Skoter att dra skidspår med

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
Hej,
Är ganska ny i skoterbranschen och de finns ju en hel hög att välja mellan...

Jag kommer dra skidspår på en golfbana i Nyköpings trakterna, (alltså inte speciellt ofta)... Blir kanske 10ggr per år...
Vad jag lyckats läsa mig till är att de verkar som många skotrar lätt går varma vid låga hastigheter så en extra kylare är att föredra. Lågväxel är kanske inte nödvändigt men även bra!
Har ni kunniga några bra tips?
  • prisidé ca 30k
  • gå att dra skidspår
  • gärna driftsäker
  • inte gå varm
  • drag o back
Egna ideer har varit venture lite, viking, commander, men blir snabbt osäker på om jag är rätt ute.
OBS måste inte va en arbetsmaskin så länge den klarar av ovan önskemål 😃
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
För den prislappen så har du inte jättemycket välja på, alla fyrtaktare går nog bort t.ex.
Så fin Viking som möjligt är nog stalltipset. För bredband och lågväxel är definitivt bra om man ska packa spår och dra grejer.

Lynx 5900, motsvarande Bearcat och någon SkiDoo Scandic eller linkande funkar också och individuellt skick spelar större roll än märke.

Tanka kommer du hursomhelst få göra, ingen fläktkyld arbetsmaskin med förgasare går särskilt billigt och vätskekylda är lite känsligare för varmgång.
 

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
För den prislappen så har du inte jättemycket välja på, alla fyrtaktare går nog bort t.ex.
Så fin Viking som möjligt är nog stalltipset. För bredband och lågväxel är definitivt bra om man ska packa spår och dra grejer.

Lynx 5900, motsvarande Bearcat och någon SkiDoo Scandic eller linkande funkar också och individuellt skick spelar större roll än märke.

Tanka kommer du hursomhelst få göra, ingen fläktkyld arbetsmaskin med förgasare går särskilt billigt och vätskekylda är lite känsligare för varmgång.
Om man skulle gått upp i prisklass hur hade rekommendationen sett ut då? Typ 50k..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
ja, eller Ski-Doo (Scandic), går du upp till 50'' blir ju 600 ace tillgänglig, finns i både Ski-Doo och Lynx. Kolla bara att modellen har kylfläkt.
Dom 600 Ace med lågväxel man möjligen hittar för 50k lär ha gått till månen och tillbaks. Förmodligen inget problem för själva motorn men resten av skotern börjar nog vara sliten. Dom gamla fyrtaktsvariatorerna, E-drive heter dom väl?, har begränsat liv och kostar i faggorna 12-15k att renovera etc. Såg i och för sig att det går köpa en ny komplett variator från Kina för 2k lite drygt.

50k-prisklassen är svår. Verkar finnas ute Commander 600SDI för dom pengarna. Skulle nog inte heller räkna bort exempelvis Bearcat 660 fyrtaktarna, (Turbo eller utan). Sålänge drivaxeln är rak på dom verkar dom gå rätt bra och inte alls obekväma.
Låt definitivt bli alla BRP fyrtaktare med V800/1000-motorerna, som är tickande bomber!

Hade nog försökt hitta en fin Commander ändå, och lyckas du hitta en såpass ny att den har Etec-motorn så ännu bättre!
 

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
Dom 600 Ace med lågväxel man möjligen hittar för 50k lär ha gått till månen och tillbaks. Förmodligen inget problem för själva motorn men resten av skotern börjar nog vara sliten. Dom gamla fyrtaktsvariatorerna, E-drive heter dom väl?, har begränsat liv och kostar i faggorna 12-15k att renovera etc. Såg i och för sig att det går köpa en ny komplett variator från Kina för 2k lite drygt.

50k-prisklassen är svår. Verkar finnas ute Commander 600SDI för dom pengarna. Skulle nog inte heller räkna bort exempelvis Bearcat 660 fyrtaktarna, (Turbo eller utan). Sålänge drivaxeln är rak på dom verkar dom gå rätt bra och inte alls obekväma.
Låt definitivt bli alla BRP fyrtaktare med V800/1000-motorerna, som är tickande bomber!

