Skotern kokade.

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Hej skotervänner! Jag tog kortet förra året och har skral kunskap om skotrar och motorfordon i allmänhet. Var snälla med mig..

Har en Lynx G-Touring 500 från 98/99. Förra helgen så kokade den efter en lång dags åkning. Tänkte att det vart lite för mycket för den och parkerade i garaget.

Startade den idag och åkte cirka 500m innan lampan började lysa.

Det jag har tittat på och ev. lagt märke till är att: Det verkar inte finnas nått läckage, kylarbehållaren var tom vid start och efter dessa 500m. Hörde kluckande ljud från motorn dock. En slang som går från behållaren såg inte jättefräsch ut.

Kan det vara luft i systemet, och är det möjligt för mig att lösa det själv isf?

Bild på slangen. IMG_20210108_160632.jpg
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Om behållaren är tom får du ingen cirkulation, precis som luft i systemet. När den kokar trycker den ut vatten ur evakueringsslangen, därav är behållaren tom. Alltså måste du fylla omgående, och försöka få ut luften ur systemet.

Den där lilla slangen på bilden är förresten evakueringsslangen, där åker kylarvätskan ut när den kokar.
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Om behållaren är tom får du ingen cirkulation, precis som luft i systemet. När den kokar trycker den ut vatten ur evakueringsslangen, därav är behållaren tom. Alltså måste du fylla omgående, och försöka få ut luften ur systemet.

Den där lilla slangen på bilden är förresten evakueringsslangen, där åker kylarvätskan ut när den kokar.
Tack för svar.

Manualen beskriver det ganska bra om hur man gör för att fylla på systemet med vätska. Det enda jag inte förstår är vart luftskruvarna sitter? Och hur många dem är?

Klegget i slangen. Är det illavarslande eller ska det se ut så?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tack för svar.

Manualen beskriver det ganska bra om hur man gör för att fylla på systemet med vätska. Det enda jag inte förstår är vart luftskruvarna sitter? Och hur många dem är?

Klegget i slangen. Är det illavarslande eller ska det se ut så?
Osäker hur det är på din skoter, annars kan man höja fronten på skotern och låta den gå en stund med kylarlocket öppet.

Svårt att säga angående klegget, kan vara på sin plats att byta all kylarvätska när du ändå håller på, då det dels är osäkert på vad som är i nu, och hur längesen det byttes.
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Osäker hur det är på din skoter, annars kan man höja fronten på skotern och låta den gå en stund med kylarlocket öppet.

Svårt att säga angående klegget, kan vara på sin plats att byta all kylarvätska när du ändå håller på, då det dels är osäkert på vad som är i nu, och hur längesen det byttes.
Så det går att tvinga ut luften ur systemet genom att låta skotern gå på tomgång med fronten höjd samtidigt som jag fyller på ny vätska i systemet. Förstår jag dig rätt då?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Har för mig att det finns en "typ luftventil" längst bak på bandtunneln, där man avluftar kylsystemet.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Så det går att tvinga ut luften ur systemet genom att låta skotern gå på tomgång med fronten höjd samtidigt som jag fyller på ny vätska i systemet. Förstår jag dig rätt då?
Precis, fyll fullt, och låt den gå så bubblar luften ut, sen kan man behöva fylla på lite mer kylarvätska.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Tvivlar dock på att du har någon luftskruv, isåfall brukar den sitta på termostathuset. Men även om det finns brukar jag aldrig använda den pga onödig risk för läckage.

Fyll expansionskärlet fullt, starta skotern utan lock och fyll på mer om det går efter. Hissa upp framändan på skoter med typ domkraft eller kör upp mot en snöhög, fortfarande utan lock. Låt den stå på tomgång tills du känner att kylaren blir varm , brukar gå ganska snabbt då termostater i skotrar öppnar redan vid 30-35 grader. Fyll på mera glykol igen om det går efter ställ ner skotern plant igen och fyll upp enligt nivå, sätt på locket och provkör. Kolla nivå igen därefter men vänta tills den kallnat innan du fyller på mera eller öppna locket JÄVLIGT försiktigt annars kommer det svämma över glykol pga att systemet är trycksatt. Skulle inte kylaren bli varm och motorn kokar igen har du troligen trasig vattenpump, kan vara termostat som inte öppnar men det är sällsynt.
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Tvivlar dock på att du har någon luftskruv, isåfall brukar den sitta på termostathuset. Men även om det finns brukar jag aldrig använda den pga onödig risk för läckage.

