Skoter till sambon

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Förresten, tidiga boondocker modeller, de verkar hamna mer i crossover segmentet än i mountain segmentet. Är det rätt uppfattat av mig?
Ja, de första två årsmodellerna (2011-2012) hade 44 matta om jag inte missminner mig.
Finns dock bara som 800.
En väldigt bra crossovermaskin i mina ögon.

2013 kom väl första DS-maskinen med riktig paddelmatta.
2013 kom även varianter med 600cc
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Hmmm...som vanligt så spårar det ju ur åt alla håll och kanter när jag ska skaffa grejer.

Jag tänkte ju begränsa mig till max 600cc då de verkar hålla bättre och dra mindre soppa. Sen surrade jag med lite brp-folk och de hävdar ju att efter kolvbyten på 800 e-tec så är de heller inga problem vare sig hållbarhet eller bränsleförbrukning.

Så det öppnar ju upp för lite fler maskiner att välja på. Tittade på en Boondocker igår och den verkade ju trevlig att stå och torrbryta och idag ska jag kolla på en freeride.

Jag har suttit och läst spaltmeter med text om båda och en del verkar ha haft problem med att de käkar rem på de tidigare modellerna (jag kollar på maskiner i 60 000:- klassen och då blir det årsmodell -11 -12 som är aktuellt).
Jag har dock inte fått någon klarhet i om det verkligen är ett problem eller om det är ett fåtal på forumen som högljutt basunerar ut att de käkar mycket rem. Jag vill ju inte att det ska kost 5-10000:- varje säsong pga detta. (Jag kan ju nämna att min Nytro fick precis sin 3:e rem nu vid 1019 mil... och den kostade 750:- och svågerna gamla nytro turbo (190Hk) hade gått runt 400 mil på sin första rem...det känns mer acceptabelt än 30-40 mil/rem om ens det.)

Om det är ett problem, har det då kommit någon åtgärd som löser det? Nu är jag fullt medveten om att körstil påverkar och jag kan påstå att både min och sambons körstil troligtvis faller mot det lugnare och minst påfrestande för skotern så jag antar att det inte är något jätteproblem.

Jag har även sneglat lite på A-C XF 8000. Hur är de? Hållbara? Dyra i drift?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
800 E-tec har ju varit med i några år nu och det verkar vara väldigt lite problem med dom.
Har själv kört med en sån i 4 säsonger utan problem.
Jag tycker det är en pärla till motor. Går städat och otroligt fint, aldrig nåt bludder eller liknande. Går tyst i jämförelse med andra 800.
Väldigt snål på bränsle när man åker lite lugnare.

Remproblem är väldigt individuellt.
Jag är en av dom som haft stora problem, men det beror på min körstil.
Mycket bök i raviner och branter, vilket originalsetupen inte passar för.
(tilläggas ska att jag även haft problem på RMK, så det är inte bara en BRP-sjuka)
Vid mer normal åkning så verkar det fungera bra, man läser om många som åker långt på remmarna.

XF8000 är väl en maskin som funkar. Deras 800 är ju stark och nästintill skottsäker.
Dock så tycker jag den känns gammaldags jämfört mot E-tec.
Drar nog lite mer soppa än E-tec även om dom går ganska snålt vid lugn åkning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
Jag har dock inte fått någon klarhet i om det verkligen är ett problem eller om det är ett fåtal på forumen som högljutt basunerar ut att de käkar mycket rem. Jag vill ju inte att det ska kost 5-10000:- varje säsong pga detta. (Jag kan ju nämna att min Nytro fick precis sin 3:e rem nu vid 1019 mil... och den kostade 750:- och svågerna gamla nytro turbo (190Hk) hade gått runt 400 mil på sin första rem...det känns mer acceptabelt än 30-40 mil/rem om ens det.)

Om det är ett problem, har det då kommit någon åtgärd som löser det? Nu är jag fullt medveten om att körstil påverkar och jag kan påstå att både min och sambons körstil troligtvis faller mot det lugnare och minst påfrestande för skotern så jag antar att det inte är något jätteproblem.
Men tanke på att du kör så pass långt med yamahan så behöver du inte bekymra dig om skidoons remförbrukning heller. För yamaha maskinerna käkar också rem när dom plågas, dock är det knappt någon som gör det och därför har dom ett oförskämt bra remrykte.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns fler rent tekniska anledningar till att Yamahas remmar håller.

