Skotern tvärdog..hjälp tack!

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Tror att en 503:a kan medföra lite modifikationer. 536:an vet jag inte säkert. Formulan är ju en snarlik modell från samma tidsperiod.
Ett ganska menlöst inlägg då jag inte är 100% säker men det kanske får igång tänket hos någon som är?
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Har idag fått tillbaka axeln till slidskivan så nu blir det dit med nya lagren o plocka ihop motorn...nått viktigt att tänka på när man sätter ihop??har nya packningar till motor men jag vet juh inte hur slidskivan ska stå som "default" läge när jag sätter ihop??..alltså i standard läge när jag ska starta den?..Nån som vet?
Och även hur hårt ska man dra cylindrar och topp?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jag undrar också vad är d som gör att messindrevet går sönder. jag hade en ny axel och nytt drev, men ändå gick det sönder för mig..
o glömde säga att jag har ett nytt vevaxel så där kan inte felet ligga må jag tro... hmm, tredje messingdrevet gått nu...

är tacksam om någon har nåt vettigt svar för det?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nu förstod ja vad felet var.
messingdrevet, om den inte får olja så skär den..
och om den får luft så skär den.

ett enkelt fel att lista ut.

och till dem som blandar oljan med bensinen så ska man ha en separat behållare till slidmatningen. eller så häller du olja i slangen som går runt i slidmatningen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dom flesta motorer passar i en mx -91.. Du kan få modifiera motorfästen och linjera variatorerna men börjar man bara skruva så är det inga probs ...


583 brukar gå för en rimlig peng, många tripplar bland annat trippel 600 kan du hitta till rätt pris.

503:an fläkt är ett skottsäkert alternativ, men då är det mindre att köra med.