Skotern surar..?

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Har en REV 600 HO.
Står skotern på tomgången några sekunder så blir den sur
och går bara på en cyl. Nu när det är varmt går den nästan inte alls, bara full gas den går rent på..

Så vad kan problemet vara, har kört 2 tankar med extra olja i nu då det är nya kolvar.

Kan mpem vara trasig, eller går det snålställa den?
Tips eller nån som haft liknande problem??

Vad är orsaken??
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Det låter ju som om den slår igen på stiften? den får alltså för mkt bensin. Har du tait lös och kollat stiften någon gång? hur ser dom ut? När jag köpte min skoter var den bestyckad för att gå vid havsnivå, så när jag kom upp i fjällen (där jag bor) så drog den 5 liter/milen, och när jag drog på så blev det en svart rand efter avgasröret. När jag låg och fiskörde slog den igen på stiften och började gå på 1 cylle. Så jag rekomenderar dig att kolla på stiften och se vad dom säger, är dom svarta och geggiga så bör du gå ner i storlek. Jag gick ner 1 storlek på låg- och högfartsmunstyckena. Då gick den bra och stiften blev chokladbruna.
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Har kolat stiften dom blir alldeles blöta..
Bytte till nya stift idag, ingen skillnad..
Vars sitter lågfartsmunstycket?
Just nu sitter det 380:s munstycken i den.
Vilken strl till lågfarts ska man byta till då?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Om stiften blir aldeles blöta så får den för mkt bensin, 380, det lät mkt. Vars kör du någonstans? jag kör på 350 högfart och 12.5 lågfart på ca 500 m.ö.h. lågfartsmunstyckena sitter under förgasaren, du skruvar lös undre locket och där går det ett smalt rör in upp innuti förgasaren. Hur länge har du haft problemet?
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Om stiften blir aldeles blöta så får den för mkt bensin, 380, det lät mkt. Vars kör du någonstans? jag kör på 350 högfart och 12.5 lågfart på ca 500 m.ö.h. lågfartsmunstyckena sitter under förgasaren, du skruvar lös undre locket och där går det ett smalt rör in upp innuti förgasaren. Hur länge har du haft problemet?
Han har haft problemet en vecka ungefär eftersom han inte haft skotern längre :) Vi va och körde i Borgafjäll när den började krångla, den gick hyfsat på förmiddagen men allt eftersom det blev varmare ute så gick den sämre och sämre. På slutet gick den bara om man låg på över 100km/h...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Han har haft problemet en vecka ungefär eftersom han inte haft skotern längre :) Vi va och körde i Borgafjäll när den började krångla, den gick hyfsat på förmiddagen men allt eftersom det blev varmare ute så gick den sämre och sämre. På slutet gick den bara om man låg på över 100km/h...
Okej, men jag skulle rekomendera att bestycka ner den. Varsifrån köpte han skotern? den är säkerligen bestyckad för att gå på lägre nivå. Har den dragit mycket bensin/olja då? Min drog som sagt ca 5l/milen konstant innan jag bestyckade ner den.
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Den har dragit 5 liter milen nu min med,
bytte igår packning runt ena lågfartsmunstycket och rengjorde
nålventilerna. Vad rekommenderas för lågfart/högfart?
Bor i norrland inlandet. 370/360 hög? 15 låg?
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Nu funkar den, kan t.o.m stå på tomgången nu..
Så tydligen läckte det i nålventilen..

Rekommenderas att bestycke ner 10 endå?
Även lågfarts?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Det beror ju på, går den bra nu och tar inte lika mkt soppa så kanske du ska ha kvar det.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
jag har problem med min rotax 440. på variatorskyddet sitter det en tabell för vilket högfartsmunstycke jag ska ha. beroende på tempratur. eftersom jag kör uppe i fjällen så brukar jag hoppa ned ett steg i bestycknnigen. t ex om det är kring noll grader ute ska man köra på 320 men jag kör då på 310. pumpgasade tvärs över en sjö och snittade 100km/h. kollade stiften direkt vid strandkanten och de ena va brunt men det andra var brunt på ena halvan och lite åt vithållet på andra halvan.
Vad är det som orsakar detta då jag har samma bestyckning?

hur ändrar man lågfarten? vart sitter det?
min bluddrar på lägre varv...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Vilket stift var det som var brunt/vitt? Jag gissar det på variatorsidan? Det blir ofta väldigt varmt på variatorsidan vilket kan reslutera i att bränsleblandningen blir något magrare där, en del kör därför på en storlek större på variatorsidan. Fast det finns såklart andra alternativ, insugsgummitt kan ha spruckit på nån sida så den drar tjuvluft. Eller så kan trottlarna vara olika inställda. Du kan ju kolla. Nu vet jag inte om det sitter samma förgasare i din 440 som i min 500ss, men mina sitter under förgasarna. Du skruvar lös förgasarna och sen skruvar du av undre locket, fär går det som ett liiitet rör upp innuti förgasaren, där stoppar du i en radiomejsel lr någon annan lite mejsel och skruvar lös munstycket. Sen är det bara att skruva i ett nytt och tillbaks med allt.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Vilket stift var det som var brunt/vitt? Jag gissar det på variatorsidan? Det blir ofta väldigt varmt på variatorsidan vilket kan reslutera i att bränsleblandningen blir något magrare där, en del kör därför på en storlek större på variatorsidan. Fast det finns såklart andra alternativ, insugsgummitt kan ha spruckit på nån sida så den drar tjuvluft. Eller så kan trottlarna vara olika inställda. Du kan ju kolla. Nu vet jag inte om det sitter samma förgasare i din 440 som i min 500ss, men mina sitter under förgasarna. Du skruvar lös förgasarna och sen skruvar du av undre locket, fär går det som ett liiitet rör upp innuti förgasaren, där stoppar du i en radiomejsel lr någon annan lite mejsel och skruvar lös munstycket. Sen är det bara att skruva i ett nytt och tillbaks med allt.

ja högfartsmunstyckerna sitter där på mina 440 förgasare också. men om jag kör med större på ena då kompenserar jag bara problemet/felet istället för att åtgärda det. det är den högra cyllen vars stift blir brunt på ena halvan och vitt på andra. insugsgummina ser helt ok ut. vart är det vanligast att de spricker?
nu har jag köpt 17,5 "pilot jet" lågfartsmunstycket sitter 25 i nu tror jag för de e orginal. får se om han slutar bluddra på lägre varv då...