Skoter för 2 personer, 20 000

Dendoncker

Medlem
29 okt 2019
7
0
1
44
Rättvik
Hej! Har funderingar på att köpa en skoter till vintern. Har inte ägt någon på 20 år och har dålig koll på alla modeller som finns. Min budget är 20-25k.

Kommer användas för fisketurer och kortare utflykter. Det blir alltså lite åkning efter skogsstigar, lite på skogsvägar och lite på sjöar. Dock ingen längre åkning.

Kan väl byta grundläggande grejer om det skulle behövas men vill ha en driftsäker maskin. Inte oroa mig för om den över huvud taget startar när jag ska hem från sjön :)

Det ska även finnas plats för en passagerare.

Kollat på Yamaha Viking från -01 eller Yamaha Venture XL från -03

Har hört att dessa ska ha skapligt driftsäker motorer men kanske inte de smidigaste att ta sig fram i skogen?

Tacksam för all hjälp

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vikingen är nog ett bra val, sett till dina kriterier och vad den ska nyttjas till. Inte smidigast på marknaden, men tar sig fram bra, driftsäker och fläktmotorn gör att du inte behöver fundera över att den går varmt när det är fruset och stenhårt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
En Yamaha rx1 är driftsäker och bränslesnål med sin fyrtaktare, Motorn går nog 7000 mil + utan minsta lilla problem.Den är dessutom smårolig för redan en gammal 04a är på ca 141hk. Och Bet smidigare än en bredbandsmaskin som viking är.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Den Rx1an såg bra ut och de där ryggstödet är nog dyrt!
En Yamaha Vector funkar lika bra som RX1 den har till skillnad från rz1 3 cylindrig fyrtaktare på liknade 1000cc den håller lika bra men ligger på ca 125hk. De går nog pruta ner maskinen i länken tillö 25 papp. Jag förstår inte varför kamkedjan är bytt för jag har inte hört att de ska va en svaghet på dem?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu har jag inte kört modellerna ifråga, men rx1 har väl en jäkla motorbroms och vector en ännu j*vligare? Men det är bara vad jag hört.
Behöver ju inte vara en dealbreaker men bra att ha i bakhuvudet, om det nu stämmer.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Ja de har mer motorbroms än en tvåtaktare men vad gör det menar du? De är bara en vanesak man lär sig snabbt släppa gasen lagom mycket/snabbt typ inte tvärsläppa gasen helt. De går ju tillockmed få mjuk motorbroms på en olastad lastbil på ettans växel de är bara frågan om hur fort man släpper gasen :)

Dendoncker

Medlem
29 okt 2019
7
0
1
44
Rättvik
Tack för bra tips. Den i länken lät ju väldigt trevlig men tyvärr har jag inte möjlighet att åka så långt. Men då känns det som varken Viking eller RX1 är ett idiotiskt väl.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Menar inte att det gör något alls, iaf inte mig personligen. Men TS kanske skulle tycka att det är jämmer och elände och då bör man ju beakta det.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Till TS.
Nej ingen av dem är ett dåligt alternativ, tvärtom.

Vart befinner du dig och hur långt är du villig att åka?

Dendoncker

Medlem
29 okt 2019
7
0
1
44
Rättvik
Jag bor i Borlänge och har ca 60 mil enkel resa till Malå :)

Kan egentligen åka hur långt som helst om man hinner på en dag. Men äger ingen bil med drag så måste låna en sådan. Skulle även kunna tänka mig att betala för frakt men man vill ju se skotern innan man köper den, även om jag kanske inte skulle upptäcka särskilt många skavanker...

Sen lär jag sälja en annan grej också så jag får in lite kosing så får vänta en vecka iaf.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
60mil är 60mil, men jag hade nog lånat/hyrt en flakbil för en sådan resa, iaf om jag vill få den gjord på så kort tid som möjligt.

Dendoncker

Medlem
29 okt 2019
7
0
1
44
Rättvik
Tackar för hjälpsamma svar i tråden! Letar varje dag och ska nog kunna hitta nåt vettigt.

Nu har jag fått ett erbjudande om att köpa en Ski-Doo Skandic från -96 eller -97 till ett lämpligt pris för min budget. Tror den skulle passa mig körmässigt. Vet att den är välskött då jag känner till ägaren.

Det jag undrar över är att den gått nästan 1200 mil vilket känns mycket? Även om den är välskött och servad borde det väl finnas nån gräns för hur länge en gammal skoter håller.

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Jo absolut är det så 1200 mil på en skoter är mycket. Oavsett om den är välskött och servad så är det så att om ingen renovering av motorn skett så är det rätt stor risk att det kan bli ett haveri framöver. Med det sagt så finns det motorer som är tåligare och mer hållbara än andra, som t.ex. Yamahas fläktkylda 540 som sitter i Vikingen, Yamahas fläktkylda 340 som satt i t.ex. Yamaha ET340, BRP:s 600 e-tec eller den fläktkylda Rotax 503 (användes av Ski-doo, Lynx och Aktiv tidigare), som jag misstänker kanske sitter i den där Skandicen som du fått erbjudande om? Om det är så att det är en Rotax 503 som motor i den så kan du kanske känna dig lite säkrare, de motorerna verkar kunna gå riktigt långt utan problem. Men en risk är det alltid med en skoter som gått så långt.

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Det ska nog vara en Rotax 503 i den där. Det är då en fläktkyld snurra ser man på bilderna och det står Rotax 500 på huven. Som sagt, de erfarenheter jag har haft av Rotax 503 och även utifrån de jag känner som haft skotrar med Rotax 503 är att det är hållbara motorer som kan gå långt. 1200 mil är ju dock 1200 mil och det är ju ingen evighetsmaskin, men verkar den gå bra nu och du får den till hyfsat pris så tror jag det är en bra skoter för kortare utflykter ut på sjöar och efter skogsstigar. Bra på att bra tungt också om det skulle behövas, i och med att den har lågväxel. Som monno skriver så är det en motor som det finns mycket och billiga reservdelar till också, så det kostar ingen förmögenhet att reparera den om något skulle hända.

Dendoncker

Medlem
29 okt 2019
7
0
1
44
Rättvik
Det ska nog vara en Rotax 503 i den där. Det är då en fläktkyld snurra ser man på bilderna och det står Rotax 500 på huven. Som sagt, de erfarenheter jag har haft av Rotax 503 och även utifrån de jag känner som haft skotrar med Rotax 503 är att det är hållbara motorer som kan gå långt. 1200 mil är ju dock 1200 mil och det är ju ingen evighetsmaskin, men verkar den gå bra nu och du får den till hyfsat pris så tror jag det är en bra skoter för kortare utflykter ut på sjöar och efter skogsstigar. Bra på att bra tungt också om det skulle behövas, i och med att den har lågväxel. Som monno skriver så är det en motor som det finns mycket och billiga reservdelar till också, så det kostar ingen förmögenhet att reparera den om något skulle hända.
Okej! Jag köper den av honom om jag inte hittar nåt bättre på blocket snart. Då kan jag nog även tigga till mig billig mekhjälp om det skulle behövas :)