Skyltar!

• Trådskapare Deleted member 9532
  • Startdatum
D

Deleted member 9532

Jag tycker att skoterklubbarna borde satsa mer på skyltning! Råkade ut för något riktigt obehagligt i helgen. Jag och min pappa skulle åka från Granvåg till Näsåker. Efter att ha kört fel ett antal ggr p g a dålig skyltning och gamla kartor satt vi nu fastkörda bland stenarna vid Prästorrsjön. Paniken började krypa fram sakta då det var kallt, blåsigt och snöigt. Som sagt skotrarna satt fast och Soppamätarna stod på Rött efter alla felkörningar. Vi lyckades ta oss loss efter ett antal lyft och vi vände tillbaka till närmaste skyltställning. Vi ringde till de info-nummer som stod på kartan och ingen kunde hjälpa oss. Men helt plötsligt hörs det en skoter och en ung kille kommer åkande. Denna vänliga skäl hjälpte oss att visa vägen till Myr, där det finns en pytteliten mack. Vi kom undan med blotta förskräckelsen av att nästan behöva bryta oss in i en fiskestuga för att övernatta, och allt detta p g a dålig skyltning! Efteråt kunde man skratta åt det som hänt, men obehaget finns kvar. Nej, nya skyltar och många skyltar är vad som behövs!

B

Biosteel

har råkat ut för samma så vet vad du snackar om och håller med dig fullt :)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Var upp till Sveg - Vemdalen - Skalet - Vemhån å åkte på innan nyår. Å vi vart riktigt förvånade hur pass dåligt skyltat det var där. På ett sånt stort ställe tycker man att det borde finnas lite skyltar iaf

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag kan rekomendera en GPS med skoterkarta, har klart betalat tillbaka sitt pris i form av sparat bränsle pga. mindre felkörningar.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Visst fasen kan man skylta bättre. Men ni som gnäller kan ju även ställa upp i skoterklubben och hjälpa till med detta istället för att gnälla. Fick höra att lokala skoterklubben för mig hade ett ***** bekymer med att älgarna tuggade sönder å rev ner stolparna skyltarna satt på. Säkert liknande på flera ställen.

Hörru Andjul, är de skoterklubbens fel att ni körde fast å? :p

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
haha jaduu, bli rädd för att man råkar köra fast?

Tycker bara att om man klagar på skyltningen så borde man ta intiativet själv.. särskillt när det är när hemmet, fast det kanske inte är så nära när man inte hittar?

Jaja.. självklart vore det najs med bättre skyltning :D

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ett problem som många skoterklubbar och övriga ledskötare har råkat ut för, är när en del snöskoteråkare (Tack och lov ett fåtal !) har som sport att köra ner isruskor över vattendragen.
Liksom att samma ärthjärnor ibland roar sig med att vandalisera skyltar och kryss, genom att bryta omkull stolparna.
Det är inte så kul att fixa till och laga sådan vandalisering, det är många idiella krafter som istället resignerar.

Sedan så är det ungefär som "LindeMan" säger att ett stort problem för snöskoterklubbarna att många av skoteråkarna tycker att snöskoterklubben skall skylta, sladda leder, fixa ved till stugor och vindskydd mm. mm.

Men vem är snöskoterklubben ?
Det är tyvärr alltför få snöskoteråkare som vet svaret på detta.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Visst är det otäckt när man kör bortsig inget man vill vara med om. En gps kan vara en väl inversterad hjälpare på vägen.

Jag åkte runt Matsdal - Kittelfjäll - Dikanäs igår och jag blev förvånad över hur bra skyltat det var där :) trevligt när det är så men visst skulle det ofta kunna vara lite bättre skyltat på våra leder men som sagt så har vi alla vårat ansvar att bidra på olika sätt till att få våra leder ännu bättre.

