Skoterkläder

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Hej alla!

Om man som mig är hyfsat stor runt kroppen, vart kan man få tag i skoterbyxor som passar?
Vanliga (coldwave, reima osv.) byxor är ju till för de som inte har råd med både skoter och mat ;-)

Någon som vet?
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Jag kör ofta med vanliga jeans, långkalsonger och huggarbyxor.
De har fördelen att vara varma frampå, där vinden biter och inte så fruktansvärt svettiga om man hamnar i något prekärt läge.
De är gjorda för hårt arbete i skogsterräng sen gammalt, kan man kanske säga.
Dock är de ingen höjdare på leden när man åker snarare än kör.
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Det här förstår jag inte riktigt!!!!
--"Vanliga (coldwave, reima osv.) byxor är ju till för de som inte har råd med både skoter och mat"-- Om man slår ut det på 10år som ett sånt ställ vanligtvis håller så får man betala ca 71 kr/mån och har man inte råd med det så vet jag inte!!! Visst finns det billigare alternativ men i längden vet jag inte om det lönar sig. Riktiga kläder är viktigt när man åker skoter och att vara blöt när det är - 20 grader är ingenting att rekommendera när skoter har havererat 10 km från hjälp, det kan vara skillnaden mellan liv och död om det vill sig illa, och köra skoter i jeans!! ja vad ska man säga, det man inte har i huvudet får man ha nån annanstans.
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Huum ...

Så konstigt är det väll inte att om kör med jeans ? :)

Min kompis har bara en stor Reima jacka och mjukisbyxor o keps till hjälp :eek:
Och han äger sig inte frysa nått !

Själv har man Sinisalo ställ rakigenom...
Mycket bättre än kläderna jag hadde tidigare

//Mxz 550F 03
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
jag tycker att du ska leta efter en riktigt overall, de är inte lika smidigt som jackarna men de finns i mer rymliga storlekar...
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Om du läser med sikte på att förstå andra människor istället för att hitta fel så ser du att det finns grader i helvetet.
Inte drar jag ut på tio mil led i jeans endast!
Åker jag led så finns i så fall jeansen under andra kläder.
Inte åker jag och trailar runt med veddragaren iförd nya stället från Reima, Rukka eller Sinisalo.
Men det är ointressant egentligen.
Vad killen i inlägg 0 ville veta var om det fanns kläder som passar en vanlig dödligs plånbok.
Sjuttien spänn i tio år= 8520 kr.
Är det vettigt att racka ner på någon för att man ifrågasätter rimligheten i det?
Var har du fått siffran ifrån?
Din egen avi ifrån lånehajen?
Ursäkta men jag blir förbannad på pekpinnefasoner och speciellt när folk inte har tänkt till alls.

Det behöver inte vara märkvärdigt.
Det går så väldigt bra ändå.

Och till sist, apropå huvudet:
Vilket omdöme besitter du som ger dig ut i tjugo minus helt ensam utan att någon skulle sakna dig om du inte kom fram?
För du åker väl inte på något annat än en ny maskin?
Det blir ju inte mer än kanske en tusing i månaden i tio år...
 

Urban

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Tjena Micke

Jag är som du, jag vill ha riktiga kläder när jag är ute på långturer (även om Polsrisen aldrig stannar!).
Men jag köpte ett MYCKET bra lågpris ställ från ITAB http://www.idefixteko.se/ .Såg nu att detta ställ var slutsålt för iår, byxorna fanns kvar tror jag. Rekomenderar starkt om du inte vill lägga alla "fjoler" på kläder!!

Mvh
Urban:)
 

