Slutburkar... Kanske blir det slutet?

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Efter att ha kört med skrikburk 2 säsonger så tröttnade jag och bytte till orginaldämpare ikväll.. blev mycket skönare att köra men märkte dock att jag tappade lite effekt på mellanregistret. Eller jag märkte det ganska tydligt.. men det är sånt man får leva med.. skrikburken var av dem som lever om sig mest (sno stuff rumble pack). Men man kanske får lite mindre arga blickar och viftande nävar mot sig nu. Satsar på ett helsystem nästa gång som inte låter så mycket..

R0adkill

Medlem
1 feb 2010
36
0
1
Umeå
Tycker ljudet i min maskin är rätt okej men ja, man blir matt och förmodligen fler, den låter inte så högt men ganska ettrigt, en rs 600 med 800 cyllar spi topp warnet tändning brp dubbelrör etc, med nya brp burken, hur ska man gå till väga för att den inte ska låta så.. mycket... , om man svetsar in ett "kors" och spränger ljudet? någon som provat detta?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Tycker ljudet i min maskin är rätt okej men ja, man blir matt och förmodligen fler, den låter inte så högt men ganska ettrigt, en rs 600 med 800 cyllar spi topp warnet tändning brp dubbelrör etc, med nya brp burken, hur ska man gå till väga för att den inte ska låta så.. mycket... , om man svetsar in ett "kors" och spränger ljudet? någon som provat detta?
Du kan inte sänka ljudet med kors och inte på annat sätt heller såvida burken är avstämd. Om den flödar för mycket går det strypa utblåset med revcona till mindre dim det är enda som sänker ljudet.

Men det är farligt och kan grilla kolvar om man inte har full koll på bestyckning och vet hur dödsaska ser ut i utblåset. Den kan varna genom att spika om man nu hör det.

Bara ett kors ger ingen sänkning alls.

A

axelsson_vpg

Är de här en tråd där de är status ju tystare skoter man har? Ni som tycker att de är agg mot skoterfolket kör antagligen inte motorcykel :)

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
satt och funderade på det oxå, en del glidare som låter satan anamma.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen en motorcykel kör inte runt runt runt runt runt runt runt runt

Den lever om när den passerar.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Början till slutet eller slutet som blir en början....

Precis som många skrivit är det inte själva burken som stör utan mer hur maskinen brukas av brukaren.

Vilken standardmaskin som helst som burkas, donutar eller kör på rullen producerar ju en ljudemission som de flesta av oss reagerar på.

Visst, första gången kan det låta läckert men när en grupp åkare eller t o m en ensam åkare sysselsatt sig med avgasutblåset i vädret under 15 min eller t o m flera timmar på samma ställe blir det tröttsamt för de flesta.

Raka utblås som en del respiratormaskiner kör med utelämnar jag, på dem är det ju skottpengar alla dar i veckan.

I grunden handlar det om respekt för andra och andras dvs kör man med eller utan burk mm i närheten av bebyggelse eller där folk uppehåller sig kortare eller längre stund så bör man ha respekt för dem och ta det lugnt med gasande och rullekörning.

Skulle alla ha respekt så skulle 95 % av de upplevda problemen vara borta i ett nafs.

För övrigt börjar det numer finnas en del burkar vilka klarar nordamerikanska krav enligt EPA SAEJ 192 Sound Limit (mätt på 30 fots avstånd dvs 15 m) och utvecklingen står inte still.

Svenska regeringen har för något år sedan propagerat för gemensamma krav inom EU där en målbild är att sänka från kraven 85 db till 73 db (mätt på 7,5 m avstånd.....) i några steg fram mot 2018-2020.

12 db i sammanhanget är väldigt mycket

Som tur är lär Sverige och EU få anpassa sig till de krav EPA har då maskinerna tillverkas mot de kraven men en sänkning lär det i alla fall bli.

Som sagt, det viktigaste är respekten för andra och den omgivning man befinner sig i!