skuren 650 måste ha kolvar kimpex?

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är det så att min rxl 650 har skurit. sitter förgasare på.
kolven vid variatorn var det som skar och var helt ren från sot på ovansidan men dem andra 2 var svart "sotiga".
så kan packboxen vid variatorn vara dålig så den suger in extra med luft där? därför kolven inte var sotig och skar?

kan tilllägga att kolven gick sönder på insugssidan som en halvmåne.

Så nu behöver jag nya kolvar så tänkte höra om kimpex som rinab säljer är någonting att ha? eller vad rekomenderar ni helst inte för dyrt.

Sitter trippelpipor, cylindrarna är portade.

mvh glenn tacksam för svar
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
det kan vara den som har gett sig,har det "fuktat"bakom variatorn?kolla även insugsgummina nu när du ändå måste lös med förgasarna så dom inte har sprickor.
att kolven "spricker" sådär är ett relativt vanligt fel på 650´n när dom har endel mil på mätaren,
tycker att du ska byta ut alla 3 kolvar nu när du ändå håller på att reparera.
vad gäller kimpex kolvar&kvaliten på dessa får nog nån annan svara på då jag inte har en aning,devisen är ju att man får vad man betalar för.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har faktiskt inte titta vid variatorn om det blivit fukt där av bensin. gummina tänkte jag också kolla.
Nån som har erfarenhet av kimpex kolvar om dem är bra eller dålig?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
jag tycker kimpex är skräp.. enbart original som är något att ha.
skilljer mer i vikt mellan kolvarna på kimpex.

har du råd så köp original, bytt inte 1 utan alla 3.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. är det orginalkolvarna som är lättare än kimpex eller tvärtom?
Wiseco har jag funderat på ganska dyrt men bra saker.
nån som har nått mer kolv märke att rekomendera?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
mhale snopro ,smidda kolvar tex viseco ,mhale är mer känsliga att man varm kör ordentligt innan man börjar spöa men sedan tål de mycket mer spö :rock:
orginal är ingen garanti för hög kvalite ,men de är betydligt dyrare .

vad det är för skillnad i vikt mellan 3 orginal o 3 tex kimpex har jag ingen aning om men jag tror att skillnaden är försumbar .
jag har kört med snopro o kimpex utan problem många mil 300-400 sedan har jag bytt igen
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. då får det bli dem kolvar som plongboken har råd med:rolleyes:
vilken Cylindertyp är det i 650in?
AC = Kromlegerad cylinder
CI = Ingjuten stålmantel
RS = Utbytbart cylinderfoder
CS = Ingjutet cylinderfoder

För är det förkromade cylindrar kan jag ej ha förkromade kolvringar för man vill ju inte att den ska skära:p
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hejsan.

Kolla så att cylindern är ok, dvs inga repor eller andra skador.

Polaris cylindrar har ingen legering dvs går dom att borra om.
Jag skulle gissa att du har CS = Ingjutet cylinderfoder, men om du tex köper kolvar på rinab så står det vilken typ av kolv som passar din skoter!

Och du, tänk på att horna cylindrarna innan du monterar nya kolvar, det är viktigt då den nya kolven och cylinden "nöts in" mot varandra.

Hälsningar
Anders

PS Jag har några cylindrar på hyllan om intresse skulle finnas, 650 (EC65-PL) och även 600 EC60PL)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. jag har tittat repor osv och ska horna cylindrarna nu i helgen. ska även byta packboxen vid variatorsidan på motorn.
Har du dem cylindrarna som går ner lite i vevhuset? Pris för 3st?

mvh glenn
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tjen Glenn

Jag har en EC65PL cylinder som är standard borrning, denna är från -01 motorn dvs den går inte ner i vevhuset.
Mycket fint skick...
Lägger med en bild på den:



Hälsningar
Anders