Skoterbilder

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
John deere hade vi aldrig. Men jag fick förmånen att köra en hel del Trailfire 440 tror det var en 81:a. Det jag reagerade på var att boggien hade något som påminde om fjädring. Lite sensationellt faktiskt. Bättre än ex Blizzard EX ET osv.

En annan sak som var påtagligt med John Deere var den låga tyngdpunkten. Skrååkning var klart lättare än med många andra skotrar. Nackdelen var att den hade någon sorts stålskenor i mattan. Osäker på om jag minns rätt men den ville glida lite i sidled på dessa skenor. Men herre jösses vad dåligt dom gick i löst.

 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Minns att min drömskoter var en 1980's Liquifire...såg en fantastiskt fin sån på blocket för ca 2 år sen. Den borde jag ha köpt, tror den fanns i Lövånger. Ok, mer bilder, gärna på silverfärgade! Btw, om nån har en superfin SS 25 till salu så är jag otroligt sugen på en sån.
Vet eg inte varför...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ss25:an var ju hel läcker men jag brukar kalla tiden för de mörka åren. Skidoo var i en otroligt djup svacka,Blizzard MX floppade rejält. Försäljningen dalade modellerna var föråldrade. Likt ett annat stort märke idag. Polaris med IFS och Yamaha med termos dämparna var det som började vara i ropet



 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag skulle kunna tänka mig att Formula Z och MXZ modellerna från 94-> räddade märket. Det såldes rätt bra av dom iaf. Jag hade själv en Mach 1 93 och Summit 583 95 som inte var några bra maskiner. Det som gjorde det var motorerna. Speciellt Rotax 670 var ruggig. Inget bygger effekt som en Rotax 670. Citat från Mats Tikka. De bra maskinerna kommer som du sa med 2000 chassit.



 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Jo, dom grymma slidmatade motorerna var otroliga. Synd att inte chassiena matchade dessa. Ägde en -91 Mach 1 med 617 motorn, utrustade den med fast pipor och 44mm förgasare, fick den att gå riktigt bra, men skotern funkade bäst som lakeracer. Dock så kunde ju Krister Johansson åka rätt fort med dom, dock med klart modifierad fjädring.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
John deere hade vi aldrig. Men jag fick förmånen att köra en hel del Trailfire 440 tror det var en 81:a. Det jag reagerade på var att boggien hade något som påminde om fjädring. Lite sensationellt faktiskt. Bättre än ex Blizzard EX ET osv.

En annan sak som var påtagligt med John Deere var den låga tyngdpunkten. Skrååkning var klart lättare än med många andra skotrar. Nackdelen var att den hade någon sorts stålskenor i mattan. Osäker på om jag minns rätt men den ville glida lite i sidled på dessa skenor. Men herre jösses vad dåligt dom gick i löst.]
även A-C hade det, om du menar typ u- profiler fastbultade i mattan som kammar. satt på jag 3000(inte lången). var väldigt halkigt efter stenhård led/is också, och kunde hugga duktigt om dom väl fick fäste
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Lång styrning i helgen så man någon gång får den inkörd. Bättre geometri bättre boggie sämre dyna än den förra. Hårt satt när den kom. En bra maskin på buckligt kalfjäll tycker jag efter att ha släppt på dämparna. Magnifika Tjäktjadalen i bakgrunden

 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
John deere hade vi aldrig. Men jag fick förmånen att köra en hel del Trailfire 440 tror det var en 81:a. Det jag reagerade på var att boggien hade något som påminde om fjädring. Lite sensationellt faktiskt. Bättre än ex Blizzard EX ET osv.

En annan sak som var påtagligt med John Deere var den låga tyngdpunkten. Skrååkning var klart lättare än med många andra skotrar. Nackdelen var att den hade någon sorts stålskenor i mattan. Osäker på om jag minns rätt men den ville glida lite i sidled på dessa skenor. Men herre jösses vad dåligt dom gick i löst.


Jag hade en Sportfire 440 -80 som förstaskoter 1985, gick trots sitt något tveksamma rykte förhållandevis problemfritt.
Framförallt var den en raket med sina 46 (eller var det 42?) hk jämfört med kompisens ET340.
Otroligt nog så fick jag syn på min gamla maskin på facebook för nån månad sedan(!), fortfarande i livet -det var trots att den inte längre var silver, ganska lätt att identifiera den, då jag året före jag sålde den bytte ut instrumenteringen mot en från Yamaha Exciter. :)
(Redan på den tiden kunde jag inte hålla fingrarna borta från modifieringar.)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Fina bilder stugsittaren:) På tal om john deere så har jag en 82as spitfire i garaget som jag tänkt renovera upp i sommar, drömmer om att få glida runt med den nästa vinter. Måste dock hitta en motor till den då den som suttit i tidigare är en skuren encylindrig fuji motor från en polaris starlite
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag hade en Sportfire 440 -80 som förstaskoter 1985, gick trots sitt något tveksamma rykte förhållandevis problemfritt.
Framförallt var den en raket med sina 46 (eller var det 42?) hk jämfört med kompisens ET340.
Otroligt nog så fick jag syn på min gamla maskin på facebook för nån månad sedan(!), fortfarande i livet -det var trots att den inte längre var silver, ganska lätt att identifiera den, då jag året före jag sålde den bytte ut instrumenteringen mot en från Yamaha Exciter. :)
(Redan på den tiden kunde jag inte hålla fingrarna borta från modifieringar.)
Jo det klart att ET var en moppe jämfört med sportfire. Den Traifiren som jag körde finns kvar och är fullt körbar :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fina bilder stugsittaren:) På tal om john deere så har jag en 82as spitfire i garaget som jag tänkt renovera upp i sommar, drömmer om att få glida runt med den nästa vinter. Måste dock hitta en motor till den då den som suttit i tidigare är en skuren encylindrig fuji motor från en polaris starlite
En av mina kompisar hade en Spitfire när jag körde Eltigre :) Han var klart snabbast d 10 första metrarna :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kommer ihåg att vår phanter var grön 85 och minns inte hur 84 såg ut. Tror den hade röda inslag i dekalerna. Att din var en 86 räknade jag ut för en kompis hade en sådan. Bra maskiner förutom den första dom inte hade back.