Skoter stannar

Eric03

Ny medlem
7 feb 2021
2
0
1
21
Ja
Jag har en Skidoo MXZ 550f 2005, köpte den nyligen och är nöjd med den så. Har ett problem och det är att den bara slår av av sig själv utan anledning. Detta händer mest när jag har kört i ca 40 min och kommer upp i 30km/h. Den bara slår av sig och sen kan jag starta den på direkten....
Vad kan problemet vara tro?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
De kan va statorn. Men i de här fallet blir de svårt att mäta upp den tycks va ok 99% av tiden. Om den inte gått igång på 10-15 min skulle man hinna ohm mäta upp statorn men de hinner du inte nu. Lindningen i statorer kan ha brott som åker isär när de blir varma och av vibrationer. De kan va så att när den den blivit en viss temp och motorn vibrerar så lägger den av, men när de slutar vibrera så åker trådarna ihop igen.
Frågan är om den går 40 min till efter den stannat första gången, eller stannar den stup i kvarten efter ca 40 min?

Eric03

Ny medlem
7 feb 2021
2
0
1
21
Ja
Första gången jag körde den så hände det efter 20 min ungefär, fattade absolut ingen ting om vad som hände! Kom 50 meter, den stannade Igen. Igår när jag var ute så stannade den, startade upp den kom 10 meter, startade upp den, kom inte en meter. Väntade då 5 min sen kom jag iallafall hem! Kanske var 500 meter hem!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Första gången jag körde den så hände det efter 20 min ungefär, fattade absolut ingen ting om vad som hände! Kom 50 meter, den stannade Igen. Igår när jag var ute så stannade den, startade upp den kom 10 meter, startade upp den, kom inte en meter. Väntade då 5 min sen kom jag iallafall hem! Kanske var 500 meter hem!
Ok allt tyder på fel på statorlindningen eller lite mindre trolig fel på picup spolen. De går linda om statorn hos Timrå elbyggnad som ex de kostar minst 1600kr för 10 år sedan nu vet jag inte. Eller köp stator på skroten.
Obs jag kan såklart inte säga till 100% att de är statorn men de är stor chans de är den ca 70%. De kan va triggerspolen kallas även picup på sprängskisser som ger tändinpulser för gnistan. Men även den blir svår att mäta upp då den funkar ibland. Orkar man kan man ta backens picup och flytta över till fram picup för de är samma picup.De sitter utvändigt svänghjul och räknar upphöjnader på svänghjulet. Man får då klippa kablarna och löda om nera vid svänghjul eller om de går byta plats på kablar längre upp. Man behöver inte återställa det man kan fortsätta köra med om kastade picuppar för de är samma spole.
De kan såklart va helt annat fel typ någon dödarknapp som helt random dummar sig men allt tyder på Stator och picupp.