Skoterskatt eller ledavgift?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vårt kära Snofed (vem representerar de egentligen?) är ute och propagerar för skoterskatt.

Att det måste till pengar för att underhålla skoterledssystemet är ju helt klart. Allt färre jobbar ideellt.
Och pinsamt få är med i sin lokala skoterklubb, alternativt köper ledkort när de är i fjällen på påsken.

Så, om ni måste välja, vad skulle ni föredra?

Skoterskatt?

Eller ledavgift?

(För mig är svaret självklart: ledavgift. Den som vill åka på fina leder får då betala för sig.)

E

eMe181

Som stecka sa, om det blir ''Skoterskatt'' kommer inte ens hälften att gå till ledande ämnet.

Så Ledavgift är bättre. :)

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Då detta är av stor betydelse i vårt skattesystem så gäller följande:
Skatt= statskassan, här ifrån tas alla pengar som budgeteras.
Avgift= öronmärkta pengar (patientavgifter, tvavgift, begravningsavgift och registeravgifter osv)
Därför är det viktigt att det inte blir fråga om en skatt!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Om varje skoter ska beskattas ligger jag pyrt till...har 7 maskiner just nu och två till på väg in..

Sen tycker jag det är bra att någon tar tag i ledfrågorna, tror nog att SnoFed vill allas bästa för skoteråkarna.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag är en av alla dessa ledvärdar och har iom detta en del insyn i problematiken (hoppas jag)
att pengarna inte räcker är solklart, jag har i vinter sålt kanske 3 ledbevis a'100:- och tankat för åtminstone 10 ggr så mycket i rent ledunderhåll....

håller med Stecka om skälen till varför avgift är bätte än skatt samt att då går pengarna till där man åker.
trots detta är jag nog hellre för en skatt av följande skäl:
1:Skatt betalas bara om fordonet är påställt, då drabbas inte den som äger flera men bara brukar en och man betalar bara för den tid den är påställd/används. 2:Använder man avställt fordon blir det som idag böter om polisen kommer på en och det kan kosta massor vid en vid olycka då man bara kan försäkra påställda fordon.
3: det finns redan ett kontrollsystem,Polisen (ja, jag vet att dom inte är ute så ofta) som kan kolla mot register m.m. och man slipper utbilda oss ledvärdar till halvpoliser , gissar att vi blir lika avskydda som p-lisor.
4:Jag tror att svinnet inom statsapparaten vägs upp mot det stora antal som då kommer att betala skatt.
5: Skatten kommer iom. det stora antalet kunna bli relativt låg, jämför med t.ex. släpvagnar på 360:-/år