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
körde på leder runt umeå idag och kom fram till att förbusskyltar förekommer oftare.
t.ex. "absolut förbjudet att avvika fån leden"
man fattar ju då att leden är där :D

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Min skoterklubb (TSSK) har ett nummer vid varje ledkorsning som man sen hittar på
kartan så man vet exakt vart man är för många gånger så är en korsning lik den andra
men nog kan man önska mer märkning men nån måste ju göra det också, som tur är
så har nu 10 klubbar i vårt område gjort en gemensam karta som är uppbygd på samma sätt sen att det finns mongotojs som far omkring och kvaddar skyltar har man svårt att
förstå. Ett sätt att få älgar att sluta tugga på skyltar som för övrigt låter otroligt så kan
man ju göra som i indien där elefanter river ner staket som skyddar grödor så smetar man in staketen med en jalapenosort som sägs vara 500gånger starkare än den vi tuggar men risken
är nog att dom får rännskita men vem bryr sej.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag kan ju knappast tro att älgar skulle äta skoterledsskyltar det ingår ju inte naturligt på deras meny direkt.
Dålig skyltning är ett återkommade problem som snofed jobbar med.
En standard för hur en skoterled ska vara bla märkt håller på o tas fram.
Det är i högsta grad en fråga om trafiksäkerhet men även en miljöfråga det är ju meningen att vi ska uppleva skoterturen som något behagligt o inte ska man ju behöva sitta med oro i kroppen för att man är nervös över vart man hamnar eller att soppan tar slut.
Sen ett inlägg om problemet med kartor.
Varför håller klubbarna så krampaktigt i rättigheterna till kartorna många har ju idag laggt ut kartorna o kordinaterna på nätet o jag ser då inga problem i att lägga upp ett nationellt register där klubbarna kan ta betalt för nedladdningen på det viset skulle han ju kunna sprida kartmaterialet ändå mera o man skulle kunna öka trafiksäkerheten ändå mera på lederna o öka intäkterna till klubben.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Problemet med älgarna, tror inte jag heller är att dom äter plastkryss och trästolparna. Utan det är väl att när dom vill skrubbar horna, så händer det att dom tycker en skoterledsstolpe med kryss är helt perfekt. Det är då som många stolpar och kryss faller omkull.

Varför många klubbar inte vill släppa rättigheterna fritt, är väl för att många byggt delar av sina intäkter på kartförsäljningen. Man är rädd för att mista detta, tror jag.

Sedan så tror då jag att inspelade GPS-stråk och waypoints från skoterlederna, nog kommer att finnas gratis för nedladdning på nätet i framtiden.
För det står väl alla fritt att själv spela in GPS-spår för att sedan lägga ut på nätet, för ingen skoterklubb har väl ensamrätt på detta ?
Om man jämför med Bilnavigationssidan, så finns det ju en mängd olika siter där man idag helt gratis kan hämta hem dom senaste positionerna där "Plåtpoliserna" står. Då det är ett stort publikt intresse för dessa, så är dessa siter många gånger reklamfinasierade.

D

Deleted member 9532

Visst fasen kan man skylta bättre. Men ni som gnäller kan ju även ställa upp i skoterklubben och hjälpa till med detta istället för att gnälla. Fick höra att lokala skoterklubben för mig hade ett ***** bekymer med att älgarna tuggade sönder å rev ner stolparna skyltarna satt på. Säkert liknande på flera ställen.

Hörru Andjul, är de skoterklubbens fel att ni körde fast å? :p
Jag kan inte hjälpa skoterklubben med dessa jobb p g a att jag bor i Stockholm. Och självklart är det inte skoterklubbarnas fel att vi körde fast och det var inte fastkörningen som var det obehagliga. Dålig skyltning fick oss att köra fel ett antal ggr. Och om ni hade läst ordentligt skrev jag att vi i stort sett hade slut på bensin. Om skyltning varit bättre skulle vi kunnat tagit och till den destination vi tänkt och inte hamnat vi denna obehagliga sjö med dåligt väder. Jag lovar att om ni befunnit er i samma situation så hade ni inte skrattat åt en fastkörning som man i vanliga fall gör!

dahlqvist_ | Läs detta! ^

4

426H

Sedan så tror då jag att inspelade GPS-stråk och waypoints från skoterlederna, nog kommer att finnas gratis för nedladdning på nätet i framtiden.
För det står väl alla fritt att själv spela in GPS-spår för att sedan lägga ut på nätet, för ingen skoterklubb har väl ensamrätt på detta ?
Här är en nystartad sådan site:
www.snowbull.com
Bara att börja spela in GPS-spår och ladda upp!