Fyll expansionskärlet fullt, starta skotern utan lock och fyll på mer om det går efter. Hissa upp framändan på skoter med typ domkraft eller kör upp mot en snöhög, fortfarande utan lock. Låt den stå på tomgång tills du känner att kylaren blir varm , brukar gå ganska snabbt då termostater i skotrar öppnar redan vid 30-35 grader. Fyll på mera glykol igen om det går efter ställ ner skotern plant igen och fyll upp enligt nivå, sätt på locket och provkör. Kolla nivå igen därefter men vänta tills den kallnat innan du fyller på mera eller öppna locket JÄVLIGT försiktigt annars kommer det svämma över glykol pga att systemet är trycksatt. Skulle inte kylaren bli varm och motorn kokar igen har du troligen trasig vattenpump, kan vara termostat som inte öppnar men det är sällsynt.
Luftskruvar har jag enligt min manual. Men som sagt inte skitlätt att hitta dem då man är ovan att meka.

Tack för tips, låter ju rätt likt vad tidigare skribent tyckte jag skulle göra. Hur mycket kylarvätska bör man stå redo med?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Som jag förstår det enligt skissen så är de där den enda luftningsskruven som finns?
Det stämmer nog, risk att den är rostig, och då är det bättre att inte skruva upp den. 1 liter räcker säkert, men 2 kan vara bra.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Snöa inte in på luft skruvar nu! Utan gör som grabbarna säger och hissa upp skotern och starta den och fyll glykol 50/50 blandning. Ha en 3 liter färdig så får du en skvätt över å som du kan ha å efter fylla med efter provtur om det behövs😉
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Bra analys. Luftskruvsdemonen börjar sakta men säkert äta upp mitt inre. 🙂

Jag har fått superbra tips. Tack som fan!
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
God förmiddag!

Fyllt på systemet och lät den puttra i 5-10 min. Tog sedan ut den på en mjukkörning i ca 10 min och ingen lampa lyste och det var inget nämnvärt tryck under locket som när den kokade.

Det jag la märkte till är att vätskan var mindre när jag stängde av skotern. Men som någon påpekat så är det normalt och att jag då ska fylla på när skotern kallnat?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
God förmiddag!

Fyllt på systemet och lät den puttra i 5-10 min. Tog sedan ut den på en mjukkörning i ca 10 min och ingen lampa lyste och det var inget nämnvärt tryck under locket som när den kokade.

Det jag la märkte till är att vätskan var mindre när jag stängde av skotern. Men som någon påpekat så är det normalt och att jag då ska fylla på när skotern kallnat?
Bra att det verkar fungera.

Precis. Kylvätskenivån kollar man alltid med kall motor eftersom att det är helt normalt att det ”försvinner” en del ur kärlet då systemet är under tryck vid drift. Ett visst tryck brukar också finnas kvar även fast motorn kallnat som gör att nivån i kärlet stiger när locket öppnas.
 

Emba88

Medlem
31 dec 2019
11
2
3
36
Sverige
Bra att det verkar fungera.

Precis. Kylvätskenivån kollar man alltid med kall motor eftersom att det är helt normalt att det ”försvinner” en del ur kärlet då systemet är under tryck vid drift. Ett visst tryck brukar också finnas kvar även fast motorn kallnat som gör att nivån i kärlet stiger när locket öppnas.
Det låter logiskt, bra info.

Toppade upp till strecket och gav mig ut igen på en sväng med lite mer gaspådrag och tuffare terräng. Ingen överhettning, vad det verkar.

Noterade att kylaren också var varm vilket är ett friskhetstecken och det då finns cirkulation i systemet?

En får tacka för bra adekvat hjälp.