Skotern dör :S

Joakim107

Medlem
27 jan 2008
31
0
1
Nu är det så att jag har en en gammal arctic cat Pantera -81 , som jag vill att funkar fint .
Den startar direct. Sen åker man iväg. tar typ 1 minut innan den dör, så får man vänta 5 min. sen startar den direct igen :S så håller det på så!

Så vad kan vara felet ?

Tacksam för svar .// Joakim

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
kan vara cdi boxen eller nåt i den stilen. har mekat i en jag från 80talet och den betedde sig så och det var cdi boxen

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
ett het tips är ju att felsöka lite när den dött... kolla tex ifall det är gnista på båda stiften som det garanterat inte är i ditt fall... för att det är din cdi box som *****s lite med dig.... köp ny/begad och ut och håll stumt

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Nu är det så att jag har en en gammal arctic cat Pantera -81 , som jag vill att funkar fint .
Den startar direct. Sen åker man iväg. tar typ 1 minut innan den dör, så får man vänta 5 min. sen startar den direct igen :S så håller det på så!

Så vad kan vara felet ?

Tacksam för svar .// Joakim
Jag kan börja med att säga att jag inte kan nå om just den skotermotorn men jag ska berätta vad jag har varit med om en gång som var exakt det problemet som du beskriver.
Jag vet inte hur förgasarna ser ut på den men på min var det soppaslangen som satt igen lite så att det bara kom lite soppa. När den stod så fyldes flottörhuset upp och den gick tills soppan var slut. Sen tog det 5-10 min innan det var fyllt igen och den startade och gick tills den var tom igen.
Hoppas det kan vara till nån hjälp.

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
självfallet så är felet att den inte får soppa i ordning, kanske en ispropp i slangen eller liknande. sen efter du har väntat i 5 min så har det kommit in lite soppa igen så du tar dit 50 meter, sen dör skotern igen precis som du beskrev. plocka upp gasarn och kolla så det inte är ngt knas där, samt slangarna/pumparna, sånna lätta problem får man när man köper en katt, rotax däremot skär :( ;D lycka till :)