Släp: 4P eller 3S?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Hade i princip bestämt mig för ett 4P Inline XL men nu har de gått och nytt modeller men den del förändringar bl.a. lite längre och framför allt högre prislapp, från ca 55 till 62kkr.

Så, nu ligger 4P och 3S på samma pris. Rent spontant har jag hellre velat ha ett 3S mest för att det ser snyggare ut med svarta kåpan.

Kandidaterna är alltså:

4P Touring 445TX
Totalvikt: 1300 kg
Lastvikt: 920 kg
Flakmått: 185 x 445 cm
Oprutat pris 61 500:-

Samt:

3S Skotervagn med svartlackerad kåpa.
Totalvikt: 1300 kg
Lastvikt: 980 kg
Flakmått: 190 x 430 cm
Oprutat pris 63 500:-

Är det någon som har någon praktisk erfarenhet av båda och kan ge några råd och/eller heads-up på vad som är bra och mindre bra på respektive vagn.

(Svårt förstås att veta exakt när det förmodligen är en del nya saker på 4P)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då är det nog inge att fundera på.
3S.
En rejäl Alu-trailer som ser otroligt välbyggd ut jämfört med dussintrailern 4P
 

Mats A

Aktiv medlem
27 jan 2008
52
0
6
Östhammar
Jag har haft 2st 4p och nu har jag köpt ett 3S och är jättenöjd med det. Framförallt MYCKET bättre byggd och rejälare konstruktion. 4p släpen har jag fått svetsa på ramen båda två. Nu är det en ny modell på 4p så det är ju svårt och säga,men skulle inte chansa
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Vi använder en 3S 455x177cm i jobbet, misshandlar det med överlast ett par gånger i månaden och den verkar hålla ihop sjukt bra. Nu är det iofs 1800kg axel på den också. Men lättdragen vagn som verkar hålla hög kvalitet. Började vara lite svårt att fälla upp baklämmen med strax över 3000kg på den, men det gick.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Det blev ett 4P 445TXI. Mässpris + ny designen fällde avgörandet :)
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Jag beställde ett 3S med måtten 200x460 med kåphöjd på 145cm ska få hämta det om 2 veckor håller på att titta ut några snygga S&V fälgar+däck, såg på Nolia dom nya 4P såg riktigt bra ut.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
58,7 inkl s&v-hjul, ett par rejäla spännband, skiglide på baklämmen och ett kullås.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Själv är jag extremt skeptisk mot aluminiumvagnar. Är en släp i Alu så KOMMER den att spricka, frågan är bara när. Och är man inte sjukligt pedantisk med lufttrycket i däcken så kan det gå rätt fort.....
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Om det nu är som du säger att Alu-vagnar kOMMER att spricka, är det då inte konstigt att nästan alla företag/proffs som använder sina vagnar dagligen och kör rätt så ofta med tyngre last än vad privat personer gör väljer Alu-vagnar. Och enl bilprovningen så är det ju oftast vanliga (galvade vagnar) som har haft problem med att dom spricker.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Min budget var redan väldigt pressad, typ 20000 över :D så skillnaden upp till 3s fick bli avgörande.

Listpriset på 3S med SoV-hjul & lås ligger på ca 68700. Skiglide och spännband är någon dryg tusenlapp på det. Sedan är min uppfattning att det är svårprutat med släphandlare. Det är heller inte så att det är speciellt korrekt att argumentera till ed 3S handlare att "ja men då köper jag "4P" istället eftersom släparna är så olika.

Bara att lägga till svart kåpa på 4P skulle gå på 5000 + moms men det är ju fortfarande skillnader som natt och dag.

Jag är i vilket fall nöjd med hur det blev, även om jag är lite orolig för hur golvet ska klara sig :) pendant som man är.

Ser dock en stor nackdel med ett dito stort släp. Körde lite granulering igår och man vill ju inte skotta in det mitt på släpet så det blir mycket tryck baktill. Nu var det inte mycket så det kvittade men det blir väldigt mycket extrajobb att skotta upp till hjulaxeln :eviltongue:

Man kanske skulle komplettera med en trädgårdssläp för 5-6k :evil:
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Jag beställde min 3S vagn med vit kåpa än fast det är samma pris på den svarta kåpan jag själv tycker att den svarta är snyggare (när den är ny iallafall), anledningen till att jag tog vit är att på svart så syns allt mkt bättre även det negativa, så som små buklor som kommer med tiden än fast man är försiktig, och på svart syns smuts mkt mera och så även tvättripor sen på vintern när man ska ta bort snö och is så är det lätt att det kommer någar ripor som syns tydligt i solen sedan. ( Dom svarta kåporna är grund lackade med vit färg). Dom grå som 4P har ser riktigt bra ut.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Polaren har i princip finansierat båda sina TIG-svetsar genom att laga alu-släpar åt företag och privatpersoner. Han skulle ALDRIG köpa en alu-vagn själv.

Aluminium har som en materialegenskap att det saknar tröskelvärde för utmattning. Hur små påfrestningarna än är så spricker det förr eller senare. Stål har tröskelvärde för utmattning, sen kan man alltid sänka ner det rejält genom att tabba sej när man svetsar ihop pryttlarna.

Livsviktigt för vilken släp man än har är att man kör med rätt tryck i däcken. Släpar är beroende av att däcken hjälper till betydligt mer än bilen är. En före detta kollega köpte en 4p för ett antal år sen och fick rådet från fabriken att kring 0,5 bar är lämpligt vid tom vagn. ca 0,8 med en skoter på och sen ökande beroende på last. För högt tryck ger studsig gång och förtida sprickskador. Köpte jag en ny släp, (vilket jag nog ska snart) så skulle jag se till att få lufttrycksrekommendationer från tillverkaren.

Själv är jag inte riktigt lika fördömande som polaren utan jag kommer att kika på 3S variant innan jag bestämmer mej, men nog lutar jag ändå åt en stålvagn, sen vad märke det blir vet man aldrig
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.869
111
63
Skellefteå
Sen har jag märkt på senare tid när nästan alla kör 4wd eller suv att ingen, ingen kör under 90 km/h, oftast över 100, vilket sannolikt bidrar till hållfasthetsproblem.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Sedan att de som lastar tungt kör aluvagn förstår ja för att de klarar sig bättre och längre så länge den lastas på, en tom alu vagn dödar du fort...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Ska man lasta mycket och har ett "litet" körkort finns ju en fördel med att själva vagnen är lätt.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Förutom det faktum att aluminium spricker så finns det en detalj till som stör mig med 3S kåpsläp, i alla fall 230x400. Det är så central tyngdpunkt att släpet ligger och "hackar" på kulan när man kör det tomt. Hur coolt det än ser ut när du lyfter på släpet med 2 fingrar är det vansinnigt irriterande när man kör!
Dock går det som en dröm bakom bilen med last på släpet.
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Förutom det faktum att aluminium spricker så finns det en detalj till som stör mig med 3S kåpsläp,

Om jag fattar rätt så har du ( pfazerelit ) ett 3S släp .. Har ditt släp spruckit ?