Släp: 4P eller 3S?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
En riktigt släpdödare är ju annars att köra släp efter en tom pickup eller dyligt. Då utan last blir bilen för stum.

För övrigt skulle jag köpt riktigt alu släp om jag bytt släp. Har nu ett fogelsta det är väl en motsvarighet till 4P.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Förutom det faktum att aluminium spricker så finns det en detalj till som stör mig med 3S kåpsläp,

Om jag fattar rätt så har du ( pfazerelit ) ett 3S släp .. Har ditt släp spruckit ?
Icke, har ett Fogelsta nu. Men svågerns 3S, som jag drar en hel del, sprack på ett flertal platser faktiskt. Möjligen ett måndags-exemplar, men likaväl ett faktum att det bildats sprickor, inte bara i svetsar(3 platser) utan även i godset vid en bockning.
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Hämtade igår det mindre släpet som jag har beställt av 3S en obromsad 150x360 helt otroligt bra kvalite och den gick som en dröm bakom bilen inget hoppande på vägen än fast den var tom, och den ser riktigt bra ut.
 

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Hej!
Ska köpa släp och har funderat på 3S 190*430 eller 4P 445TXI, båda drygt 60000 kr i riktpris, hur mycket bör man kunna pruta på dessa?
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Finns det någon 750 vagn som rymmer två Yamaha Nytro XTX med 365 matta?

(Det är med tanke på att de släpen är skattefria från fordonskatt)

Sen finns det ju både bromsade och obromsade vagnar i den storleken. Är väl lite riskfyllt med en obromsad vagn i halka?

Lastvikten är ju på gränsen, en 750 vagn brukar i bästa fall kunna lasta 490 Kg.

Men normalt tillåts ju 75 kg på dragkroken, fast de få väl inte räknas till totalvikten utan endast om polisen mäter axeltrycket. Drar de av 50 kg vid vägning fortfarande?

Har någon råkat ut för att polisen väger ett skotersläp?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vi har ett gammalt 4p 180x360 tror jag enkel axligt och så är det förlängt fram över dragstången ca 25 cm, års 1. lastvikt på 590 kg men jag har kört ganska många bilar på det som iaf väger 12-1300 kg och än inga sprickor i det utom att plyfan börjat ge med sig där hjulen har varit från bilarna. och vi har ju grymt högt kultryck när det är förlängt fram så med tung last är det inge kul att dra då bilen understyr mycket.
sen har min morbror ett gammalt alu bil och plåtsläp boggie vagn med en lastvikt på närmare 1500kg, och i det har farsan fått svetsa den längsgående balken en gång på det, nu kan jag tänka mig det är ganska misshandlat också. men skulle jag välja vagn nu så skulle det bli en stor alu boggie vagn med lastvikt på närmare 2ton och över 4m långt och kring 2m brett så det bara är att lasta, och skulle jag inte behöva så stor lastyta så skulle det ändå vara en alu boggievagn då dom går så mycket stabilare efter vägen, går inte jämföra mot enkelaxliga vagnar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Finns det någon 750 vagn som rymmer två Yamaha Nytro XTX med 365 matta?
..............................
.....................................
Lastvikten är ju på gränsen, en 750 vagn brukar i bästa fall kunna lasta 490 Kg.
Jag är ytterst tveksam till att det finns något 750-släp som lagligt lastar två Nytro oavsett längd. Det är nog tämligen ovanligt med 750-släp som lastar två av någrasomhelst likadana skotrar om dom inte har "120" i namnet, (och då syftar jag på kubik, inte mattlängd)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag är ytterst tveksam till att det finns något 750-släp som lagligt lastar två Nytro oavsett längd. Det är nog tämligen ovanligt med 750-släp som lastar två av någrasomhelst likadana skotrar om dom inte har "120" i namnet, (och då syftar jag på kubik, inte mattlängd)
Håller fullständigt med. Måste vara helt omöjligt.. Både till utrymmet och vikt.
Sedan förstår jag inte hur man kan välja bort en enkelt användbar bra vagn pga kanske 200-400kr i skatt. Räker ju men bara en "liten" bot så hade du betalt skatt i 5-10 år.

Tänk även på att böter för överlast är baserad på procent av tillåten last. Genom att ha en liten lastvikt behövs det inte så många kg för att nå många procent överlast. Över 50% överlast så är de upp till åklagare och ej längre bot direkt från polisen på plats.