skotern kokar!

19 feb 2007
24
0
1
tjena! har bytt kolvar i min polaris indy 500 classic -89, dåå tappade jag ur vattnet i hela kylarsystemet,,,idag fick jag nya grejerna och startade den,,,men efter bara ca 4 min så börjar temp-mätaren lysa!?:mad: :mad: (det är fullt med vatten i vätskebehållaren),,,är det nån som vet vad det kan vara för fel? is-prop? nånting med vattenpumpen? :confused: ,,,det verkar finnas vatten i hela systemet.

tacksam för ett mycket snabbt svar!!!:)
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
tjena! har bytt kolvar i min polaris indy 500 classic -89, dåå tappade jag ur vattnet i hela kylarsystemet,,,idag fick jag nya grejerna och startade den,,,men efter bara ca 4 min så börjar temp-mätaren lysa!?:mad: :mad: (det är fullt med vatten i vätskebehållaren),,,är det nån som vet vad det kan vara för fel? is-prop? nånting med vattenpumpen? :confused: ,,,det verkar finnas vatten i hela systemet.

tacksam för ett mycket snabbt svar!!!:)
Även om det verkar finnas vatten i hela systemet tycker jag det låter farligt likt luft i systemet. Hissa upp bakdelen och lufta (luftskruven har suttit bak på de jag luftat åtminstone). Prova det, så kan du åtminstone säkert utesluta det.
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
har du satt slangarna från behållaren rätt. den övre till där man fyller vatten och den nedre till vattenpumpen. om dom sitter fel trycks vattnet till behållaren.
 
19 feb 2007
24
0
1
japp det skall jag göra,,,det är nu 3 st som har kommit fram till samma slutsats att det är luft i systemet:cool:,,,, joo alla slangarna sitter rätt:)

vart (exakt) sitter avluftningsventilen? (luftskruven) för att avlufta systemet?

sen en sak till...den är originalbestyckad men är mycket klen på tomgågen,, måste choka för att den skall orka iväg!,,,kan det var såå att bränslenålen är för lågt ställd?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
angående det här med att den inte orkar iväg.. kollade du så cylindrarna inte är för slitna när du bytte kolvar? då brukar man få det fenomenet...
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
När jag hade luft i systemet så körde jag upp skotern på en snöhög så expansionskärlet var högst uppe, jag hade igång den å fyllde på samtidigt och sen klämma på slangarna lite. Pra som f.n vettu
 
19 feb 2007
24
0
1
joo det kollade jag,,,dom var hel shyssta:)

tack för tipsen!:) ,,,ska ut åå prova detta med skotern direkt imorrn bitti,,,hoppas på det bästa:)
 
19 feb 2007
24
0
1
NU verkar det som att kylningen fungerar:) kyler fin fint:D

ställde om nålarna på fögasarna såå nu orkar den sticka på tomgången och den går som en klocka:) ,,,hoppas den fortsätter såå bara:p

Det ända som jag hörde var att vattenpumpen började gnälla,,,men jag tror det är remmen till vattenpumpen som är för slak.!? (gnisslet ökar med varvtalet) någon som har någon erfarenhet om detta?
 
19 feb 2007
24
0
1
har fixat det här med ljudet från vattenpumpen...det var såå att ett gammalt knaster hade ramlat ner till magnapullen och sedan hamnat på remmen och klämt sig runt,,,ingen trevlig syn:eek: ,,,men det var inget speciellt allvarligt...MAXAT OFLYT:mad: