skoter för pulversnö

silvervinge

Medlem
30 okt 2004
10
0
1
arvika
Ska köpa skoter för 30000, den ska användas till pudersnö och lite hopp och klättring.
jag har inte kört mer än en säsong tidigare och är nybörjare så jag behöver ingen med 2000 hk :) hellre en nyare fin 5 - 600c. jag har tittat lite på mxz men vet inte hur den är att köra...

Så vad rekomenderar ni.......

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Duger gott med en MXZ, bara att slänga på en lite värre matta så duger dom bra för lite lössnöåkning också.

silvervinge

Medlem
30 okt 2004
10
0
1
arvika
hur bra duger den om men förlänger boggien och en bra hk matta?

går den att jämföra med polaris rmk modeler av tidia årsmodeller, eller gör det den bara skaplig i lössnö.

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
nej

en mxz har inget att komma med i lössnön om man jämför med rmk och summit. satsa på en sådan istället, dom är visserligen en aning dyrare men det är svårt att hitta bergsmaskiner i den prisklassen!

silvervinge

Medlem
30 okt 2004
10
0
1
arvika
kanske skulle omformulera grundfrågan, jag har 30000kr. vad ska jag köpa. jag har inte råd med rmk eller summit osv. vad funkar bra för dom pengar jag har

E

Ej medlem/Inloggad

Gammel RMK och gammel Summit går ju skit risigt i snön, är lättare att ta sig fram med bil i så fall. Summit från -99 och framåt då är det värsta puder maskinen som finns.
MXZ med lite mer matta tar du dig överallt med utan problem, kräver bara en liten mer aktiv körning än om du hade suttit på en summit.
Har själv haft 5-6 MXZ maskiner och har tagit mig fram lika bra i princip som summit maskinerna, det är just i klättringarna som du blir efter.
38mm matta är att rekommendera om man skall köra mycket puder med MXZ.