Skuren RE!!!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Igår varmnöp min RE när jag låg på jämngas efter älven, puttrade dock bara när det hände. Tog lös stiften och dom var nästan vita så förmodligen beror det på att den fick för lite soppa. Lät den kallna, hällde olja i cylindrarna och körde till närmsta väg för att ta den på släp. Men den har samma komp som tidigare i båda cylindrarna och går som den ska, så undrar om jag kan ha haft så tur att den klarat sig då det gick så pass sakta eller om jag måste öppna upp och byta kolvringar?

Kanske svårt att säga utan att ha sett hur den ser ut invändigt...

Plocka isär å kolla hur kolvarna ser ut iallafall. Kolven tar ju oftast mer stryk vid ett värmenyp än ringarna då den både är mjukare och smälter vid en lägre temperatur så de kan finnas lite aluminium rester kvar på cylinderväggen som du också bör ta bort.

Sett detta på ett par motorer tidigare efter värmenyp trots bra komp enligt mätare, verkar som att ringarna tätar nog för att få bra komp iallafall.

larsmxz

Välkänd medlem
3 aug 2008
224
0
16
Edsbyn
Ja körde min hem jag oxå (2km) va lite klen!!
Men kolven var helt smält på avgas sidan å aluminium på cylinderväggen!
På tre ställen hade nickasilen släppt:mad:

Fejdan

Välkänd medlem
25 jul 2006
244
0
16
35
Vuollerim
alltså ***** bensin blanding och dålig bestyckning på RE, är skit rätt för att något ska hända min.. har beställt ett holtzman kit nu automatisk bestyckning för höjd och temp för väl se hur det funkar!

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
alltså ***** bensin blanding och dålig bestyckning på RE, är skit rätt för att något ska hända min.. har beställt ett holtzman kit nu automatisk bestyckning för höjd och temp för väl se hur det funkar!
Jag fick tips av den lokala handlaren att gå upp till 22.5 på lågfart, Jag kör nu med 22,5 och 350 huvud och ett Tempa Flow. Kanske det var du som köpte mitt överblivna kitt. (på blocket)? Iaf. så funkar det fint på RE:n.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Lägger upp ett par bilder från mitt Tempa Flow montage.
Förlängde slangen för inluften, och drog den genom yttre luftburken för att få T kopplingen på samma ställe som utluftningen från gasarna går in original. Frågade Holtzman och det är ok, den skulle ev. bara gå lite snålare pga. den långa slangen.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Exc , vad får du för bränsleförbrukning ungefär ?
Har faktiskt inte hunnit att kolla nogrannt,men det känns som om den drar lite mindre än ifjol. Hade tänkt göra några riktiga tester men har skadat knäet så det har inte blivit någon körning på slutet.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Exc , vad får du för bränsleförbrukning ungefär ?
I helgen har jag testat förbrukningen med Tempa Flow. Vid ledkörning
tog den 2,37 l /mil. Dagen efter körde jag 3 mil puder med lek, då drog den 4 l /mil :rock:
Passade även på att kolla oljeförbrukningen , första dagen fick den 3,9 % Justerade ner den 2 varv på justeringen och andra dagen fick den 3,7% så man kan nog veva ner ett antal varv till.