Slipa ner en 51s matta

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Då det ligger ute en rätt så billig 51s matta på blocket som passar min rev funderar jag på att slå till, men har ett par frågor:

1. Hur höga kammar går igenom på reven? 600 -03a.
2. som ni ser på bilden ser ni ju vilken sorts matta det är, OM jag köper den och är tvungen att slipa ner den, blir den oduglig sen? Som ni ser har den ju små "tänder" nu yttersti kammarna, om dom vore bortslipade skulle den bara spinna? Ni förstor nog, ge mig tips hur ni hade gjort..

44s brp orginal camoplast mattan har ju så att säga helt släta kammar yttersti dem. Skulle det fungera likabra på mattan på bilden om jag slipade ner "tänderna"?

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Skulle inte slipa ner en 51mms matta, den borde inte bli bra efter det?

Gissar att du får bättre grepp med en orginal 44mms matta då.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
du tar och kikar hur långt det är till det tar i, funkar med en träbit =) vet att en polare har haft 48mms matta på sin rev 800, han körde bara så den nötte till sig, inget jag dock ska rekommendera eller säga att det funkar då det säkert kan gå å hvete, men han är som obrydd men den funkade faktiskt bra på hans, men han sålde skotern sen =) skulle köpa bil.

R

Robin

Om du nu hittar en billig 51s matta så varför inte bara byta drivhjulen samtidigt så sliper du kapa? Det är inte så svårt som vissa har fått för sig och brps nonslip hjul är ju rätt billiga, om dom finns i mindre kugg än du har nu vet jag inte.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om det hade funnits 78 mm kammade matta i "mina" mått hade jag köpt den och kapat ned till 44 mm.
Kammarna växer väl ändå proportionellt överallt med höjden, vilket gör att två mattor med samma profil men med kamhöjd på 23 mm och kamhöjd 51 mm är olika breda vid 20 mm höjd.
Dvs. har en 51 mm kapad till 23 mm en mycket grövre kam än den som var 23 mm från början.
Hårda kammar är fina kammar. =)
Nu behöver man ju inte överdriva just så där, men kanske gå på en 51 mm om man vill ha 38/44 mm.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Om det hade funnits 78 mm kammade matta i "mina" mått hade jag köpt den och kapat ned till 44 mm.
Kammarna växer väl ändå proportionellt överallt med höjden, vilket gör att två mattor med samma profil men med kamhöjd på 23 mm och kamhöjd 51 mm är olika breda vid 20 mm höjd.
Dvs. har en 51 mm kapad till 23 mm en mycket grövre kam än den som var 23 mm från början.
Nu behöver man ju inte överdriva just så där, men kanske gå på en 51 mm om man vill ha 38/44 mm.
verkar som att du har en dyr matta på en skitskoter
?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Exakt! Kanske skulle bli ganska bra funktionellt i slutändan ändå.

Om du nu hittar en billig 51s matta så varför inte bara byta drivhjulen samtidigt så sliper du kapa? Det är inte så svårt som vissa har fått för sig och brps nonslip hjul är ju rätt billiga, om dom finns i mindre kugg än du har nu vet jag inte.
Vad ligger ett par nonslip hjul på? har jag inte haft intresset att kolla av ens.
Kostnaderna för mattan + drivhjul kanske vore smart, då jag slipper en nerdrevning då jag byter till mindre drivhjul!

Skulle inte slipa ner en 51mms matta, den borde inte bli bra efter det?

Gissar att du får bättre grepp med en orginal 44mms matta då.
Jag vet inte, hade mina funderationer som camata pratar om att i slutändan så skulle man få ganska hårda kammar.

För 5500kr kan du få en ny 44as brp matta.. =)
Om du nu inte prutat dvs..

//Rasmus
Nu för denna 51s så betalar jag inte ens 5500kr :)

R

Robin

brps ska vara billigare än så, exakt pris har jag inte dock.

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Stenmarks

BRP original non slip drivhjul för 27mm (1-1/8") sexkantaxel.
Pris: 575,00 kr
Deln./kuggar:
2,52 - 9 kuggar
2,52 - 10 kuggar
2,86 - 8 kuggar

Last edited:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn

BRP original non slip drivhjul för 27mm (1-1/8") sexkantaxel.
Pris: 575,00 kr
Deln./kuggar:
2,52 - 9 kuggar
2,52 - 10 kuggar
2,86 - 8 kuggar
Billigare än vad jag trott!

Fast iofs så ränner kostnaden ändå iväg då man behöver att par stycken..