Smörja variator på zr 600 efi-01

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Har tidigare använt crc 556 på vikter, chims och plastrullarna. Har man gjort fel då eller? Ska man inte smörja alls? Eller vad ska man smörja och med vad??
Kallgrader nu tack...
 

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Tror comet har en speciell spray till sina variatorer så nog vågar du spraya lite även på arctic variatorn:) Kolla även hur viktarmsbussningarna ser ut! På min var det inga kvar så vikterna va rejält snenötta, blev till å köpa nytt. En polare hade inte samma tur. Han lät det bara vara, så för han blev det tillatt handla ny variator efter att ett helt viktpaket + en bit av variatorn lossnat. Blev även hål i baljan och alukåpan:eek:
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Hoppsan, kanske blir lite smörjning ändå då... Eller vad sägs där ute i skotersverige??:rolleyes:
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Tror väl de flesta förstår att man inte ska smörja där remmen ska bita i... Men annars då??? :confused:
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Spraya in hela variatorerna ordentligt med rostskyddsolja på våren när du konserverar skotern för att förhindra rost under sommaren och sen på hösten när du ska börja åka rengör du allt mycket noga så det är helt torrt med brakecleaner, kolla att alla bussningar å dyligt är fräscha utan glapp och att allt löper lätt utan att kärva, fett, olja å annan smörja binder bara remdamm och annan skit som gör att slitaget ökar och det kan börjar kärva.
 

reservjesus

Medlem
26 okt 2005
14
0
1
överkalix
hö hö hö! håller med dom som vill smörja vikter och inne i variatorn men som sagt inte ens feta fingeravtryck på skivorna!

sprängde en comet 108 i fjol höst! kom som en hagel svärm genom huv och balja det var fan som små grus av hela ytter skivan och vikter ja allt utom inner skivan det ni grabbar! 8200 rpm vid expolsion då vet man vad variator skyddet e till för kan till lägga att det såg ut som en banan också!:cool:
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Nej smör inte!! det ska vara snustort.. blir som slip pasta när skit fastnar i oljan! rengör endast med T-röd och en trasa,
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nej smör inte!! det ska vara snustort.. blir som slip pasta när skit fastnar i oljan! rengör endast med T-röd och en trasa,
Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta, men jag har ett svagt minne av att ha fått berättat för mig att T-röd lämnar en hinna som inte gynnar remgreppet.

Absolut bäst är Powermadd Clutch Cleaner, som final touch efter grovrengöring med Bräkleen.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta, men jag har ett svagt minne av att ha fått berättat för mig att T-röd lämnar en hinna som inte gynnar remgreppet.

Absolut bäst är Powermadd Clutch Cleaner, som final touch efter grovrengöring med Bräkleen.
har aldrig hört talas om det. jag har då alltid tagit t-röd och putsat variatorerna. och kommer nog och forsätta med det, med vanliga alldagliga maskiner ska det väl inte vara nån fara iaf.
nån som har nånarning om hur det ligger till?
vore bra och veta iallfall =p