Skoter köp (Renegade)

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
Tjenare, har funderat över en skoter nu ett tag och blir mer och mer sugen på en renegade. Brukar kanske köra 40% utanför led och klättra en del.

Men då är ju frågan om jag ska ta en 600 eller 800(2008 och uppåt). Enligt mej så tycker jag att 600 känns lite "mesigt" med tanke på att det är en lite längre maskin.

Så jag undrar:
Hur långt ska skotern ha fått gått om det är årsmodell 08 och uppåt.
Hur är det med remmarna, slits dom mycket fortare på 800'an.
Hur lätt går dom upp på rullN, äre något man måste ändra förutom att dreva ner?
Mycket haverier på maskinen?
Ni med erfarenhet kan ju skriva vad ni tycker om renegades 600-800 skulle vara guld att höra vad folk tycker.

Hade tänkt mej kring 85 000;-
PS: Ska man vänta med å köpa en tills 2012s maskiner släpps i sverige med tanke på att folk vill byta upp sej och att det då kanske kommer ut fler och billigare på blocket?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan inte säga nåt om renegade, men går du på en nyare så är väl en freeride 146 det ultimata mellantinget så länge den inte har remproblem. :D
 
A

axelsson_vpg

2 av mina polare har fått vev ras denna vinter på Xp renegade 800 -09e och -08a.. Samt att han med 09an är inne på sin 8e rem (360 mil)
Haft inne den 3 ggr på motor riktining och bytt motor kuddar 1 ggn.
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Om du siktar på en renegade så finns det fördelar med en 800 maskin, ex. den har 44 matta redan från start och går upp på rullen, det gör ej en 600 sdi o modifierad, de flesta som köper renegade 600 sdi drevar ner 2 kugg, monterar 44 matta och summit styrhöjaren.
Å andra sidan är 600 sdi maskinen hyfsat pigg och betydligt driftsäkrare än en 800 powertek.
Kända problem med 800 renegade är varma variatorer=högre remslitage och motorhaverier efter ngra hundra(+500mil?!?)...

Jag har själv kört renegade och bytt till en summit e-tec 146" och är mycket nöjd, summiten är mer mountain, renegaden är mycket mer allround, du hänger med polarna med korta maskiner och kan klättra hyfsat ändå. Extremklättring= köp summiten.
 

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
okej lutar mer åt 600an med tanke på det du sa. men det blir ingen summit, är ingen extremklättrare. Men det skulle va kul å få lite mer info från andra förare. Men som jag skrev. ska man vänta till dom släpper 2012s maskin här i sverige?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
remproblem på en renegade 800 de finns inte,å finns det så måste de va nå fel på maskinen,både jag och min bror har renegade och ingen av oss har remproblem,jag har kört över 100mil på min rem och den ser ut som ny än,en 08as renegade xp 800 får du för dom slantarna som du säger
 

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
okej det var då skönt och höra :) men oftast känns det att dom har gått för långt dom som är ute på blocket 400mil+, hur långt tycker ni dom ska ha fått gått? har du och din bror haft nå andra problem då? så som danwed nämnde så får dom motorhaverier efter x-antal mil
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det är jag som är brodern min skoter har gått ca 400 och inte ett endaste problem på dessa mil, remmen som sitter på (377) har gått minst 250mil och går många mil till om man ska titta på hur den ser ut nu
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
har skickat mail åt denna kille ---> http://www.blocket.se/jamtland/Ski_doo_Renegade_800r_2008_Endast_61_mil_32358200.htm?ca=1_11&w=3

men inte fått nå svar än. :(
men känns dock konstigt att han säljer den redan efter 61mil
Behöver inte vara något konstigt. Han skriver ju på norska och kör kanske max 2 ggr per år. Kan nog vara ett riktigt bra köp för dom pengarna tror jag. Kolla bara att alla uppdateringar är gjorda. Rekommenderar framvagnsförstärkning och bukplast dock.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
remproblem på en renegade 800 de finns inte,å finns det så måste de va nå fel på maskinen
Att inte era tar remmar betyder INTE att problemet inte existerar på andra maskiner.
Självklart är det någonting fel när skotrar tar remmar.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Uppdaterningar menar du med det han skrivit, 44mm matta osv..? Bukplasten finns ju, bara inte monterad
Jag snabbläste och missade det. Det ingick bukplast vilket jag av egen erfarenhet tycker är en självklarhet på varje skoter.
 

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
Om han inte svarar imorron så blir det å ringa, har ni något tips på vad man ska fråga om?

Hört att folk får skulder på sig när dom har köpt en beg-skoter, hur kollar man upp sådant?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Om han inte svarar imorron så blir det å ringa, har ni något tips på vad man ska fråga om?

Hört att folk får skulder på sig när dom har köpt en beg-skoter, hur kollar man upp sådant?
Kolla så att leder inte glappar, Kolla spån och färg på kedjehus olja. Sen allmänt skick och hur den går och känns.
Angående skulderna så kan du kolla med transportstyrelsen om det finns. Brukar även skriva in i kvittot när jag köper ett fordon att den skall vara skuldfri.
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Många som kör renegade 800 borrar hål i variatorskyddet(främst den svarta sidoplasten som sitter fast i skyddet) och sätter på vent. kit på variatorsidan för att undvika varma variatorer...