Skoter till sambon

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Nu ska vi ha en till skoter som min sambo ska använda primärt. Jag har en Nytro men den tycker hon är för tungkörd. Initialt var hon ganska bestämd på att det skulle vara en 4-taktare för att slippa avgaslukten och hålla nere bränsleförbrukningen etc. Nu verkar det ju vara lättare sagt än gjort att hitta något vettigt som inte är för slött också. Utöver ovanstående kriterier så ska den ha eller kunna utrustas med vettig dubbeldyna alt click, kunna dra en pulka utan att bli överhettad och jag tycker att den ska kunna ta sig fram bra även i lössnö. Prismässigt runt 40-60000:-. Årsmodell 2010 och nyare bör det helst vara.

Utifrån detta så är ju utbudet ganska begränsat. Det bör väl kanske helst vara någon form av crossover-modell.
Så det jag har letat efter på nätet är:

Ski-doo:
Renegade och Summitar med 600 e-tec motorn. Har även sneglat på 600 ACE men misstänker att de kommer att bli för slöa i längden.

Polaris
Voyageur och instegsmodellerna av RMK 600. Är det stor skillnad mellan chassina på "gamla modellen" (fram till 2011) jämfört med de nyare? Jag har förstått att polarisarna är väldigt lättkörda med det nyare chassiet.

Lynx
x-trim och Boondocker med 600 e-tec. Har även här sneglat på ACE modellerna.

Yamaha
Phazer om någon dyker upp extremt billigt. Den kvalar liksom ut på det mesta tyvärr. Det lär ju dröja ett tag innan det dyker upp någon Viper i den prisklassen.

Arctic Cat
Har ingen aning. Tipsa gärna.
 
Reactions: Frozen

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Personligen hade jag satsat på en renegade 600etec om jag skulle köpa en schysst allroundskoter till sambon. Lättkörd och enkel att kitta med d-dyna. Nackdelen med renegade är väl att de är rätt populära så beg-priset brukar vara rätt högt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jo, det är väl den modell jag sneglat mest på. Prisbilden är ganska hög så man får väl försöka hitta någon fin långmilare och ställa in sig på att byta kolvar i värsta fall. Jag vill ha ett så modernt chassie som möjligt där man sitter lite mer upprätt och inte som på gamla traditionella maskiner.

Jag missade en Voyageur i helgen för att man var för sen. Den hade varit perfekt. Möjligtvis att den inte är lika snål som etec-motorn men i övrigt var den mer eller mindre perfekt.

Ingen som har något tips på Arctic? Jag har noll koll på dessa. Jag antar att det är crossfire eller xf modellerna som står närmast till hands. Hur är A-C:s 600 motorer. Är det någon generation som man bör undvika. Är de törstiga?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Förresten. Hur är Polaris FST? (någon crossovermodell) Är det också en framtung maskin som nytron? Hur är hållbarheten på motorn?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
FST måste vara det sämsta skit polaris gjort. Tung och slö.

Men Voyageur 600 är en otroligt prisvärd maskin, en ny kostar ju som en beg skidoo som är något år gammal. Sen rmk 144 har rejäl kylning också. Helt klart att skaffa en med det senare chassiet, blir otroligt lättkörd med det.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Sitter och scannar av blocket kontinuerligt och hittar lite fler tänkbara modeller.

Renegade 1200x, hur är dessa att hantera jämfört med Nytro XTX? Sambon tycker ju att min nytro är för tungstyrd och drulig och det kan jag väl till viss del hålla med om. Hon väger ju ca 15-20 kg mindre än mig så det påverkar ju såklart. Är det samma med Ski-doon? JAg läste nåt test där det stod att Nytron var lättare att bryta omkull och då blir man ju lite skeptisk.

Pro-R 600 Switchback, tar de sig fram OK i lössnö? Hon kommer ju till 80% köra led skulle jag tro men jag vill ju inte att hon ska begränsas allt förmycket om vi ger oss ut ospårat. Det kan ju vara så att man väcker liv i ett nytt intresse om man har tillräckligt dugliga verktyg för ändamålet.

Hittade även någon PRO RMK 600 155" för rimliga pengar men jag antar att vi börjar närma oss lite förmycket ren lössnömaskin = ledegenskaperna blir lidande. Jag tycker själv att de verkar vara i längsta laget men å andra sidan har jag inte provat själv. Testade svågerns Viper MTX 162" några gånger i fjol och den kändes ju lite väl lång för min del men det är väl en vanesak antar jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
Synd att det är lite klent med snö än, för då hade ni kunnat provat de maskiner ni är intresserade av. Men som sagt köper man en pro rmk så kanske man börjar ge sig ut på nya äventyr.. kan inte påstå att det är buss-känsla med en pro rmk 155".

Pro-R 600 Switchback är väll inte det vassaste utanför spåren... bättre än en helkort dock :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Har Polaris 600 CFI motorer några allvarliga brister. Jag skaffade ju själv 4-takt för att slippa skruva mer än jag får köra och än så länge verkar konceptet funka. Jag har väl kört 300 problemfria mil nu och maskinen har gått drygt 1000 mil.

