slp powder pro

Status
Stängd för vidare inlägg.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Som tex bengan då eller? typ 6 veckors leveranstid om man har tur, näe, skoterdelar det köper man från andra sidan pölen, med ALLA avgifter o tull o moms så kommer man alltid billigare undan, o leveranstiden, tja 6-10 dagar kanske, inte mycket att säga om, inte alltid de svenska handlarna fixar det. Plus att på anda sidan finns det så mycket mer att välja på, samt mycket bättre lager, för att inte tala om bemötande.

Håller med Camata

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
håller med att det är billigare att handla från staterna och utbudet på delar är större där än här hemma i sverige så jag kommer att kolla när jag ska best delar till mina skotrar vilken som har bästa pris sverige eller usa på dom delar jag köper men stort sett så blir det usa jag köper grejer ifrån och eftersom dollarn ligger nu på ca 6.06$ och lägg sedan på moms o frakt så blir delarna ändå billigare att köpa i usa än i sverige för en handlare här i sverige lägger först på momsen och sin förtjänst på delarna och frakt vilket man slipper när man handlar från usa så skulle delarna vara lika billig här isverige så skulle fler handla delar istället för usa men det finns inte en möjlighet att svenska handlare gör det.. så gott skoterfolk forts att köpa från usa bättre utbud och bättre priser o varmt mottagande av försäljarna i usa hls wildcat 1000 triple

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Så argumentet att inte handla skidor av stenmark är att ni tycker någon annan handlare här i sverige har lång leveranstid.
Samt att när ni mailar till usa får ni en massa vänliga ord tillbaka (ni vet om att det är försäljare va, dom vill sälja inte få er som bästis....).

Så att betala 225 kr mer till en svensk handlare för skidor det kan ni inte, ok.
Gör ni så bara med skotergrejor eller har ni den ståndpunkten i allt?

Inte går ni till ICA och köper kött, ni tar det väl direkt från den irländska bonden?
Går ni med mjölkhinken till grannbonden?
Snart dags att lägga på sommardäck, inte tar ni dom från den lokala däckfirman? Det kan ju finnas nån i Spanien som säljer dom för en hundring mindre.

Sen om ICA får lägga ner eller den lokala däckfirman, det gör ju detsamma. Ni har ju nån extra hundring kvar i fickan. Det får ni ju flera liter bensin för på macken, nä just ja, bensin köper ni fatvis från kuwait.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
"Hej Stenmarks Maskin, detta är camata! Jag skulle vilja ha ett par Powder Pro till min AC, och de ska vara gröna! 3595:- + Postens avgift för frakten 307,50:- (40x40x100 cm och 10 kg) + efterkravsavgift 42:- = 3945:-. Ni har de inte hemma? Inte ens svarta till AC? Två veckors leveranstid säger du..? Jaha, men då får jag hitta på något annat..."

"Hej Devin @ Sled-Parts! Jag skulle vilja ha ett par Powder Pro till min AC, och de ska vara gröna! $290 + USPS Priority Mail 6-10 dagar $92.10 (22 lbs - vilket säkerligen är i underkant, men i proportion med de 10 kg som Postens nästa gräns efter 5 kg är.) och sen kanske du kan vara snäll med värdet? 5% + 25% på den ej misstänksamma summan av $120 är $37.5. $290 + $92.10 + $37.5 * 6.06 (dagens valutakurs hos Riksbanken, och som det ser ut nu blir det bara bättre o bättre) + 100 (Postens exp.avgift) = 2643:-
Devin, skicka det till mig omg!"

3945 - 2643 = 1302:-
>1000:- i savings avgör det hela rätt fort. Lägger man dessutom $20 extra så har man USPS Global Express 6 dagar - och har halverat den svenska lev. lev.tid.

I rest my case.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jamen kanon.
Vi uppmanar sled-parts till att bryta mot lagen, då får vi dom billigare.

Varför då inte:
Hej Slym-Lasse. Kan du sno ett par skidor åt mig ikväll, du får en kvarting.

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Nu tror jag ju inte att det finns nån skoterhandlare som stå o väger mellan konkurs eller inte och är totalt beroende av att sälja några par skidor per år (o gör dom det kan dom ju knappast ha bra service ändå) och dessutom så tror jag ju att dom flesta här köper sina slitdelar och mindre grejor på lokala handlaren, så att man beställer nån dyrare pryl från usa kvittar nog.

Dessutom så köper man skidor för halva priset så kan man ju handla desto mer på den lokala macken OCH Ica OCH däckgubben :beer:, så varför inte spara pengar o stödja dom istället för att ge skoterhandlarna absolut alla pengar.

Allting går ju att dra till ytterligheter, men skulle jag ha ett par skidor eller nåt annat dyrare, så skulle jag nog oxså beställa från usa, men jag vill helst ha möjligheten att kunna åka tillbaka till säljaren och dra han i slipsen o stirra honom i vitögat om det blir nåt fel, och det känns jobbigt att simma till usa för att göra det. ;)

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Om man dessutom alltid ska handla lokalt, så är ju faktiskt Stenmarks absolut inte ens i närheten att vara en lokal firma för mig, det är måååååånga mil dit. ;)

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jo, allt går ju vrida å vända hur man vill och du har en poäng i vad du säger.
Men det finns dom som dömer ut andra som idioter bara för man vill handla lokalt.
Och det verkar mest handla om skotergrejor, inget annat.