Urban

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Glömde säga att stället är bra i storlekarna. Själv är jag 1,95 och 120+:)
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Feb-03 kl 02:02 PM (CET)]Jag har inte för syfte att hitta på fel på andra människor eller deras beteende etc och jag har framför allt INTE någon avsikt att klanka ner på andra..pekpinnefasoner det må vara din åsikt det
Som du uttryckte dig så fattade jag det som om du åkte skoter i Jeans, sen att du inte har ett nytt och fint skoterställ på dig när du ska köra ved kan jag förstå, jag brukar tex inte laga bilen iförd slips, vitskjorta och kostym heller. Vad jag menar när man är ute och åker skoter då menar jag att man åker 10, 20 eller 30 mil på en dag, så menar jag inte man är ute och hugger ved, det kallar då jag inte skoteråkning....ivarjefall inte på det sättet.
Summan 8520 kronor får du betala för tex Reima outlast Byxa och Jacka +- några hundralappar beroende från vem du handlar. Någon avi från lånehajen har jag inte sett till, den som spar han har heter det.
Om mitt omdöme är bra eller dåligt!! Bedöm själv.
Jag och en till var ute och åkte skoter(varsin skoter), det var pudersnö ca 40cm efter leden helt ospårat, vi hade varit ute kanske 4 timmar då gick en kolv för mig och min kollega körde fast ganska rejält kort efter vi fick loss skotern efter ca 20 min. Utmattade och efter paus sa vi till varandra att vi åker och hämtar en kälke och drar hem den andra skotern, vi kom ca 400-500m så small variatorn på den andra skotern!! Vi tittar på varandra och tänker på samma sak, "vi har ju mobil" ja just det ja, mottagningen var =0....det fanns bara en sak att göra: att försöka att ta sig tillbaka ca 12 km till fots eller krypande och det blev till stor del krypande, jag kan säga att vi har aldrig varit så utmattad och så nära att vara ett minne blott som då, när vi hade kanske halvvägs kvar så kom det en skoter till våran räddning så att vi kunde få skjuts tillbaka, dyngsura, utmattade och iskalla var vi när vi kom tillbaka, allt gick bra till slut men vi lärde oss en sak att och lovade att aldrig hamna i samma sitation igen, det ena var att eliminera att man inte blev blöt alltså gå och handla kläder med Gore-Tex eller annat Tex material som är vind och vattentätt och det andra var att ha snöskor eller mindre skidor med sig. Även fast man är 2 eller fler så kan det åt pipan men ju fler man är desto mindre är sannolikheten att man misslyckas.
Om man är ute och åker skoter på långturer så är det heller inte så kul att åka en hel dag och när man kommer fram så är man dygnsur, vilket kan leda till att du blir sjuk, får urinvägsinfektion och det kan leda till att du får problem på äldre dar med ledvärk ischias etc. Så det jag kan rekommendera av mina erfarenheter det är att man inte ska lita på mobiler eller skotrar, vad man kan göra för eliminera risken är att t e x handla ett ställ/overall med Gore-Tex eller annat Tex material för torr och varm kan man klara man sig länge i varjefall längre än kall och blöt, Mitt liv är mycket mer värt än 8500, men jag klandrar ingen om det finns andra uppfattningar.....alla har olika värderingar. Och till sist vill jag säga det att jag har lånat pengar en gång till att köpa skoter och det 1989 så jag köpte en ny Phazer sen dess har jag sparat ihop till inbytet och vill man slå ut även det på 10 år så varför inte, men jag har aldrig köpt en skoter för 120k...
Tack för ordet.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Ok, men du får komma ihåg att det är andra som skall uppfatta det du skriver på ett sätt som motsvarar din avsikt.

 
K

Kitty cat

Polarisen aldrig stannar???(ha ha ha).
Om du mot förmodan får igång den
sätt på dej dubbla televerksoveraller
i förebyggande syfte!
 

tage

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Polaris är för de stora pojkarna.
Håll dig till nappflaskan, du lille man.
För Kitty Cat är väl det mamma gett dig att åka på.
Suck...
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Jag uppar den här tråden.

Nu till trådstartarens fråga var finner man skoterkläder som är för dom grövre grabbarna? Jag va och provade lite kläder idag och kunde ej finna något som passade inte idag i alla fall. Provade en XXL jacka och hehe armarna såg ut som några tajta korvskinn på mig med lite kläder under förstås.:D Jag skulle helst vilja slippa overall och ha jacka och hängselbyxa i typ storlekarna XXXL. Några förslag på sajter?
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sv: RE: Skoterkläder

Tjena Micke

Jag är som du, jag vill ha riktiga kläder när jag är ute på långturer (även om Polsrisen aldrig stannar!).
Men jag köpte ett MYCKET bra lågpris ställ från ITAB http://www.idefixteko.se/ .Såg nu att detta ställ var slutsålt för iår, byxorna fanns kvar tror jag. Rekomenderar starkt om du inte vill lägga alla "fjoler" på kläder!!

Mvh
Urban:)
ITAB har fint tillskurna och sydda skoterkläder. En brasklapp dock för andningsförmågan i deras membran som är under genomsnittet. För touringåkning, fiske odyl funkar dom hur bra som helst. För mer aktiv åkning blir det svettigt under. Själv har jag ett ITAB-ställ som används på familjeturer, grillning, fiske odyl. Detta är mycket robust och välsytt samt man gråter inte blod om tex glöd från elden bränner några småhål ;) När jag åker med kompisar eller själv använder jag ett REIMA cross-ställ utan foder (anorak + byxor) i Gore-Tex. Funkar kanon :)

Men som sagt...åker man under "svettpunkt" funkar ITAB jättebra. Dom har också ordentligt med storlekar att välja på, bla flera D-storlekar som är för riktiga karlar :cool:

mvh / Matti