1. Chassit är stabilare, dvs inget flex på primärvariatorn.
2. Variatorn blir inte alls lika varm via vevaxeln.
3. TRA-variatorn äter rem om man ger fullt när det går tungt/sekundären står still.
4. En fyrtaktare har betydligt mer vrid på lägre varv vilket gör att man inte behöver släppa upp den till 8500 rpm innan den får effekt = går kallare.

Angående plågas: Även en 350-hk Apex på 300 kg+ som går fullt i djup gammal kornsnö sliter inte rem på det viset. Det finns alltså tekniska anledningar därtill.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
Det finns fler rent tekniska anledningar till att Yamahas remmar håller.

1. Chassit är stabilare, dvs inget flex på primärvariatorn.
2. Variatorn blir inte alls lika varm via vevaxeln.
3. TRA-variatorn äter rem om man ger fullt när det går tungt/sekundären står still.
4. En fyrtaktare har betydligt mer vrid på lägre varv vilket gör att man inte behöver släppa upp den till 8500 rpm innan den får effekt = går kallare.

Angående plågas: Även en 350-hk Apex på 300 kg+ som går fullt i djup gammal kornsnö sliter inte rem på det viset. Det finns alltså tekniska anledningar därtill.
Blabla.... :D
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Problem solved! Nu blev det kanske inte helt som jag tänkt men jag tror det funkar annars så får väl jag ta den och sälja Nytron. Hur som helst så står det en Summit 800 e-tec Xm 2013 på gården nu. Sambon verkar nöjd. Påminner lite om foxen jag sålde i vintras :)) Lika vinglig men en aning piggare Sambon lovade att köra mindre led och lära sig uppskatta lössnö så nu får det börja snöa.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det finns fler rent tekniska anledningar till att Yamahas remmar håller.

1. Chassit är stabilare, dvs inget flex på primärvariatorn.
2. Variatorn blir inte alls lika varm via vevaxeln.
3. TRA-variatorn äter rem om man ger fullt när det går tungt/sekundären står still.
4. En fyrtaktare har betydligt mer vrid på lägre varv vilket gör att man inte behöver släppa upp den till 8500 rpm innan den får effekt = går kallare.

Angående plågas: Även en 350-hk Apex på 300 kg+ som går fullt i djup gammal kornsnö sliter inte rem på det viset. Det finns alltså tekniska anledningar därtill.
Nu blev det sago stund igen....
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Hmm...testade den några mil igår upp mot fjället i snårskogen och på myrarna. Det är ju en Forest Fox på steorider och har inbyggd komfort. Jäklar va lättkörd den är. Det blir spännande att jämföra mot nytron (den står i molekyler för tillfället i väntan på en ny kylare). Det blir dyrt det här om jag måste byta bort den pga det här köpet :) Men den här säsongen får den nog hänga med.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Då har man varit ute och åkt lite i helgen. Eftersom min Nytro står i molekyler i garaget för tillfället så lånade jag svågerns Viper MTX (162"). En skoter som jag har för mig jag tyckte var ganska lättkörd i fjol vår. Dock mer lättkörd än Nytron i vissa avseenden. Nytron är ju 144" så den är lättare att busa runt med. Men i helgen så blev det totalt 8 mil (3 mil på lördagen och 5 mil på söndagen).

På söndagen körde jag mest Vipern och jag var helt slut i kroppen. Den kändes så drulig jämfört med Summiten. Så nu oroar jag mig verkligen över hur jag kommer att uppleva Nytron... Summiten är dock inte jättekul på vägar/leder men den duger helt klart. Sambon uppskattade verkligen hur lättkörd den är så det verkade bli hyffsat rätt maskin ändå.

Summiten tyckte förövrigt att det var jättekul att åka rulle och jag börjar förstå vad folk menar med att den reser förmycket när det börjar gå uppför :)