Sv: RE: Skoterkort
Hallå är det inte dags att vakna.
Hur många har hört talas om att det ska införas vare sig åldersgräns, förarbevis eller någon annan begränsning för båtar.
Dom har ju för f_n inte enns krav på att man ska vara nykter för att köra.
T.ex. så kan en tio åring sitta och köra en båt med 150hk motor utan problem och utan att det blir livat för det. Men så fort det handlar om skoter så ska man se det värsta med dom och börja och hitta på nya lagar och regler för dom. Bara för att vissa sörlänningar vill ha lungt och tyst när dom är på skidsemester i fjällen. Nog för att jag tycker att det är väldigt vettigt med nuvarande förarbeviset och krav på nykterhet (till skillnad från båtar). Men någon hejd får det ju lov att vara. Hur många är det inte som dör i onyktra på sjön i jämförelse med dödade i skoterolyckor. Det borde kanske börja ses över båttrafiken lite bättre innan man sätter fler lagar och restriktioner för skoterfolket.
Tar du ut snöskotern på vattnet är det inte heller någon fara...
Båtar går INTE i 80-100km/h (som de flesta skotrar gör med småungar, innan det smäller) mellan träd mitt i natten.
Edit: Är bara tvungen att skriva av mig lite och nu skriver jag enbart utifrån mina egna upplevelser och uppfattningar och försöker inte påstå att det är fakta på något vis:
Men så som JAG har uppfattat det så är det i regeln ungdomar på 15-20 år som antingen fått eller har köpt något i stil med nyare Zr/Mxz/liknande som tycker det är skitkul att gräva i lederna och gör det med ett flin på läpparna. Inte heller är de med i skoterförening, eftersom vi som är med och röjer/sladdar/fixar broar etc. (tyvärr har jag inte varit så aktiv på den fronten tidigare år, ska erkännas, men det ska jag ta igen med råge och jag undviker i största möjliga mån att göra arbetet värre) vet hur förbannad man blir då man ägnat en hel dag åt att gräva och sladda iordning en led som ser ut som ett slagfält dagen efter.
Det jag försöker få fram är att de som skiter i en lag brukar skita i det mesta, varför inte passa på att ha sönder leden då man ändå inte har kort?
Det värsta jag sett hittils var en jävel som lämnade leden som ett dike ungefär 20m uppförsbacke. Hade det inte varit för att det knappt gick ta sig upp lovar jag att jag jagat honom till världens ände och slagit ihjäl fanskapet med mina bara händer.
Alltså, kommer det fler lagar kommer vi som lyder de som finns drabbas ännu hårdare. Så ansvaret vilar på oss skoteråkare. Antingen kan vi sitta och se vandalerna ta ifrån oss friheten eller så kan vi ingripa. Porta folk man vet förstör från träffar är ett förslag t.ex. finns säkert många bättre förslag också, men som exempel.
Och på tal om CC gränser:
En 340 med satans vrid kan vara bra mycket farligare än en äldre 600 och kan göra underverk då det kommer till att förstöra leder. Jag är inte för nya lagar, men om folk fortsätter som de gör kommer det behövas. Jag är mer för en vikt/effekt-begränsning snarare än CC om det kommer till kritan. Sen att aktivt se till att lagarna efterföljs är A och O. Kommer det jämnställas med att köra utan kort idag lär det inte hända mycket, inte här i mellersta norrland iaf.
Nu känner jag mig som en satans moralkärring, men det behövdes.