Skulle man våga skaffa en Polaris tex voyager eller RMK med 1000-1500 mil? Kolvbyte antar jag att det bör göras om det inte redan är gjort men är det något mer?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja just ja, PRO-RMK...Finns det så man kan montera på dubbeldyna? (Kanske är att häda för er skoterfantaster MEN vi har ju en drös barn som också vill med ut och åka lite då och då så en click-duna hade ju suttit fint. JAg vet det finns lite olika alternativ till voyager och 144" RMK men jag har inte sett något till PRO-modellerna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Köp en lättare skoter som har dubbeldyna redan från början. Allt blir så mycket enklare och bara för att det är mode just nu så är det inte självklart att ALL skoterkörning kommer att handla om skråkörning i raviner och på fjällsidor...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Känns som om det är lite meningslöst att köpa tex en PRO rmk för att köra 80% led , då är nog en Ren ledskoter ett bättre val som även ger skönare körställning än dessa lössnömaskiner som är för det mesta konstruerad för en stående körning.
Switchback PRO-r går för dom flesta personer hyfsat bra i lössnö bara dom har en riktig matta monterad, är nog bara dom som kör mer specialiserad släntkörning som tycker dom är dåliga :) ,men för myrsurfande Svenssons som för det mesta skjutsar barnen efter leden passar dom säkert ypperligt.
Nackdelen med dessa skotrar är väl dom pluttiga dynorna ,men som alltid till dom flesta skotrarna av denna typ så finns det naturligtvis överprisade lyxdynor att montera som man faktiskt sitter riktigt skönt på .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
Är det barn inblndat så är inte pro rmk lämpligt, inte bra att köra så sakta med en sådan maskin efter led.

1000-1500mil skille inte jag vara orolig över. Däremot är det annat än motorn som slits på en skoter..
Antar att du syftar på långmilarna som ligger ute billigt på blocket nu, dessa är nog ett bra köp bara man är beredd att kosta på dom ca 10000kr till att börja med. Blir i slutändan helt ok pris på maskinen.
Har en bekant som var och kikade på en sv makinerna och det märks att dom är slitna, lite här och där, sen saknade den helt fungerande dämpare, dock inte så konstigt då dessa dämpare är slut efter redan 100mil och ej går att renovera. Så räkna med ett dämparbyte också :)
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Hur är Arctic xf 6000, med c-tec2 motorn? Snackas inte så mycket om dem. Ser ut att ligga vettigt i pris och det trevliga teleskopstyret sitter ju på djupsnömodellen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Nä, någon pro-modell blir det nog inte. Vi var runt på butikerna i närområdet och kollade lite och switchbacken (pro-r) satt man ju jäkligt gott på. En kompis hade en sån (en 800) och han sa att de tog sig fram förvånansvärt bra även på sidan av leden.



Angående långmilare så är det just det jag är rädd för. Motorn är ju relativt lätt att identifiera fel på och även åtgärda. Men om chassiet börjar ge med sig samt dämpare och boggien så kan det bli en halvdyr historia. Nytron jag har passerade 1000 mil i påskas men den håller ihop förvånansvärt bra. Dämparna ska skickas på renovering nu och styrningen ska kollas upp men i övrigt så är den ok.

Släng in fler tips på maskiner.

Förresten, tidiga boondocker modeller, de verkar hamna mer i crossover segmentet än i mountain segmentet. Är det rätt uppfattat av mig?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Polaris 600-motorer är väldigt säkra är nog den allmänna uppfattningen.

Beroende på budget: Nya chassiet, Voyageur och 600 rmk 144 är väldigt prisvärda. Tycker även du kan titta på gamla IQ-chassiet som också är väldigt lättkörda, 600 rmk 144, Shift 136, 600 Switchback. Dynan är rätt lång så det funkar att åka två, finns även en enklare dubbeldyna till dessa.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Även om boondocker marknadsförts som en lössnömaskin så når den inte riktigt upp till samma lössnöegenskaper som tex pro-rmk eller summit, speciellt inte de första årsmodellerna. På gott och ont, för det som fattas i lössnön får man igen i ledegenskaper.
Jag skulle nog påstå att boondocker snarare är mer jämförbar med freeride än med summit. Så, ja de är mer av en crossover om man jämför med summit/pro-rmk.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det spelar ju ingen roll vilket behovet är, alla ger bara tips på extrema lössnömaskiner ändå... Det är ju vad modet föreskriver nuförtiden. :)

Se till behovet och välj skoter därefter, så blir ni mest nöjda i längden.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jo, jag håller också med men problemet är just att behovet varierar. Jag har haft ledmaskiner tidigare i form av touring skotrar och de funkar inte bredvid leden. Så det är väl det scenariot jag vill undvika. Jag misstänker att det flesta crossover maskiner kommer att funka. Hon verkar ha snöat in lite på polaris pga utseendet och då motorn verkar vettig och det är en av de mest lättkörda maskinerna så lär det nog bli en sån. Antagligen en pro-r switchback eller voyager/rmk 144". Switchbacken är nog det vettigaste alternativet av dessa.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
iomed att du kör en nytro som inte direkt är lång, så skulle jag satsa på en kort maskin, ev. en som är lite längre(136"-144")å då typ en 600cc.2-T, dom maskiner med 150"+ går ju fet bort(antar ni kör tillsammans?)nytron med 144"är ju inte gjord för nå större utsvävningar i pudret, så då bör rimligtvis den andra maskinen vara gjord för rätt likvärdig körning, ex.vis en renegade, switchback mm.