speciellt märks ju den progressiva fjädern i framdämparen. XTC har dessutom dubbelt så långt glapp i kontrollstavarna vilket ger en mjukare fjädring i de mindre guppen. (dvs boggin jobbar okopplat i en större del av fjädringsområdet än en SX/R-boggi)
Men det är sant att boggityperna ser väldigt lika ut, det enda som egentligen syns 'på utsidan' är de olika plastbrickorna...
---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------