Nästa gång ni beställer från usa be dom lägga i ett par liter mjölk också, svinbilligt där nu.

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Så argumentet att inte handla skidor av stenmark är att ni tycker någon annan handlare här i sverige har lång leveranstid.
Samt att när ni mailar till usa får ni en massa vänliga ord tillbaka (ni vet om att det är försäljare va, dom vill sälja inte få er som bästis....).

Så att betala 225 kr mer till en svensk handlare för skidor det kan ni inte, ok.
Gör ni så bara med skotergrejor eller har ni den ståndpunkten i allt?

Inte går ni till ICA och köper kött, ni tar det väl direkt från den irländska bonden?
Går ni med mjölkhinken till grannbonden?
Snart dags att lägga på sommardäck, inte tar ni dom från den lokala däckfirman? Det kan ju finnas nån i Spanien som säljer dom för en hundring mindre.

Sen om ICA får lägga ner eller den lokala däckfirman, det gör ju detsamma. Ni har ju nån extra hundring kvar i fickan. Det får ni ju flera liter bensin för på macken, nä just ja, bensin köper ni fatvis från kuwait.
det är inget fel på stenmarks maskin har också snabba lev men varför gå och bet 3600 spänn för lika skidor i sverige när du får samma skidor för under 3000:- i usa och som andra här säger så finns det större utbud på skidor i usa för det är där ifrån dom flesta skotertillbehörs firmor tar sina reservdelar ifrån även märkes handlarnas generalagentur tar sina delar från usa och skicka dom vidare ut till sina återförsäljare det är där i mellan det blir dyrare först bet general agenten sitt pris från usa till sitt stora lager sen bet återförsäljarna frakt från general agenten sen lägger dom på moms 25% och sin förtjänst så i slut ändan en grej som kostar 100 dollar att köpa direkt från usa kostar det tre dubbla i sverige men det är ändå ingen som säger att vi skoter ägare ska sluta att handla av våra märkeshandlare hls wildcat 1000triple:beer::beer:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
det är inget fel på stenmarks maskin har också snabba lev men varför gå och bet 3600 spänn för lika skidor i sverige när du får samma skidor för under 3000:- i usa och som andra här säger så finns det större utbud på skidor i usa för det är där ifrån dom flesta skotertillbehörs firmor tar sina reservdelar ifrån även märkes handlarnas generalagentur tar sina delar från usa och skicka dom vidare ut till sina återförsäljare det är där i mellan det blir dyrare först bet general agenten sitt pris från usa till sitt stora lager sen bet återförsäljarna frakt från general agenten sen lägger dom på moms 25% och sin förtjänst så i slut ändan en grej som kostar 100 dollar att köpa direkt från usa kostar det tre dubbla i sverige men det är ändå ingen som säger att vi skoter ägare ska sluta att handla av våra märkeshandlare hls wildcat 1000triple:beer::beer:
Finns det någon generalagentur för eftermarknadssaker här?

Frågan är om omsättningen av dessa prylar är nog stor för att våra "ÅF" av dem ska accepteras som ÅF åt huvudleverantören, eller om det gillar läget med att de handlar genom ex. KJ Motorsports (som jag vet en viss lev. av eftermarknadsprylar här i Sverige gör).
Eftermarknaden här i Sverige är väl tämligen liten och utgör nog en blygsam bit av en skoterhandlares årsomsättning, därmed så gör det inte särskilt mycket om några privatimporterar sitt skit.
Garantiärenden och sånt tjaffs är ändå bara lättare om man privatimporterar, eftersom man slipper en mellanhand och har då mkt lättare får att delges dialog/sanning.
Jag pratar hellre skidor direkt med Kyle på KJ Motorsports än att ex. Stenmarks för min talan och då agerar mellanhand = struligare.
Även själva köpet underlättas ju, när man talar med källan direkt - källan som förhoppningsvis har den fakta man söker. Blir lätt missförstånd med en mellanhand, såvida den inte har *****t järnkoll på vad den snackar om.

Vissa jänke-lev. kan vara sega på mejlen, men jag har aldrig haft något problem med good will/service - vilket man ju har med var och varannan lev. här i Sverige.
Med fördel kan man givetvis forska runt om en lev. man är nyfiken på genom att titta runt på forum och se vad folk skriver om dem, så vet man ung. vilken service man har att vänta sig.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Angående att kolla upp försäljare på forumet så kan man även göra det med forumanvändare.
Man ser då snabbt vilka som blivit varnade och även i vissa fall avstängda, då förstår man hur mycket skit de snackar.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Offtopic sen länge, sluta tjafsa i trådarna, ta det via PM/mail/msn/telefon/whatever!!
Måste låsa tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.