Hade nog försökt hitta en fin Commander ändå, och lyckas du hitta en såpass ny att den har Etec-motorn så ännu bättre!
Tack för bra tips.
När man pratar 550 är det då adventure? Typ denna. https://www.blocket.se/annons/jamtland/lynx_adventure_550_2006/1401483764

Och commander, etc har jag förstått är bra?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Ska du i stort sett bara dra skidspår runt Nyköping så ska du ha en fläktkyld slitvarg som fungerar i alla väder och inte sjunker i pris.

Så en Yamaha Viking eller en Lynx 5900 är ganska perfekt, modeller från tidigt 90-tal har termosdämpare fram på båda fabrikaten.
Bägge har fläktkyld motor, hög + låg och backväxel. 50cm bred matta. De är hyfsat komfortabla att ta med en passagerare på om man vill det. Reservdelar finns det hur mycket som helst om det skulle behövas. Båda maskinernas motorer har funnits i snöskotrar i över 40 år.

Här är en Blocketannons på en Lynx 5900 GLX 2002.
Säljaren begär 24.000 kr, men det kanske går att pruta lite. Oavsett så är det lägre än vad din maxbudget ligger på, så då har du råd att köpa styrstål och eventuella andra detaljer som kanske behövs. Är ju nästan alltid så, att man måste lägga ut några tusenlappar på reservdelar, oavsett hur fin skoter man köper.
Säljaren är i Torsby, vilket ju inte är fullt så långt att åka för dig som till de andra arbetsmaskinerna på Blocket just nu.

https://www.blocket.se/annons/varmland/lynx_glx_5900_fce/1401484082
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ska du i stort sett bara dra skidspår runt Nyköping så ska du ha en fläktkyld slitvarg som fungerar i alla väder och inte sjunker i pris.
Ja, det är väl egentligen det som är det klokaste alternativet. En massa touringmil lär det väl inte bli varenda vinter hursomhelst.

Och vill man ändå av någon anledning lägga ut 50k så är en några år nyare Viking också ett alternativ.... det är ju "samma skoter" som den äldre, bara nyare ;)
 
Reactions: mas

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
Ska du i stort sett bara dra skidspår runt Nyköping så ska du ha en fläktkyld slitvarg som fungerar i alla väder och inte sjunker i pris.

Så en Yamaha Viking eller en Lynx 5900 är ganska perfekt, modeller från tidigt 90-tal har termosdämpare fram på båda fabrikaten.
Bägge har fläktkyld motor, hög + låg och backväxel. 50cm bred matta. De är hyfsat komfortabla att ta med en passagerare på om man vill det. Reservdelar finns det hur mycket som helst om det skulle behövas. Båda maskinernas motorer har funnits i snöskotrar i över 40 år.

Här är en Blocketannons på en Lynx 5900 GLX 2002.
Säljaren begär 24.000 kr, men det kanske går att pruta lite. Oavsett så är det lägre än vad din maxbudget ligger på, så då har du råd att köpa styrstål och eventuella andra detaljer som kanske behövs. Är ju nästan alltid så, att man måste lägga ut några tusenlappar på reservdelar, oavsett hur fin skoter man köper.
Säljaren är i Torsby, vilket ju inte är fullt så långt att åka för dig som till de andra arbetsmaskinerna på Blocket just nu.

https://www.blocket.se/annons/varmland/lynx_glx_5900_fce/1401484082
Nu råkar de va så att vi har en stuga i sälen så finns möjlighet för lite annan körning också.. Ja bäst av världar kanske man kunde ha nått som var lite roligare, men de blir ju väldigt mkt dyrare känns de som. Skidspåren är inte as långa o vi preppar ju inte om varje dag så är kanske inte nödvändigt med lågväxel? Har ingen direkt erfarenhet av skotrar förutom att de lätt verkar gå varmt.


Om man gick upp lite i prisklass säg 50? Känns som man landar på samma skoter fast nyare? Tidigare skrev om Lynx 550, vet inte vilken de då menar?
 

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
Ja, det är väl egentligen det som är det klokaste alternativet. En massa touringmil lär det väl inte bli varenda vinter hursomhelst.

Och vill man ändå av någon anledning lägga ut 50k så är en några år nyare Viking också ett alternativ.... det är ju "samma skoter" som den äldre, bara nyare ;)
Nä någon touring blir de inte direkt 😂. Sen är de kanske snö 4v om året.
Ja, det är väl egentligen det som är det klokaste alternativet. En massa touringmil lär det väl inte bli varenda vinter hursomhelst.

