Smäller vid start

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Har en fråga angående MXZ 700 -01
Är ny på mxz-fronten så jag hoppas att ni har bättre erfarenhet än mig:cool:
Maskinen börjar greppa vid 4000rpm men då smäller den till i variatorn.
Om vi säger att vi är lite cool och bara ska mesa iväg så blir det som ett metallsmällpang när den greppar. Det blir som inget riktigt mjukt grepp utan han är väldigt hårdhänt... eller hon.
Sen har jag även sett att bromsskivan glappar på axeln. Vad ska glappmånen vara på den? Mm eller cm???
Vad ligger topphastigheten på maskinerna? Jag har kommit upp i runt 160 km/h och det var ju inte fy skam.
 

landstrom_4

Aktiv medlem
8 nov 2006
54
0
1
brändön
4000 varv är väl inte så farligt, men det kanske kan sitta ett variatorkitt på den om den rycker iväg så, kommer samma metallsmäl om du varvar upp den till just 4000rp/m ochså släpper du gasen snabbbt och gasar igen så att den börjar växla ut och sen kommer du med mer varv
 
Last edited:

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Jo, det smäller då också. Jag tycker bara att det borde slita mer gå grejjerna om det finns ett sånt glapp någonstans så att det ska smälla så mycket. Så det ska inte vara stumt då när man far iväg??
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
kan ju vara att kedjan i kedjehuset är för slak, då brukar de smälla, men om den e alldeles för slapp så kuggar den ju, men de verkar han inte uppleva.
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Jag har samma fenomen på min 500 och det är nog sekundären som klonkar till. Har du bromsat stopp före så finns det nog ett litet glapp där. Prova får du se.
 

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Hur är det med bromsskivans glapp på axeln då? Hur mycket ska man kunna vrida den runt axeln? Det tycker jag också är lite konstigt att skivan glappar på axeln och inte att skivan sitter stumt på axeln och att det är axeln som glappar.