Skoterleder

Mr Yellow

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Vart tar alla pengar vägen, som öronmärkts för ledprepparering? Är det så att skoter klubbarna festar upp dom eller? Ja, man har all rätt att undra. Endel leder har inte haft favören att se en sladd i vinter, utan bara en massa gasande idioter, med hk-mattor. Endel klubbar har säkert några idiella hjärtan som tycker att en skoterled ska vara prepparerad och offrar både tid och bensinpengar ur egen ficka, för att byn ska kunna visa upp en fin led. Men dom där duktiga skoterleds prepparerarna måste få nått igen, annars tynar dom bort och försvinner. Kvar finns då bara skoterleds marodörerna som fått allt i tummen, inget i skallen. Tycker att 1): kör man skoter, ska man vara ansluten i en aktiv klubb, som värnar för skoterledernas vara. Tycker att 2): förbjud alla mattor med högre kammar än 32mm, på alla kommunalt och statligt finansarade skoterleder. Tycker att 3): en skatt på skoter vore jätte dumt, men snart är vi där, om vi inte börjar sköta oss, storebror "staten" håller nog uppsikt på oss, ser han att det är befogat med en avgift så blir det så, varken vi vill eller inte. I fjällen hörde jag att en skoterleds avgift var på gång, och det lät mycke bättre. Om någon tycker att allt detta är svammel, håll dej på cross-banan, på våra leder har du ingenting att göra.

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
varför ska de alltid tjafsas om vem som sliter hårdast på lederna? även om alla körde med jämn gas skulle det bli gupp om ingen sladdade, även de som åker me kälkar bidrar med sitt...

om man vill åka på rena salsgolv, varför åker man skoter då?

Mr Yellow

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Du är ju lika begåvad som dom med tummen. Visst fan sliter ett tokgasande pucko, som dessutom aldrig provat dra en sladd, mer på leden än en som inte strävar att få göra sitt livs skidlyft? En som kanske strävar efter fina leder, idiellt och kanske håller soppa själv, han har nog lite mer omdömme då det gäller ledkörning, menar att han sabbar inte en finled eftersom han vet vad det innebär att hålla den fräsch. Du har nog inte sladdat så mycke. En som tar marodörerna i försvar och tycker att man inte ska tjafsa om vem som sliter lederna mest, sliter nog inte med ledpreperering.

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Jag TROR att många, i regel mindre klubbar, har stora problem med att få ekonomin att gå ihop.
Då räcker inte medlemsavgiften från alltför få skoteråkare att konternuerligt underhålla skoterlederna.
Allra helst som många "Snorhyvlar" gör allt för att verkligt se till så att lederna liknar tvättbrädor, så har också dom idiellt arbetande krafterna också ledsnat på att vara ute och jobba med lederna.
Man har då istället kanske prioriterat att se till så att det finns ved i klubbstugan och andra utflyktsmål.

J

Johan N

Det är nog vanligt att små klubbar med få medlemmar och dålig ekonomi har svårt att hålla lederna i trim av ekonomiska skäl. Större klubbar med bra ekonomi har istället problem att hitta folk som ställer upp att sladda 10-tals mil led som det ofta handlar om.
Summa sumarum:
Stöd en eller flera klubbar med medlemskap! Fåga om de behöver hjälp med något!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Nu måste jag få försvara vissa så kallade snorhyvlar inte alla men många.
Det är inte bara dom som är unga som har svårta reglera gasen.
Skoteruthyrarna hyr ut skotrar till vad som hällst, kom efter ett gäng medelålders killar och tjejer på nyhyrda skotrar det var det värsta jag sett i mina dar, startar det gör man med tummen stum mot styret kolla om det kommer folk på korsande vägar och skidleder vadååå??? kande komma folk eller bilar häääärrr???
Jag har åxå sett hur vissa pulka dragare har svårt att köra mjukt (alldeles för många).
Så att enbart sitta och beskylla en viss grupp skoteråkare håller inte.
Rötägg finns över allt tyvärr och det är inte kammhöjdens fel, vad ni än gör beskyll inte kammarna för detta problem.
För då kan vi skapa andra problem tex. de gammla skotrarna måste köra någon annan stans för de gör för smala sidspår så min skoter spårar lite galet i dessa spår.
Är det så här vi vill ha debatten eller...