Skoterköp, hjälp

PooX

Medlem
14 maj 2006
26
0
1
Hallå!

Nu blir det att köpa ny skoter här.
Jag har kollat omkring på massa olika skotrar, men det ska bli en rev modell iaf. Det är bestämt!
Det har stått mellan en rev 600 -03 och en rev 440 -03 och jag vet inte riktigt vad jag ska ta.
Jag kommer lägga Ca:40,50 knäck på skotern, så det är det jag har att röra mig med.

Jag är mest sugen på en 440, pga av chassit osv.
Men jag har ju läst och hört så mycket om kolvbyten på dom här 440: motorerna så jag är lite tveksam.

Det kommer bara vara en lek skoter, jag vill ha en väldigt rapp skoter som man kan dra dom andra på leden lite.
Blir mycket att fara och leka på i pudret och i fjällen och hoppa lite och sånna saker.

Så vad tycker ni? Vad borde jag ta?

Kan man köra på vanlig 94 Oktan i en 440 ? Vad toppar den? Hinner man bakom en rev 500ss/sdi 600 på leden?

// Simon
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
hmm skulle faktiskt säga en f7a om du är rädd om motorn. finns en för någon tusenlapp över 50k ute på blocket ibland. bästa ledskoter i 4 år. drar inte så mycket heller. har visseligen inget mot skii-doo men om det visar sig att det är mycklet prob me motorn så skulle jag ha tagit en f7a. lätta snabba starka och roliga
 

dalhaegg

Medlem
16 mar 2006
22
0
1
Kiruna
440in hade jag valt iaf. har haft ne 440 de var den roligaste skoter jag haft ;P var dock i ZX chassi å jämför me pro x2 och viper . 440 går på 98 oktan om topparna är gjort för de
 

PooX

Medlem
14 maj 2006
26
0
1
dalhaegg skrev:
440in hade jag valt iaf. har haft ne 440 de var den roligaste skoter jag haft ;P var dock i ZX chassi å jämför me pro x2 och viper . 440 går på 98 oktan om topparna är gjort för de
Okej

Så du menar alltså att man måste köra på 98 ?

Hur är det med detta kolvbyte då, måste man byta efter 200 tim ?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Rev 440 som är intagna till Sverige är redan gjorda för handelsbränsle (95oktanigt bränsle räcker), dvs lågkompstopparna och andra nålar är redan monterade, vilket de inte är på ex. snopro440 och polaris440 så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. kolvarna så räcker inte de så kort tid som de flesta påstår. Jag har då kört i alla fall 150mil på mina utan någon som helst skillnad i kompression, köp därför en kompmätare för några hundringar så kan du hålla koll på det i din motor. Oftast räcker det dock att byta kolvringarna eftersom det är de som slits mest.
Om du kan hänga på de med större motorer beror helt på hur leden ser ut. Vid långa raka leder är 440 inte allt för roligt, men om det är kort mellan kurvorna och gärna ojämt så kör du ifrån dem.
 

PooX

Medlem
14 maj 2006
26
0
1
gulingen skrev:
Rev 440 som är intagna till Sverige är redan gjorda för handelsbränsle (95oktanigt bränsle räcker), dvs lågkompstopparna och andra nålar är redan monterade, vilket de inte är på ex. snopro440 och polaris440 så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. kolvarna så räcker inte de så kort tid som de flesta påstår. Jag har då kört i alla fall 150mil på mina utan någon som helst skillnad i kompression, köp därför en kompmätare för några hundringar så kan du hålla koll på det i din motor. Oftast räcker det dock att byta kolvringarna eftersom det är de som slits mest.
Om du kan hänga på de med större motorer beror helt på hur leden ser ut. Vid långa raka leder är 440 inte allt för roligt, men om det är kort mellan kurvorna och gärna ojämt så kör du ifrån dem.
Okej.
Dom verkar jävlit roliga, allt som jag läser om dom blir jag bara mer och mer sugen på en.
Det ända jag har gruvat mig för är kolbytena men det kanske inte är så farligt iaf.
Man kan ju byta varje säsong, det borde väl räcka?

Hur är det med bensinförbrukningen på en rev 440 ?

Jag kommer nog att köpa en 03:as rev 440 och har läst att dom har lite slitage delar i boggin och så drar dom mycket bensin och man måste köra på 98, stämmer detta?
För 04:eek:rna skulle inte vara så.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Skulle vilja påstå att ett kolvbyte per säsong nästan är i överkant om man nu inte kör väldigt långt varje säsong. Sedan kan man ju inte bara avgöra när kolvbyterna ska göras genom att räkna säsonger, utan införskaffa en kompmätare för några hundringar för att hålla koll på kompet.
Räkna med 3-4liter/mil annars kör du för snällt. 440 lever på varvet och ständigt höga varv ger hög bränsleförbrukning.
Boggien har jag aldrig hört något om på dem (är exakt likadana som 04)
Däremot har/hade de problem med sekundärvariatorn och rullarna i den som ständigt går sönder. 3st rullar á 1000kr styck. Därför är det bästa att köpa en TEAMsekundär och problemen försvinner. Köper man dem från USA blir de billigare.