skuren! 440 snopro -02

moberg

Medlem
11 mar 2006
42
0
1
arvika
körde på en sjö på tre kvarts gas i fem minuter. gasade på då och då sista gångerna varvade den bara ut till 8000. sen släppte jag gasen vid 3000 nöp den. vred på variatorn efter ca: 2min
då lossnade den men var tvungen att köra den till land då gick den bara på en cyl. tog av cylindrarna och konstaterade att ena kolven hade smällt på kanten mot utblåset. men den andra cyl och kolven var också repig och ful. förra ägaren sa att kolvarna var bytta för 30 tim sen. tvivlar på det..

teorier på fel: nyligen köpt skotern, kollade oljan innan va lite dåligt. trodde det skulle gå bra. antagligen så körde jag och burkade så pumpen sög luft och motorn skar?

någon som vet om det är nikasil i dom cylindrarna eller kromlegering?
vad är det billigaste sättet att repara?
 
9 mar 2006
8
0
1
Storhögen/Lit
Är ganska säker på att det är nikasil i dom. Skulle tro att det är billigast att sätta i nya foder i cylindrarna och nya kolvar för om du ska nikasila om dom blir det mest lika dyrt för dom måste skickas iväg till kina tror jag.

Hade en sån förut som skar och vi bytte fodrena och kolvarna.
 

moberg

Medlem
11 mar 2006
42
0
1
arvika
nån som vet vart dom sätter i nya foder då?
på blixtensracing.com kostar det 1750 st för att få ny nikasil.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
1750:- Inkl. jobb? Det är "hur billigt som helst" isåfall. Brukar kosta runt 2500-3000 i vanliga fall.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har lämnat in en cylinder till dom, 1750:- gäller om cylindern är i bra skick så att det bara är att lägga i nytt nikasil.
Jag tyckte inte att den var så ful men dom hade tydligen svetsat lite vid nån port och då steg priset 500kr eller nått sånt.

Hur som hellst så hade dom bäst pris när jag kollade runt.
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
3/4 gas i fem minuter, är det inte lite väl plågande för 440in då? den är ju som sagt inte gjord för fullgas under lång tid
 

moberg

Medlem
11 mar 2006
42
0
1
arvika
var väl kanske inte i fem min. men jag körde på 3/4 gas mestadels. gasade på emellan åt och släppte. antar att förra ägaren upptäckt att den va skuren satte i nya kolvar och bytte bort den:mad: Nån som vet om eller hur man kan koppla förbi oljepumpen så jag kan blanda i bensinen i ställe utan att pumpen skär?
 

moberg

Medlem
11 mar 2006
42
0
1
arvika
Har hört att axeln som driver pumpen måste ha olja från 2takts oljan. annars skär den kan det stämma?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Det stämmer.
Ta bort stora oljebehållaren och sätt dit en liten behållare, tex bromsvätskebehållare eller annan liten.
Sedan tar du bort viren till oljepumpen, så att pumpen bara går på "tomgång" hur mkt än du gasar.
Du kommer ändå att få fylla behållaren, men mkt sällan.
Gjorde detta på min 02a och det funkade fint.
 
J

jagaren

jadu en 440 ska man i regel byta kolvar efter 20tim ca 200mil, 500-600cc byter man efter 500 till 600mil. Just i ditt fall var de inte så konstigt att den skar eftersom om du håller 3/4 dels gas motsvarande 8000rpm sen släpper gasen tvärt överhettas motorn direkt. Man måste pumpa ner skotern med gasen. Är så på alla skotrar. Bra att veta om man vill ha en skoter som håller ;)
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Skulle precis skriva de!!!

jagaren skrev:
jadu en 440 ska man i regel byta kolvar efter 20tim ca 200mil, 500-600cc byter man efter 500 till 600mil. Just i ditt fall var de inte så konstigt att den skar eftersom om du håller 3/4 dels gas motsvarande 8000rpm sen släpper gasen tvärt överhettas motorn direkt. Man måste pumpa ner skotern med gasen. Är så på alla skotrar. Bra att veta om man vill ha en skoter som håller ;)
Satt precis och läste igenom och undrade varför ingen skrivit detta!!! Men så kom Jagaren!! Ha'de