Slides slitage Venture MP

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag upplever att slitaget på slidesskenor är onormalt stort på min -07 Venture MP, jag har isrivare och extra boggiehjul, men det luktar bränt ändå om det är hårda spår. Finns det något mer man kan göra?
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Mer boggiehjul åt folket...

verkar vara enda lösningen, sen får mna var lit försiktig, för hård distansering ger ju slitage på lagren i hjulen istället, men hellre det känner jag än brända slides, mina nya brann fast mer eller mindre, tur att man har motor för å köra loss...(rx1 mm)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har monterat in vagnsbultfixen på min farsas RS Venture. Går som klockan.
Han körde bl.a en sväng på 17 mil på stenhård skare/isiga leder och morsan på bönpallen och det gick hur fint som helst. Han har väl bara 120 mil på mätaren hittills, men slides ser ut som nya.

Han hade isrivarna nere (vajermodellen i krängningshämmaren).

Vagnsbultar är guld värt, har nu kört 800 mil med dessa på och inga problem. Har i våras kört lååångt efter blankis utan någon som helst slides-varmgång.
 
R

Robin

monterade samma på min xcr (när den fortfarande var en xcr ;), funkar mkt bra.
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Hade RS Venturen "stängda" luckor i mattan där vagnsbulten monterades?
Min Venture MP har inga "stängda" fönster att montera vagnsbulten i. Går det montera vagnsbulten i de gummibitar som inte är metallskodda utan risk för brott på mattan?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
såg att varannat hål var stängt på xtc:n
det blir nog vagnsbult för mej med,men kan man inte låta dom vara långa på utsidan och vässa dom så dom funkar som dubb?
mattan e en 32:a
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag skodde i min Phazer mountain lite, mycket jobb och vart ganska dyrt. Frågade inte vad mattskoningarna kostade innan jag beställde 9kr/st visade sig att det fick plats 76st. Har inte kört ännu men jag tror att det blir bra!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag skodde i min Phazer mountain lite, mycket jobb och vart ganska dyrt. Frågade inte vad mattskoningarna kostade innan jag beställde 9kr/st visade sig att det fick plats 76st. Har inte kört ännu men jag tror att det blir bra!
Då är nog vagnsbultlösningen en aning billigare. ca 40:- för 36 bult+brickor+lockingmutter. Det går åt hälften så många bult som skoningar.