Nu ska vi ha en till skoter som min sambo ska använda primärt. Jag har en Nytro men den tycker hon är för tungkörd. Initialt var hon ganska bestämd på att det skulle vara en 4-taktare för att slippa avgaslukten och hålla nere bränsleförbrukningen etc. Nu verkar det ju vara lättare sagt än gjort att hitta något vettigt som inte är för slött också. Utöver ovanstående kriterier så ska den ha eller kunna utrustas med vettig dubbeldyna alt click, kunna dra en pulka utan att bli överhettad och jag tycker att den ska kunna ta sig fram bra även i lössnö. Prismässigt runt 40-60000:-. Årsmodell 2010 och nyare bör det helst vara.
Utifrån detta så är ju utbudet ganska begränsat. Det bör väl kanske helst vara någon form av crossover-modell.
Så det jag har letat efter på nätet är:
Ski-doo:
Renegade och Summitar med 600 e-tec motorn. Har även sneglat på 600 ACE men misstänker att de kommer att bli för slöa i längden.
Polaris
Voyageur och instegsmodellerna av RMK 600. Är det stor skillnad mellan chassina på "gamla modellen" (fram till 2011) jämfört med de nyare? Jag har förstått att polarisarna är väldigt lättkörda med det nyare chassiet.
Lynx
x-trim och Boondocker med 600 e-tec. Har även här sneglat på ACE modellerna.
Yamaha
Phazer om någon dyker upp extremt billigt. Den kvalar liksom ut på det mesta tyvärr. Det lär ju dröja ett tag innan det dyker upp någon Viper i den prisklassen.
Arctic Cat
Har ingen aning. Tipsa gärna.
Utifrån detta så är ju utbudet ganska begränsat. Det bör väl kanske helst vara någon form av crossover-modell.
Så det jag har letat efter på nätet är:
Ski-doo:
Renegade och Summitar med 600 e-tec motorn. Har även sneglat på 600 ACE men misstänker att de kommer att bli för slöa i längden.
Polaris
Voyageur och instegsmodellerna av RMK 600. Är det stor skillnad mellan chassina på "gamla modellen" (fram till 2011) jämfört med de nyare? Jag har förstått att polarisarna är väldigt lättkörda med det nyare chassiet.
Lynx
x-trim och Boondocker med 600 e-tec. Har även här sneglat på ACE modellerna.
Yamaha
Phazer om någon dyker upp extremt billigt. Den kvalar liksom ut på det mesta tyvärr. Det lär ju dröja ett tag innan det dyker upp någon Viper i den prisklassen.
Arctic Cat
Har ingen aning. Tipsa gärna.