Och vill man ändå av någon anledning lägga ut 50k så är en några år nyare Viking också ett alternativ.... det är ju "samma skoter" som den äldre, bara nyare ;)
Nä någon touring blir de inte direkt 😂. Sen är de kanske snö 4v om året. Men de finns en stuga i sälen där vi kan förlänga säsongen med en del ledåka. Då är ju nått lite nyare trevligare så klart... De här kanske?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.273
81
48
Övik
Inga problem att åka led med en fläktkyld bredbandare, går hur bra som helst!
Köp en sån kring 30' klassen till att börja med, ifall intresset växer eller den visar sig vara i lite fel kategori får du förmodligen tillbaks pengarna när den säljs. Dessutom mindre saker som kan strula på en förgasarmotor.
Så det alternativet röstar jag på 👍
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Att lägga ut mer pengar bara för att få en Rotax 550f istället för en äldre 503 vet jag inte om jag skulle göra. Minst lika törstiga och håller inte bättre heller.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Att lägga ut mer pengar bara för att få en Rotax 550f istället för en äldre 503 vet jag inte om jag skulle göra. Minst lika törstiga och håller inte bättre heller.
Vad är det du menar går sönder på en Rotax 503 (mer än andra skotermotorer) ?
I arbetsmaskinerna så sitter det väl oftast 503 Alpin/Scandinavia med mildare cylindrar, och vad jag vet så är de ganska svåra att plåga ihjäl. Iallafall så länge som man håller munstyckena i förgasaren ren, så att motorn inte går magert.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Jag var väl otydlig. Jag säger inte att 503 är dåliga, bara att 550 inte är bättre, så att kosta ut mer pengar bara för att få en 550 är dumt. Gillar man modellen 550n sitter i bättre än modellen det sitter en 503 i så "go for it", men lägg inte ut mer pengar BARA för att få den nyare motorn.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Aha 💡
Ja, jag håller med 👍 Bättre att sikta på en lite äldre välhållen maskin, än en nyare som är mer sliten. Oavsett motor och fabrikat.
 

Sundqvist_j

Medlem
23 feb 2020
10
0
1
39
Swe
Ska du i stort sett bara dra skidspår runt Nyköping så ska du ha en fläktkyld slitvarg som fungerar i alla väder och inte sjunker i pris.

Så en Yamaha Viking eller en Lynx 5900 är ganska perfekt, modeller från tidigt 90-tal har termosdämpare fram på båda fabrikaten.
Bägge har fläktkyld motor, hög + låg och backväxel. 50cm bred matta. De är hyfsat komfortabla att ta med en passagerare på om man vill det. Reservdelar finns det hur mycket som helst om det skulle behövas. Båda maskinernas motorer har funnits i snöskotrar i över 40 år.

Här är en Blocketannons på en Lynx 5900 GLX 2002.
Säljaren begär 24.000 kr, men det kanske går att pruta lite. Oavsett så är det lägre än vad din maxbudget ligger på, så då har du råd att köpa styrstål och eventuella andra detaljer som kanske behövs. Är ju nästan alltid så, att man måste lägga ut några tusenlappar på reservdelar, oavsett hur fin skoter man köper.
Säljaren är i Torsby, vilket ju inte är fullt så långt att åka för dig som till de andra arbetsmaskinerna på Blocket just nu.

https://www.blocket.se/annons/varmland/lynx_glx_5900_fce/1401484082
Nu va jag tyvärr lite långsam på den här annonsen. Spelar de olika beteckningar någon roll? Några är fläktkylda o några vätskekylda, ST verka va nyare i fronten? Men som sagt spelar kylningen någon roll för överhettning?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Enligt mig så är 5900 från ca 1990 och framåt bra arbetsmaskiner, både fläkt (503) och vattenkyld (494).
ST.modellerna som kom runt 2000 är också riktigt bra, och man sitter nog lite bättre på dem. Fläktkylda 550-motorn är liksom 503:an pålitlig men ganska törstig. ST 600 är en vattenkyld maskin som är lite mindre arbetsinriktad och en smula mer touring. Motorn är pålitlig och mindre törstig än de fläktkylda. Sedan så är vattenkylda motorer alltid mera tystgående, vilket är trevligt.