Cylinderkjolen är längre på 13- cylindern vs 09an och de ger ju bara bättre stöd för kolven.
Men blocket är inte urfräst så djupt som kjolen är lång på utblåssidan. I de här fallet ska de monteras fixkitt som höjer cylinder flera mm så jag har medvetet inte slipat ner kjolen fullt djup, men mont man cylindern utan spacer så måste den fräsas ner djupare! Fixkitt ger ju mer volym i vevhuset och man slipper nersticket på cylinderkjolarna som hänger ner mitt för reedventilerna. Jag har både en Pro rmk med fixkit och en utan och den med fixkitt går vibrationsfriare och helt klart bättre.
Alla överströmmare boostport och utblås är höjt till strax mer än en 09as org portning. Kolla första överströmmare som nu är trappstegsportade som Arctic cat har org. De gör AC (och jag) för att få behålla mer cylinderyta mellan vingport och överströmmare. Mest jobb är nerlagt på volymen upp genom överströmmnarna för de är där cfi motorn stryper effekten. Jag slipade ur så mycket jag tordes runt 2 mm urgrävt utåt sett från överströmskanaler samt att cylinderkjolarna är uppkapadBreddat inlopp till överströmmnare samt nersänkt cylinderkam in till överströmmnare. De blir rätt mycket mer volym fast inte i närheten så stor som på Rotax och Arctic cat tyvärr , cylinderbaken är för smal helt enkelt, polaris har nog prioriterat smal lätt motor före effekt.