Blomqvist skrev:
Ok...
Men finns det ingemn maskin som erbjuder BÅDE klös och komfort?
-snip-
Det enda jag har kommit fram till hittills är att dom flesta rekomenderar en Polaris XLT Touring eller SKS eller SP.
Jodå nog finns det maskiner med både massa motor och bara komfort.
Det man måste tänka på är att alla skotrar är kompromisser, det finns en del olika egenskaper som är önskvärda, och ofta motsägelsefulla.
Man vill ha en lätt motor med massa effekt som inte drar nån soppa och håller i oendlighet....
Man vill ha en smidig kort skoter som tar sig framm obehindrat i hur lös snö som helst.
ochsåvidare.
En skoter med stor motor blir tyngre.
En lätt motor med mycket effekt håller sämre.
En motor med mycket effekt drar mer bränsle.
En skoter med kort matta blir smidigare, men bärigheten i djupsnö blir sämre.
En skoter med höga kammar på mattan skyfflar bättre i djupsnö men går tyngre på led vilket straffar både toppfart och soppaekonomi, förutom att kammarna tar stryk av körning på hårt underag. en längre matta går också tyngre än en lkort, med lägre prestanda och sämre bränsleekonomi som resultat.
En lång bredbandare bär bra i snö men är klumpigare.
Finns många önskade egenskaper på skotern som inte är förenliga, så tänk efter lite före, eller skaffa en gyllene medelmaskin.
Polarismaskiner som heter SKS (Snow king special) har en halvlång matta (345), SP (Sport?) har kort (307) Supertrack har jättelång (396) det finns även en del skotrar med 365 mattor. Widetrack har 60 cm bred och 396 lång.
Polaris XLT (Xtra lite trippel) motor är en jättefin motor, en 580-600 cc trippel som är lättare än polaris 500 twin, och ger mer effekt, däremot är XLT dyrare.
Alla andra märken har säkert motsvarande maskiner.
Sen är det ju frågan om hur tung du är, och hur stark, samt snö och ledförhållanden på den plats du kommer köra mest.
Kommer du att köra i områden som har lite snö, men väldigt välpreparerade leder, så fungerar ju en 307-matta, är förhållande de omvända, mycket djupsnö, inga preparerade leder, mycket kuperat, satsa på en med så lång, och gärna bred matta som möjligt.
Väger du 60 kg och har begränade kraftresurser, satsa på en maskin som inte väger så mycket, väger du 120 kg och är stark som Magnus Salomonsen, är vikten av mindre betydelse, men motorstyrka och bärighet blir viktigare.
Sen så kan det ju vara roligt att smiska framm över sjön i 160, några gånger, sen är det mindre intressant, då är det kanske roligare på en ganska slät led, att piska på i raskt tempo, eller som vissa vill, hoppa och tricksa, eller kanske att knicksa sig fram i djupsnö och svår teräng.
Alla saker ställer olika krav på skotern, bara att bestämma vad du vill göra.
Skulle jag få råda, så köp en skoter som inte är bäst på någon av ovanstående områden, men kan lite av allt. köp en som inte är för stor prisskilnad på årsmodeller, satsa heldre på en lite äldra i bra skick, de står sig bättre prismessigt, så du har r åd att byta om et eller några år när du vet mer vad du behöver för specialinriktning.